cover Bagherpoor10

وزارت راه تصمیمات شتابزده نگیرد

تصویر روز: مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران در رادیو گفت و گو تاکید کرد : اگر صنف مشاوران املاک زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی شود، پیامدش کاهش گردش نقدینگی در صنعت ساختمان است.

❖ تصمیم انتقال صنف مشاوران املاک به وزارت راه شبیه یک شوخی است
به گزارش اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران، دکتر خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران در برنامه «رویداد» رادیو گفت و گو درباره اصرار وزارت راه و شهرسازی برای تصدی مستقیم بر صنف مشاوران املاک کشور گفت : در قانون نظام صنفی کاملاً ابعاد این موضوع تبیین شده است و اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیافتد باید در هیئت دولت تصویب شود و به مجلس برود و بعد هم شورای نگهبان تصویب کند تا اجرایی شود.
وی درباره اثربخشی این تغییر از منظر بخش تعاون و انبوه سازان خرد و کلان و آنچه در صنعت ساختمان کشور وجود دارد موضوع را تبیین کرد و افزود : متاسفانه در سال آخر دولت شاهد یک سری تصمیمات شتابزده در وزارت راه و شهرسازی هستیم و در چند ماه باقی مانده از عمر دولت به سرانجام نمی رسد و چالش های آن به دولت بعدی منتقل می شود.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران همچنین گفت : اگر صنف مشاوران املاک زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی شود ، می توان پیش بینی کرد که چند سال این صنف بلاتکلیف باشد که پیامدش کاهش گردش نقدینگی در صنعت ساختمان است.
باقرپور با اشاره به این نکته که آثار مثبت این تصمیم تبیین نشده است و گفته نشده که برای مردم، صنف مشاوران املاک و یا در صنعت ساختمان چه تحولی ایجاد می کند، تصریح کرد : خرید و فروش و دادوستد در قانون تجارت تعریف شده و بر این اساس مشاوران املاک تاجر محسوب می شوند که تحت پوشش وزارت بازرگانی بودند و بعد در وزارت صمت، اما حالا چرا باید یک بخشی از اصناف که چنین پیشینه قدیمی و گسترده ای دارند از این چرخه جدا شوند و به وزارتخانه ای بروند که هیچ تجربه ای در تصدی این حوزه ندارد! اولش شبیه یک شوخی است اما این تصمیم خیلی جدی مطرح می شود.
❖ رئیس اتحادیه مشاوران املاک نتوانسته از حقوق این صنف دفاع کند
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران در ادامه این گفت و گوی رادیویی درباره دلایل گرانی مسکن گفت : قیمت مسکن بیشتر متاثر از گرانی زمین، مصالح و عوارض بوده است.
وی در ادامه درباره واکنش رئیس صنف مشاوران املاک به تصمیمات اخیر افزود : متاسفانه رئیس صنف مشاوران املاک نتوانسته موضع و حقوق صنف را درست رعایت کند؛ به طور مثال همین مصوبه اخیر کارگروه حمایت از حقوق مصرف کنندگان برای کاهش کمیسیون مشاوران املاک ، نتیجه اش افزایش تخلفات صنفی وکاهش انگیزه اعضای صنف است.
باقرپور گفت: وقتی قیمت مسکن ماهانه 10 الی 15 درصد بالا می رود، اگر کمیسیون مشاوران املاک نیم درصد هم کم شود در 10 یا 15 درصد اصل موضوع که ماهانه افزایش می باید چه تاثیری دارد؟! اینها فرافکنی است.
وی در انتقاد به اعلام مواضع آقای خسروی گفت، رئیس صنف مشاوران املاک می گوید با این اقدام، صنف تبدیل به کانون می شود ، به ارتقای علمی -آموزشی بدنه اتحادیه کمک می شود و بازار مسکن ساماندهی میشود! که در حقیقت اینها ربطی به هم ندارد . اصل موضوع را فراموش کرده ایم و به فرعیات می پردازیم
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران، در تبیین موضوع، مثالی هم مطرح کرد و گفت : مثل این است که قیمت گندم گران شود و به همین علت تصمیم بگیریم از این به بعد صنف نانوایان زیر نظر وزارت کشاورزی فعالیت کند، آیا با این کار مشکل گرانی گندم و نان حل می شود؟!
بعید است با این مدل تصمیم گیری ها مشکلی در بازار مسکن حل شود
آقای باقرپور در پایان این گفت و گو با رادیو گفت و گو خاطرنشان کرد : واقعیت این است که بازار مسکن و صنعت ساختمان در کشور به صنف مشاوران املاک، به عنوان هماهنگ کننده در صنعت ساختمان و عرضه مناسب مسکن نیاز دارد و باید این صنف را حمایت کرد و سرپا نگه داشت، نه اینکه چالشهای متعددی برای آنها ایجاد کرد. بعید است با این نوع تصمیمات که بخواهیم مثلا این صنف به جای وزارت صمت زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی باشد، بتوان انتظار حل مشکلات و کنترل بازار مسکن را داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *