dolar.3

مقررات جدید برای تسهیل بازگشت ارز صادر کنندگان

تصویر روز: رئیس کل بانک مرکزی گفت: با اجرای مقررات جدید که در یکی دو روز آینده ابلاغ می‌شود روند بازگشت ارز صادر کنندگان تسهیل خواهد شد.

 عبدالناصر همتی در حاشیه افتتاح سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی در جمع خبرنگاران درباره مقررات جدید برای برگرداندن ارز حاصل از صادرات گفت: براساس تصمیم ستاد اقتصادی دولت قرار شد شیوه‌های برگشت ارز صادرکنندگان به گونه‌ای باشد که بتوانند به ازای آن مواد اولیه کارخانه‌ها را وارد کنند و اینکه خالی فروشی یا ادعا‌های غیر واقعی در آن وجود نداشته باشد.

وی گفت: در یکی دو روز آینده رئیس‌جمهور مصوبه را ابلاغ می‌کند و صادر کنندگان می‌توانند از روش‌های مختلف ارز خود را ارائه کنند از جمله در سامانه‌نیما که تقویت شده و مانند گذشته تامین ارز خواهد کرد و همچنین می‌توانند واردات در مقابل صادرات داشته باشند که به صورت تهاتری و با نظارت وزارت صمت انجام می‌شود.

اقای همتی افزود: افراد موظفند گردش ریالی و نرخ ارز مبادله شده را در سامانه تجارت ثبت و به صورت برخط به بانک مرکزی اطلاع دهند.

وی گفت: موضوع دیگر ارز اشخاص است و واردکنندگان می‌توانند از طریق ارز خود و اشخاص دیگر واردات انجام دهند، اما باید گردش ریالی خود را ثبت دربانک مرکزی و سامانه تجارت ثبت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره کالا‌های ذخیره شده در گمرک اظهارداشت: کالا‌های اساسی و ضروری کشور و مواد اولیه کارخانه‌ها با اولویت ترخیص می‌شود و بانک مرکزی کمک می‌کند تا تأمین ارز آن‌ها با سرعت انجام شود با این حال درباره ارز اشخاص باید گردش ریال آن مشخص و ثبت شود نباید خروج سرمایه از کشور داشته باشیم و منشاء ارز نیز باید مشخص باشد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پایه پولی در ۷ ماهه امسال ۱۰ درصد رشد و نقدینگی حدود ۱۸ درصد افزایش داشته و با وجود فشار به بانک مرکزی به ویژه در خصوص هزینه‌های کرونا این موضوع تا حدودی اجتناب ناپذیر است، اما بانک مرکزی تلاش می‌کند پایه پولی و نقدینگی از حالت بلند مدت آن خارج نشود و تاکنون موفق بوده است و این روش را تا پایان سال ادامه می‌دهیم و اجازه جهش غیرطبیعی در نقدینگی را نمی‌دهیم.

همتی اشاره به موضوع سپرده قانونی بانک‌ها گفت: با توجه به موضوع کرونا در ابتدای سال تصمیم گرفتیم یک درصد از این سپرده کم شود که ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع آن به علاوه ۵۰ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها به آسیب دیدگان از کرونا و همچنین ودیعه مسکن اختصاص یافت.

وی افزود: سپرده قانونی به حالت عادی بازگشت تا ضریب فزاینده خلق پول برای کنترل نقدینگی زیاد نشود.

همتی درباره سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی گفت: همه مسائل مربوط به شکایت‌ها، درخواست‌ها و موارد مختلف در این سامانه متمرکز می‌شود و هر کس راهنمایی یا درخواستی درباره نظام بانکی، مسائل ارزی و پولی داشته باشد می‌تواند به این سامانه مراجعه کند ازاین طریق مردم سریع‌تر می‌توانند اطلاعات خود را از شبکه بانکی دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *