mohammadi.1

کرونا؛ ضرورت تغییر در مبانی نظری حاکم بر صنعت بیمه

کرونا؛ ضرورت تغییر در مبانی نظری حاکم بر صنعت بیمه

تصویر روز: حدود یکسال از پیدایش ویروس کووید19 می‌گذرد و در این مدت همه کشورها در تمامی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … از این ویروس تأثیر پذیرفته‌اند و تقریباً عرصه‌ای را نمی‌توان یافت که از تأثیر این ویروس در امان مانده باشد.
متعاقب تأثیرات اقتصادی این ویروس، صنعت بیمه نیز که از صنایع تأثیرپذیر از متغیرهای اقتصادی می‌باشد دچار تغییر شده است. به طور مشخص در اقتصاد ایران، صنعت بیمه به طور هم‌زمان یا با تأخیر زمانی از سایر بخش‌های اقتصادی تأثیر می‌پذیرد.

تحقیقات سندیکای بیمه گران ایران نشان می‌دهد در اقتصاد ما، بیشترین ارتباط صنعت بیمه با بخش‌های خدماتی، صنعتی و ساختمانی است که پیش‌بینی می‌شود هر سه بخش به واسطه افزایش نرخ بیکاری ناشی از کرونا، رکود تورمی کم سابقه‌ای را رقم زده و در نتیجه تأثیر عمیقی بر صنعت بیمه داشته باشند. همچنین پیش‌بینی می‌شود تعداد بیمه نامه‌های صادره با کاهش همراه باشد و نرخ رشد مجموع حق بیمه صنعت به کمترین مقدار خود در سال‌های گذشته برسد.

چه باید کرد؟ و سؤال اساسی‌تر این که وظیفه صنعت بیمه در کاهش تأثیر ویروس منحوس کووید19 بر صنعت چیست؟

به نظر نگارنده تاثیر ویروس آنچنان عمیق است که نیازمند تغییر در مبانی نظری حاکم بر کسب و‌کار بیمه است. بدون ایجاد تغییری بنیادین و استراتژیک در مبانی نظری و‌چارچوب فکری حاکم بر صنعت بیمه، هر گونه بازنگری یا تغییر رویکرد، مقطعی و فاقد تاثیرات استراتژیک و بنیادین خواهد بود.
به نظر می‌رسد قبل از تدوین و پیشنهاد هر نوع استراتژی در حوزه‌های مختلف اعم از فروش، مدیریت ریسک و کنترل خسارت‌ها، منابع انسانی، سرمایه‌گذاری، فناوری اطلاعات و …، بازنگری در مفروضات و مؤلفه‌های حاکم بر کسب و کار پیش از پیدایش کرونا از ضروریات است.
چارچوب فکری مدیران، محققان و حتی سهامداران و مالکان شرکت‍های بیمه در دوران پساکرونا بایستی تغییری اساسی نسبت به قبل از آن داشته باشد و باید بپذیریم که مؤلفه‌های جدیدی بر کسب و کار بیمه حاکم شود. در اینصورت است که می توان به نتایج تغییرات امیدوار بود.
همچنین قوانین و آیین نامه‌های حاکم و ناظر بر صنعت بیمه نیز بایستی متناسب با فضای پساکرونایی تغییرات بنیادین و اساسی داشته باشند. هرچند این مهم در ابتدا سخت و شاید امکان ناپذیر به نظر می‌رسد، لیکن عدم توجه به این اصل اساسی و استراتژیک تبعات جبران ناپذیری را در بر خواهد داشت.
با تدوین چارچوب نظری یکسان و مورد توافق همه دست اندرکاران، مجموعه ای منسجم از مولفه ها، استانداردها، ضوابط و قوانین ایجاد می شود که به طور جامعی با شرایط و نیازهای کسب و‌ کار متاثر از کرونا سازگار خواهد بود. به همین منظور پیشنهاد می‌شود در قدم اول کارگروهی در سندیکای بیمه‌گران ایران تشکیل و نتایج آن به منظور اِعمال تغییرات و تدوین استراتژیهای پساکرونایی برای تصمیم‌گیران و ذی‌نفعان منتشر شود.
امید است همکاری و همراهی تمامی دست اندرکاران صنعت با محوریت سندیکای بیمه گران ایران، رویکرد اساسی و مثبتی را برای تمامی ذینفعان به دنبال داشته باشد و تهدید ویروس تبدیل به فرصتی استراتژیک برای صنعت بیمه کشورمان شود.

داریوش محمدی
عضو هیات مدیره و مدیرعامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *