er

توجه به اقتصاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ضروری است

تصویر روز: جلسه آنلاین رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با نمایندگان استانی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی عصر روز سه شنبه بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در این جلسه که اعضای هیات مدیره نیزحضور داشتند ، مدیرعامل کانون به تشریح عملکرد و اقدامات این مرکز طی یکسال گذشته پرداخت.
راه اندازی سامانه نوبت دهی الکترونیک
حسن روحانی نیا گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور موضوع ایجاد سامانه نوبت دهى الکترونیک در دفاتر بطور جدی در دستور کار قرار گرفت و کانون به عنوان یک مسئولیت اجتماعى در کوتاهرین زمان ممکن نسبت به ایجاد یک سامانه نوبت دهی الکترونیک اقدام کرد.
وی اظهارداشت:با راه اندازی این سامانه مردم مى توانند با ورود به سایت کانون وارد قسمت نوبت دهى الکترونیک شوند و دفتر و ساعت دلخواه خود را انتخاب کنند .
اجرای طرح مواسات
روحانى نیا در ادامه اظهار کرد: پیرو تفاهم نامه اى که با کمیته امداد امام خمینی ( ره ) و سازمان بهزیستی به امضاء رسید ( طرح مواسات ) ، محرومان و افراد نیازمندى که تحت پوشش این دو نهاد هستند در مراجعه به دفاترهیچ مبلغى را پرداخت نمی کنند و تمام خدمات ارایه شده به این عزیزان رایگان است.
آغاز به کار دادرسی الکترونیک
روحانى نیا با اشاره به ورود دفاتر خدمات الکترونیک قضایى به حوزه دادرسی الکترونیک اظهار کرد: با تدابیر ریاست قوه قضاییه و ریاست مرکز آمار و فناورى اطلاعات قوه قضاییه موضوع دادرسی الکترونیک در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت.
وى افزود: براین اساس در صورت تصویب نهایی مردم به جای اینکه در جلسات دادگاه حاضر شوند مى توانند در نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایى حضور پیدا کنند و با مرجع قضایى بطور زنده ارتباط داشته باشند.

833ec6ce f8a5 459c 8250 f2b0c5c79ad2
راه اندازی نرم افزار مجازی سازی دفاتر
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک همچنین از راه اندازی نرم افزارمجازی سازی دفاتر
خبر داد و تصریح کرد: با اجرای این طرح تلاش شده تا بخش دیگری از حضور افراد در دفاتر حذف شود و ارسال مدارک یا اخذ مدارک هم غیر حضوری صورت گیرد.
به گفته وی نرم افزارمجازی سازی دفاتر اپلیکیشنی است که روی گوشی های همراه هوشمند و یا رایانه ها نصب می شود و امکان ارتباط الکترونیک با دفاتر قضایی را فراهم می کند.
آغاز به کار مرکز تماس
حسن روحانی نیا در ادامه از راه اندازی مرکز تماس کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خبر داد.
به گفته وی هدف از راه اندازی این مرکز امکان پاسخگویی سریع و دقیق به ذینفعان و بهره‌مندان خدمات الکترونیک قضایی است.
وی گفت: کارشناسان این مرکز از میان مجرب‌ترین کارشناسان که کاملا با بخش خدمات الکترونیک قضایی و خدمات خاص دفاتر قضایی آشنایی داشته و آموزش های تکمیلی را نیز سپری کرده اند، انتخاب شده اند.

732c955b ee1f 4768 a787 963
بیمه مسئولیت مدیران دفاتر
روحانی نیا در ادامه جلسه آنلاین رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با نمایندگان استانی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته دفاتر این کانون در سراسر کشورتحت پوشش بیمه مسئولیت قرار گرفتند.
وی افزود: این اقدام با حمایت مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه و مساعدت اعضای هیات مدیره این کانون پی گیری و به مرحله اجرا درآمد.
ایجاد دفاتر سیار
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی همچنین افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته دفاتر سیار در مراکز استانها و یا شهر های با جمعیت بالا ایجاد خواهد شد. به گفته وی در این خصوص اقدامات اولیه به منظور راه اندازی این دفاتر نیزصورت گرفته است.
تهیه اساسنامه ایجاد صندوق
وی در ادامه سخنان خود از تهیه و تدوین اساسنامه ایجاد صندوق برای مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خبر داد.
به گفته وی این صندوق ابتدا به مدیران و سپس به کارکنان دفاتر خدمات رفاهی لازم را ارایه خواهد داد.
وی تصریح کرد: علاوه بر این چندین دستورالعمل دیگر در خصوص بازنگری تعرفه دفاتر ، نقل و انتقال دفاتر، بایگانی و رعایت برخی نکات در شرایط غیر عادی نیز تهیه شده که به مرور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

0eff2f08 a628 4414 92ee 492
توجه به اقتصاد دفاتر
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در پایان اظهارداشت: بنده در انتهای این جلسه نه به عنوان مدیرعامل کانون بلکه به عنوان یکی ازمدیران دفاتراعلام میکنم که در حال حاضر بجز برخی از دفاتر تهران و برخی شهر های بزرگ مابقی دفاتر متاسفانه از نظر شرایط اقتصادی در وضعیت خوبی قرار ندارند.
وی افزود: افزایش بی رویه قیمت ملزومات اداری شامل کاغذ ، مواد مصرفی و ماشین آلات اداری مشکلات فراوانی برای مدیران بوجود آورده است . لازم است با تهیه و تعریف بسته های جدید ، توجه ویژه ای به اقتصاد دفاتر صورت گیرد.

احتمال ورشکستگی برخی دفاتر
وی اظهارداشت: تورم شدید و همچنین افزایش هزینه نیروی انسانی مشکلات فراوانی را برای مدیران دفاتر بوجود آورده است.
وی تاکید کرد: این شرایط ، اقتصاد دفاتر را به خطر انداخته و متاسفانه موجب شده تا برخی دفاتر بعضا در آستانه ورشکستگی قرار گیرند.
حسن روحانی نیا اظهارداشت: با عنایت به مشکلات موجود و افزایش تورم در جامعه ، ضروری است هزینه تعرفه دفاتر بصورت جدی مورد بازنگری قرار گرفته و متناسب با شرایط فعلی جامعه و نرخ تورم اصلاح شود.

d41fb6c2 8d81 4273 b73a 359

پیشنهادات مدیران استانی
شایان ذکر است در این جلسه برخی نمایندگان از استان های خراسان جنوبی ، ایلام ، هرمزگان ، خراسان ، زنجان ، آذربایجان شرقی و اردبیل مشکلات و پیشنهادات خود را درخصوص موضوع خودکاربری ، مشکل پروانه های موقت برای مدیران ، اقتصاد دفاتر ، بکارگیری مشاوران حقوقی در دفاتر و استفاده از ظرفیت دفاتر برای رسیدگی به برخی مسایل حقوقی و دعاوی را بصورت مستقیم با رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه مطرح کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *