زبان بدن کارآفرین برتر

تصویر روز : بارز ترین قدرتی که خداوند در نهاد هر انسانی به ودیعه نهاده است و باعث برتری فاحش نسبت به حیوانات است قدرت تکلم و سخن گفتن در کنار تعقل است.

انسان می تواند با ارتباطات کلامی مانند کلمات و جملات و حالتها و ژستها دیگران را از نیات درونی خود حتی از بدو تولد آگاه کند. شاید به خاطر همین قدرت خارقالعاده است. که ما زبان رفتاری یا زبان حرکات را زبان بی زبانی هم می نامیم و با این قدرت است که نسل بشر می تواند هیجانات و عواطف ،شادی و غم را به دیگران بروز دهد. انواع شکل‌های ارتباط غیر کلامی یا رفتاری اشاره می‌کند که یک فرد از طریق رفتارهای فیزیکی خود، بدون آنکه صحبتی بکند با دیگران قادر است، ارتباط برقرار نماید. این رفتارها می‌تواند مربوط به وضعیت و حالات بدنی محل قرار گرفتن دستها، پاها، نحوه نشستن، ایستادن، راه رفتن، خوابیدن، ژستها، حرکات و اشارات بدنی، جلوه‌های هیجانی صورت و حرکات چشم‌ها باشد. زبان بدن به دایره گسترده ای اطلاق می شود که می تواند رویه زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

 

حالا که با زبان بدن و تعاریف ارتباطات غیر کلامی اشنا شدیم بهتر است به زبان بدن تخصصی کار افرینان بپردازیم از این پس در هر مقاله به زبان بدن یک کارافرین و یک مدیر حرفه ای  که دارای برترین رتبه های کشوری هستند خواهیم پرداخت استانداردهای زبان بدن کارافرینان ایران و جهان در تکنیک های خاصی خلاصه شده است که با اشنایی با ان ما نیز می توانیم اول ضریب نفوذ خود را بالا برده و در تعاملات روزمره نقش موثر تر و موفق تری را بازی کنیم.

 

زاکربرگ و یا گیتس و ریچاردسون و حتی جابز فقید را اگر به لحاظ زبان بدن مورد تجزیه و تحلیل همه جانبه قرار دهیم به نکات ریز اما در خور توجهی برخواهیم خورد که رعایت این نکات می تواند زندگی شغلی و فردی ما را کاملا تحت تاثیر قرار دهد.

 

اولین ویژگی هر کارافرین و مدیر موفق این است که در مواجه با این افراد لبخند و گشاده رویی را می توان در صورت این افراد لمس کرد و احساس پختگی را می توان به واسطه گرم و سردیهای بسیار زیادی که چشیده اند کاملا احساس کرد شاید به همین علت است که انها راحت تر و با سرعت هرچه بیشتر با افراد ارتباط بر قرار نموده و مردم و مشتری را جذب می کنند . اما ایا این زبان بدن ویژه عینک و لباس خاص مدیران برندهای برتر جهان  در ایران هم مصداق پیدا می کنند . جواب کاملا مثبت است .

 

نشستی داشتیم با استاد شیرازی کارافرین و مدیری توانمند و با لیاقت که هر چند گذر ایام گرد سفیدی را بر سرو صورت ایشان نشانده است اما تمام ویژگی هایی که کارافرینان و مدیران برتر داراهستند را دارند و مخصوصا از زبان بدن فوق العاده تاثیر گذاری برخوردارند این در حالی است که ما معمولا برای نشان دادن زبان بدن از بزرگان خارجی استفاده می کنیم و یا در این خصوص کتاب های پژوهشگران غربی را ملاک و رفرنس علمی قرار می دهیم در حالیکه بسیاری از مدیران و کارافرینان کشور عزیزمان دارای زبان بدن بسیار استثنایی و حرفه ای هستند که در این مقاله کوتاه به برخی از این ویژگی ها خواهیم پرداخت .

 

نگاه و ارتباط چشمی

 

ارتباط چشمی یک حس پیوند قدرتمند و ناخودآگاه است . چشمها خارجی ترین عضو و نزدیکترین عضو به مغز هستند . شاید جالب باشد بدانید که محققان نگاه خیره‌ی خرگوش کارتونی روی جعبه‌های کورن‌فلکس تریکس را دستکاری کردند و از گروهی از افراد خواستند یکی از آنها را انتخاب کنند.  محققان دریافتند . جعبه‌ای که اغلب بزرگسالان انتخاب کردند، جعبه‌ای بود که خرگوشِ روی آن، مستقیم در چشمان‌شان نگاه می‌کرد.

 

زمانی که از موضوعات شرم‌آور، ناراحت‌کننده یا غم‌انگیز صحبت می‌کنیم یا در حال زیر و رو کردن افکار و احساسات درونی‌مان هستیم، ارتباط چشمی‌مان کم می‌شود. هنگام صحبت با افرادی که دوست‌شان داریم، تحسین‌شان می‌کنیم یا زیردست‌شان هستیم، ارتباط چشمی‌مان زیاد می‌شود. در مکالماتِ صمیمانه‌تر، طبیعتا بیشتر به هم نگاه می‌کنیم و خیرگی نگاه را مدت زمان بیشتری حفظ می‌کنیم. در واقع، بر اساس میزان ارتباط چشمی، روابط را قضاوت می‌کنیم. هر چه ارتباط چشمی بیشتر باشد، رابطه نزدیک‌تر است. زنان بیشتر از مردان با فردی که در حال صحبت با او هستند، ارتباط چشمی برقرار می‌کنند. این یکی از دلایلی است که زنان مکالمه‌ی رو در رو را ترجیح می‌دهند و مردان به صحبت کردن در حالت ایستاده کنار هم قانع هستند. نکته بسیار مهم تر آن است که محققین دریافتند که ارتباط چشمی با صورتهای مهربان و گشاده رو و متبسم بیشترین و ماند گار ترین تاثیر را روی مردم می گذارد.

 

شاید بد نباشد در اینجا از همین تکنیک و استفاده آن توسط اقای شیرازی استاد بزرگوار مدیر و حامی کارافرینان هم تحلیل کوتاهی داشته باشیم .

 

ابوالقاسم شیرازی رییس اتاحدیه پوشاک تهران با خانواده ۱۷۰۰۰ نفری و با لباسهای ۱۰۰درصد ایرانی و ژست های منحصر بفرد یک مدیر خلاق و حرفه ای که همیشه هم کارافرین و هم حامی کارافرینان بوده نمونه بسیار خوبی برای تجزیه و تحلیل زبان بدن باشد.

 

زبان بدن ابوالقاسم شیرازی با صورتی مهربان و متبسم که با لباس های متنوع و با طیف رنگ های روشن و دگمه سراستین حرفه ای و بج سینه و یک انگشتر  منحصر بف رد همه و همه نشان از اشنایی ایشان با اداب تشریفات و زبان بدن دارد چیزی که شاید کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

 

زست راه رفتن و نشستن و حتی فضایی که ایشان در مواجه با افراد و یا نشستهای مطبوعاتی دارند و هماهنگی تن صدا و اوا و رفتار ایشان با یکدیگر همه و همه در قیاس با مقبولیت ایشان نشان از زیک زبان بدن حرفه ای دارد .

 

می دانیم که صنف پوشاک به اندام زیبا و میمیک صورت زیبا و زست زیبا بسیار وابسته است و ابوالقاسم  شیرازی توانسته رابطه منطقی و معنی داری با تمام این موارد برقرار نماید و در مورد شخص خود و حتی در اتحادیه و صنف خود اجرائ نماید برگزاری کلاسهای زبان بدن و استفاده از مشاوران حرفه ای برای بهبود و تغییر رویه و سنت شکنیهای قدیمی همه و همه از دلایل داشتن زبان بدن حرفه ای و جذاب این مدیر توانمد است .

 

زبان بدن با یک روز و دو روز و …. یاد گرفته نمی شود و در مواجه با ایشان و کتابخانه بزرگ جناب شیرازی کاملا مسلم بود چندین جلد کتابهای زبان بدن رفتار شناسی و شخصیت شناسی و همچنین اصول و فنون مذاکره و…. همه و همه به ایشان قدرت جذب و اقناع دوچندانی داده است تا آنجا که در میان هم سن و سالان خود و مخصوصا جوانترهای اتحادیه محبوبیت خاصی را برای خود دست پا نموده اند .

 

دست دادن در ورود و در اختتام دیدار ریاست صنف پوشاک و به گرمی و با تکنیک دست دادن ایشان موید این مهم بود که ایشان کاملا آموزش دیده و مانند یک حرفه ای دست می دهند نکته ای که در بسیاری از مدیران و کارافرینان دیده نمی شود و باید نسبت به ان تجدید نظر نمود در پایان از همه شما عزیزان و بزرگواران استدعا می نمایم که با علم زبان بدن به درستی و با رویکرد ایرانی و اسلامی بیشتر و بهتر اشنا شویم تا موفقیت مان برای همیشه قطعی شود.

 

مازیارمیر / مشاور و تحلیلگر  اصول و فنون مذاکرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *