raeisi.3

جلوی تخلف را باید از سرچشمه گرفت

تصویر روز: رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم برخورد قاطع دادگستری‌ها با زمین خواری‌ها، گفت: اجازه ندهید سودجویان کاربری اراضی کشاورزی را برای احداث ویلا و مراکز تفریحی تغییر دهند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت ‎الله سید ابراهیم رئیسی، در جلسه پیگیری اجرای مصوبات سفرهای استانی خود به البرز و یزد، بر اجرای کامل طرح پایش زندانیان در سراسر کشور تاکید کرد و افزود: باید وضعیت تک‎تک زندانیان به دقت بازنگری شود تا کسی بدون دلیل در زندان نماند و حتی یک مورد هم نباید از قلم بیفتد.

وی ادامه داد: اگر طرح غربالگری زندانیان به طور دقیق و همه‎جانبه اجرا شود، اتفاق مبارکی خواهد افتاد و آثار فراوانی در کاهش جمعیت کیفری کشور و باز اجتماعی شدن زندانیان خواهد داشت.

آیت الله رئیسی همچنین با تقدیر از اقدامات مسئولان قضائی استان‌های البرز و یزد برای رفع موانع تولید به عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی دستگاه قضا، اظهار داشت: قاچاق کالا از موانع رونق و جهش تولید است و برخورد با این مسئله باید در سطح کشور با حساسیت پیگیری شود.

در این جلسه رئیس کل دادگستری استان البرز در ارتباطی تصویری با ارائه گزارش عملکرد بخش‌های قضائی استان در اجرای دستورات پنج گانه ابلاغی در سفر استانی سال گذشته رئیس دستگاه قضا، از تهیه کارنامه قضائی فعالان اقتصادی برای رفع موانع تولید در این استان خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و هماهنگی با مسئولان اجرایی استان البرز، گندم مورد نیاز برای شرکت آرد‎داران تأمین شده و این شرکت که در آستانه تعدیل نیرو قرار داشت، در حال حاضر به صورت کامل در سه شیفت کاری مشغول کار است.

فاضلی همچنین از تشکیل شورای حل اختلاف ویژه فعالین اقتصادی استان خبر داد و اعلام کرد از مجموع ۲ هزار و ۲۷۹ فقره دعاوی ارجاعی به این شورا، حدود ۳۰۰ مورد تنازعات منتهی به صلح و سازش شده است.

وی با اشاره به شناسایی ۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان از مسدود شدن ۳۵۰ حلقه از این چاه‌ها طی یک‎سال گذشته خبر داد و متذکر شد: تعیین تکلیف هزار و ۵۰۰ حلقه چاه‎ غیرمجاز حفاری شده در محدوده ویلاهای غیرمجاز نیز در دستور کار مراجع قضائی استان قرار گرفته است.

فاضلی در ادامه از تشکیل قرارگاه صیانت از بیت‌المال برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان البرز خبر داد و گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی رفع تصرف و آزادسازی شده که ارزش مالی آنها ۶ هزار میلیارد تومان است.

وی در پایان با اشاره به کمبود قاضی و کارمند دادگستری استان البرز نسبت به حجم مشکلات قضائی استان به دلیل مجاورت با پایتخت، خواستار دستور ویژه آیت ‎الله رئیسی برای تأمین اعتبارات و نیروی انسانی مورد نیاز این مجموعه شد.

رئیس قوه قضائیه با تقدیر از اقدامات دادگستری استان البرز در اشتغالزایی و رفع موانع تولید، رسیدگی به پرونده‌های قضائی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان و صیانت از اراضی ملی و حل اختلافات، معاون منابع انسانی قوه قضائیه را موظف کرد هفته آینده برای بررسی و رفع مشکلات و نیازهای مجموعه قضائی استان به البرز سفر کند.

وی گفت: استان البرز جاذبه‌های زیادی دارد که برخی به طمع بیافتند و بخواهند با دست ‎اندازی به اراضی ملی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی اقدام به ویلاسازی و ایجاد مراکز تفریحی کنند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه زمین خواری در همه جای کشور وجود دارد و تغییر کاربری اراضی یکی از معضلات فراگیر است، اما وضعیت در البرز حادتر است، تأکید کرد: اقداماتی که برای رفع تصرف اراضی و جلوگیری از تغییر کاربری‌ها انجام شده، باید با قاطعیت پیگیری شود.

وی گفت: جلوی تخلف را باید از سرچشمه گرفت. هر قانون‎ شکنی و جرم یک قانون ‎شکنی و جرم دیگر را در پی دارد. وقتی اراضی کشاورزی با تخلف تغییر کاربری داده می‌شوند، حفر چاه‌های غیرمجاز هم در این اراضی انجام می‌شود.

رئیس قوه قضائیه وزارت جهاد کشاورزی را مسئول حفظ ذخایر ملی و منابع کشاورزی دانست و تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید با جدیت وارد میدان شود و اجازه ندهد افراد سودجو کاربری اراضی کشاورزی را تغییر دهند.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا نیز با اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر پیگیری وضعیت واگذاری شرکت تراورس در حاشیه سفر به استان البرز، از قطعی شدن حکم شعبه ۲۱ دادگاه حقوقی تهران برای ابطال قرارداد واگذاری «شرکت تراورس» در استان البرز به شرکت امیرمنصور آریا در روزهای اخیر خبر داد و گفت که این شرکت با با پیگیری‌های قوه قضائیه به بیت‌المال بازگردانده شده است.

در ادامه جلسه، رئیس کل دادگستری استان یزد در ارتباطی تصویری با رئیس قوه قضائیه نیز با اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر پیگیری وضعیت واگذاری شرکت «فولاد میبد» در جریان سفر به استان یزد، اعلام کرد که با پیگیری دادگستری استان، در هفته‌های گذشته قرارداد واگذاری این شرکت ابطال شده است تا این شرکت از یک رکود نزدیک به سه ساله خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *