nobakht.3

بودجه ۱۴۰۰ با دلار ۱۱۵۰۰ تومانی

تصویر روز: رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:نرخ ارز را در لایحه بودجه سال آینده ۱۱ هزار و پانصد تومان در نظر گرفتیم و برآورد‌های اولیه برای نفت بشکه‌ای ۴۰ دلار است.

به گزارش صدا و سیما محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت:در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران افزود: لایحه بودجه سال اینده را تا قبل از ۱۵ آذر یعنی مهلت قانونی ان؛ به مجلس تقدیم می‌کنیم.
وی گفت: نگرانی که در مجلس وجود داشت و طرح آنان نیز هنوز به تایید و تصویب نرسید؛ براساس مذاکرات قبلی با مجلس؛ در لایحه بودجه سال آینده محور‌های قابل اجرا در زمینه اصلاح ساختار گنجانده شد و الان اگر مواردی مانده همکاران مجلس می‌توانند در فرآیند بحث و بررسی لایحه، آن موارد را اعمال کنند، بنابراین از این جهت نگرانی وجود ندارد.

نوبخت افزود: نگرانی‌هایی درباره موضوع حمایت‌های معیشتی وجود داشت با توجه به اقدامی که در زمینه محدودیت‌های جدی و بیشتر در مقابل با کرونا قرار است از شنبه اعمال شود به بخشی از خانوار‌ها آسیب می‌رساند.

وی گفت: برای نیمی از افرادی که نمایندگان مجلس برای آن‌ها دنبال کمک معیشتی بودند این طرح ما برای چهار ماه آینده است و اگر می‌خواهند برای سال آینده این کمک‌ها ادامه یابد می‌توانند آن را در بودجه پیش بینی کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هر دو مشغله‌ای که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه اصلاح ساختار و طرح معیشتی داشتند در طرح لایحه بودجه سال آینده گنجانده شده است.
صرفه جویی ۳۶ هزار میلیارد تومان در هزینه‌ها به اجبار
نوبخت افزود: در گزارشی که امروز برای عملکرد هفت ماهه داده شد، از ۳۳۸ هزار میلیارد تومانی که طبق قانون باید دریافت می‌کردیم الان ۲۹۰ هزار میلیارد تومان دریافتی داشتیم و ۴۸ هزار میلیارد تومان با عدم تحقق منابع در هفت ماهه اول سال مواجه بودیم.

وی گفت: از نظر هزینه‌ها هم باید ۳۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه صورت می‌گرفت که طبق قانون این رقم در حد ۳۰۲ هزار میلیارد تومان است یعنی حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان در هزینه‌ها به اجبار صرفه جویی کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: البته این در شرایطی است که در پرداخت به گندمکاران، مطالبات ایثارگران از دولت، حقوق و مزایا و اجرای همسان سازی همه این‌ها را با ۳۶ هزار میلیارد تومان صرفه جویی انجام دادیم.

نوبخت گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان هم طبق مصوبه قانونی که باید از تنخواه گردان بانک مرکزی نزد خزانه استفاده شود، استفاده شده است.

نوبخت تاکید کرد: براساس قانون از ۳۸ هزار میلیارد تومانی که می‌توانستیم از تنخواه بانک مرکزی نزد خزانه استفاده کنیم فقط ۱۲ هزار میلیارد تومان استفاده شد، یعنی ۲۶ هزار میلیارد تومان آن را استفاده نکردیم و این در جهت کمک به بانک مرکزی بوده است.

وی گفت: رئیس کل بانک مرکزی نیز سازمان برنامه و بودجه تشکر کرد که این تحقق نشدن بودجه خوشبختانه هیچ فشاری به سیاست‌های پولی وارد نکرده است.
تامین منابع بودجه سال ۱۴۰۰ از سه منبع
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: منابع بودجه سال ۱۴۰۰ از سه منبع تامین می‌شود آن چه مربوط به نفت است ظرفیتی برای آن قرار دادیم از مقداری که امسال صادر کردیم تا مقداری که می‌توانیم در شرایط مطلوب صادر کنیم درنظر گرفته شده است که هرچه مازاد داشته باشیم صرف هزینه‌های جاری نخواهد شد و آن را برای طرح‌های بزرگ مثل حمل و نقل شهری، دولت الکترونیک، شرکت‌های دانش بنیان، طرح‌های عمرانی و تقویت طرح تحول سلامت استفاده خواهیم کرد.

نوبخت گفت: خوشبختانه ظرفیت مالیاتی کشور به ما اجازه می‌دهد به جای این که به نفت متکی باشیم به سوی مالیات برویم و از نظر اوراق هم در سال آینده میزان واگذاری و انتشار اوراق مالی به مراتب کمتر از سال جاری است و در حد همان مصوبه که قانون برنامه ششم توسعه تعیین کرده اوراق منتشر می‌کنیم که جزئیات بیشتر آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در باره تعیین قیمت نرخ ارز و نفت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: نرخ ارز حدود ۱۱ هزار تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت نفت ۴۰ دلار پیش بینی شده که البته قیمت نفت هنوز قطعی نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *