علت توجه زیاد مردم به انتخابات آمریکا

روزنامه آفتاب یزد: طی روزهای گذشته همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایران به شکل بی‌سابقه‌ای مردم پیگیر اخبار این انتخابات بودند.اگرچه این موضوع دستمایه طنز شد ولی در واقعیت یک نشانه بود.ابعاد سیاسی این موضوع دغدغه این گزارش نیست بلکه مراد آن است ابعاد اجتماعی این واقعه را بررسی کنیم.به راستی در جامعه ایرانی چه رخ داده که این انتخابات اینقدر مهم بود؟

آمار‌ها چه می‌گوید؟

ما جهت بررسی میزان اهمیت انتخابات آمریکا برای ایرانیان به سراغ آمار‌های موتور جستجوی گوگل رفتیم. بر اساس اطلاعات سرویس ترند شرکت گوگل که نمایش‌دهنده میزان جستجوی کلمات و موضوعات در گوگل است، میزان جستجوی اخبار مربوط به موضوع انتخابات 2020 آمریکا توسط کاربران در جهان مشخص شده است. بر همین اساس کاربران ایرانی رتبه چهارم را در این لیست دارند این در حالی است که خود کشور آمریکا در رتبه نهم این لیست قرار دارد. لازم به ذکر است کشور‌های کوبا، ایرلند و سریلانکا به ترتیب در جایگاه اول تا سوم این لیست قرار دارند و این نشان‌دهنده میزان بالای اهمیت انتخابات آمریکا برای ایرانیان است.

در ذهن مردم چه می‌گذرد؟

مصطفی اقلیما جامعه شناس در این باره به آفتاب یزد گفت: « این سطح از اهمیت در مدت زمانی طولانی به وجود آمده و مسئله‌ای است که خود معلول علت‌های زیادی است. از زمان بچگی مدام زمزمه‌هایی از این کشور و اعمال آن در ایران وجود دارد یعنی عملا مسائل ما مربوط به کشور آمریکا است این موضوع تا جایی پیش روی کرده است که حتی این اواخر حسن روحانی رئیس جمهور کشور ما به مردم گفته است برای پیگیری مشکلات خود به کاخ سفید مراجعه کنند. زمانی که رئیس جمهور اینگونه از خود سلب مسئولیت می‌کند یعنی کشور ما وابستگی زیادی به آمریکا دارد.

در سوی دیگر ایرانیان اینگونه تربیت شده‌اند که به محض برخورد با هرگونه مشکلی منبع آن را آمریکا دانسته اند. دولت هم به دلیل درگیری‌هایی که با ترامپ داشت علاقه‌ای به انتخاب مجدد او نداشت.مردم درگیر مشکلات زیادی از جمله فقر، بیکاری، تورم، بی‌اعتمادی اجتماعی و… هستند و از سوی دیگر همه گیر شدن ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن وجود دارد. لذا در ذهن مردم اینگونه جا افتاده است که آمریکا تاثیر زیادی بر مسائل داخلی کشور ما دارد به همین سبب بسیار زیاد پیگیر انتخابات آمریکا بودند. »

مسبب تمام مشکلات، آمریکا نیست

وی در ادامه تصریح کرد:« زمانی که هنوز برنده این دوره از ریاست جمهوری آمریکا مشخص نشده بود ما شاهد کاهش قیمت دلار بودیم. پس مردم فکر می‌کردند که اگر ترامپ رای نیاورد ارتباط ایران با آمریکا بهتر می‌شود و بسیاری از مشکلاتشان حل می‌گردد. اما باید بدانیم که مقصر مشکلات همیشه دیگری نیست و بسیاری از مشکلات ما ناشی از عدم برنامه ریزی داخلی است. برای مثال طبق آمار‌ها 50 درصد از سارقینی که دستگیر شده‌اند برای اولین بار است که به این عمل قبیح دست زده اند. مسبب این نوع از مشکلات کشور آمریکا نیست. حتی مقصر بالا و پایین شدن قیمت دلار در داخل، آمریکا نیست. دولتمردان به مردم تلقین کرده‌اند که آمریکا مهم است زیرا علت هر اتفاقی را در داخل آمریکا می‌دانیم.آنقدر که انتخابات آمریکا برای ایرانیان اهمیت دارد انتخابات ایران برای مردم اهمیت ندارد زیرا انگار انتخابات آمریکا تاثیر زیادی بر زندگی مردم دارد. »

دولت‌ها آمریکا را بزرگ کرده اند

در خصوص چرایی علاقه زیاد مردم جهان به آمریکا این جامعه شناس به ما گفت: « آمریکا چیزی نبود، کشوری است که 300 سال پیش به وجود آمد و اوباش اروپایی تشکیل‌دهنده این کشور بودند.دولت‌ها آمریکا را بزرگ کرده اند. به دلیل آزادی‌ها و حقوق مشخص افراد تمایل زیادی به مهاجرت به آن جا دارند و بهترین‌های ما از کشور خارج می‌شوند تا به جایی بروند که حرف هایشان به اصطلاح خریدار داشته باشد. بسیاری از ایرانیان در آمریکا به جایگاه‌های بزرگی رسیده اند. ما سال هاست که تبلیغ این کشور را می‌کنیم و از آسیب هایش این است که ما همیشه احساس ناتوانی داریم چون باور داریم که آمریکا تاثیر زیادی در مسائل کشور دارد. عامل این عدم خودباوری دستگاه‌ها و مسئولین هستند. آمریکا خود علت این اهمیت نیست. ولی این حد از توجه مردم طبیعی است. »

اهمیت انتخابات آمریکا

امیرمحمود حریرچی جامعه شناس نیز در این خصوص به ما گفت: « امروز مردم با کاهش قیمت دلار شاهد میزان اهمیت انتخابات آمریکا و تاثیرات آن بودند. از سخنان برخی مدیران داخلی هم مشخص است که از قرار معلوم تمام مسائل کشور وابسته به آمریکا است و خود به خود مردم هم باور می‌کنند که تغییرات آمریکا در زندگی ایرانیان تاثیر زیادی دارد و ثمره منفی این سطح از اهمیت این است که این شکل از امید بخشی بدون ملت‌سازی و به فکر مردم بودن به یاس کشیده می‌شود و در نهایت دوام نخواهد آورد درواقع مردم باید به این فکر باشند که در ایران چه میگذرد و نیازمند چه نوع تغییر و اصلاحاتی است.»

نکته پایانی

از سخنان کارشناسان اینگونه برمی‌آید که نقش ورویکرد مسئولان بر اهمیت یافتن نتایج انتخابات آمریکا بسیار موثر بوده است. به عبارت ساده ما رکورددار توجه به انتخابات ایالات متحده شدیم زیرا گویا مسئولان این چنین می‌خواستند.به قول اقلیما،از بچگی به ما از اهمیت امریکا گفتند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *