f1500ad2 fefb 4d36 9cd3 23a60ab31e14

دادرسی الکترونیک بزودی در کشور اجرایی می شود

تصویر روز: مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در یک نشست خبری ضمن ارایه گزارش اقدامات صورت گرفته و برنامه های آینده این کانون به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی کانون در این نشست خبری که دکتر محمدرضا سلطانی عضو هیات مدیره این کانون نیز حضور داشت ، حسن روحانی نیا ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و همچنین گرامی داشت هفته دولت اظهارداشت: حدود ١٢٠٠ دفتر خدمات که در سراسر کشور مستقرند مجهز به نوبت دهى الکترونیک هستند که مردم مى توانند با مراجعه به سایت کانون وارد قسمت نوبت دهى الکترونیک شوند.

ایجاد تحول بزرگ در قوه قضاییه 
وی افزود: قوه قضاییه با ورود آیت الله رییسی قدم در راه تحول بزرگ در امور حقوقى و قضایى گذاشته و آثار آن در همین مدت کوتاه مشاهده می شود.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى خاطرنشان کرد: در هفته قوه قضاییه سامانه هاى مختلفى در حوزه فناورى قوه قضاییه افتتاح شد که بخشی از این خدمات در حوزه کانون دفاتر الکترونیک قضایى است و توسط دفاتر ارائه مى شود.
وى ادامه داد: اولین مورد در خصوص سامانه مواسات است. در فرمایشات مقام معظم رهبرى این موضوع مکررا مطرح شده و ریاست قوه قضاییه هم مکررا بر موضوع پیش بینى ساز و کار حقوقى و قضایى براى ارائه خدمات مناسب به محرومان تاکید کرده اند.

ارایه خدمات رایگان به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی
روحانى نیا در ادامه اظهار کرد: این نگاه براى ما یک دستور اداری و تکلیف بود و کانون به صورت مستقیم ورود کرد و از ریاست کمیته امداد و بهزیستى دعوت شد و با تفاهم نامه اى که امضا شد، محرومان و افراد نیازمندى که تحت پوشش هستند در مراجعه به دفاتر هیچ مبلغى را نباید پرداخت کنند.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى تصریح کرد: با افتخار اعلام میکنیم این افراد با این تفاهم نامه از پرداخت تعرفه دفاتر معاف شدند و اکنون چند ١٠ هزار نفر از افراد محروم در آستانه استفاده از خدمات ما هستند. ما وظیفه داشتیم این کار را به عنوان خدمتگزار انجام برسانیم.

راه اندازی سامانه نوبت دهی الکترونیک
وى در ادامه با اشاره به موضوع ایجاد سامانه نوبت دهى الکترونیک در دفاتر خدمات الکترونیک قضایى گفت: با توجه به شیوع کرونا این موضوع مورد توجه قرار گرفت و کانون به عنوان یک مسئولیت اجتماعى فورا در همان ایام تعطیلات نوروز نسبت به ایجاد یک سامانه اقدام کرد و حدود ١٢٠٠ دفتر خدماتى که در سراسر کشور مستقرند مجهز به نوبت دهى الکترونیک هستند که مردم مى توانند با مراجعه به سایت کانون وارد قسمت نوبت دهى الکترونیک شوند و هر دفتر و هر ساعت دلخواه خود را انتخاب کنند و بهره‌مند شوند.

آغاز بکار دادرسی الکترونیک
روحانى نیا با اشاره به ورود دفاتر خدمات الکترونیک قضایى به حوزه دادرسی الکترونیک اظهار کرد: با تدابیر ریاست قوه قضاییه و ریاست مرکز آمار و فناورى اطلاعات قوه قضاییه اکنون موضوع دادرسی الکترونیک در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته و در خراسان جنوبى به صورت پایلوت در دستور کار قرار گرفته است.
وى افزود: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه طرحى را اجرایى کرده است که براساس آن مردم به جای اینکه در جلسات دادگاه حاضر شوند مى توانند در نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایى حضور پیدا کنند و با مرجع قضایى ارتباط داشته باشند.
روحانى نيا در ادامه افزود: اين فرآيند هنوز در كل كشور اجرايى نشده اما به زودى اجرايى خواهد شد و انشالله با حضور دفاتر خدمات در سراسر كشور زمينه توسعه اين طرح و اجراى سراسرى آن به زودى فراهم خواهد شد.

قوه قضاییه هوشمند
مديرعامل كانون دفاتر خدمات الكترونيك قضايى در ادامه بيان كرد: آن چه كه به عنوان فرايندهاى جديد قوه قضاييه مطرح مى شود زيرمجموعه اى از يك كلان طرح ملى به نام قوه قضاييه هوشمند است و نظر رياست قوه قضاييه اين است كه قوه قضاييه به سطحى از تراز انقلاب دست پيدا كند كه مردم كمترين زحمت را براى دسترسى به خدمات داشته باشند.
وى در خصوص سامانه ثنا و گلايه هاى مردم در خصوص سوالاتی که در این زمینه دارند بیان کرد: دو اقدام براى رفع اين موضوع انجام داديم؛ اولا به شهروندان عرض مى كنيم به جاى مراجعه مستقيم به دفاتر از قبل نسبت به دريافت نوبت الكترونيك اقدام كنند.

راه اندازی مرکز تماس کانون
روحانى نيا بيان كرد: نياز است كه مردم از اين سامانه ها به صورت روان استفاده كنند و براى رفع اين مشكل انشاالله به زودى در كانون مركز تماسی ايجاد خواهد شد كه راهنمايى براى استفاده از سامانه ها باشد.
مديرعامل كانون دفاتر خدمات الكترونيك قضايى در خصوص استفاده از ظرفيت دفاتر براى ملاقات مجازى با زندانيان گفت: اين پروژه قبلا در دستور كار بود اما ورود به زندان ضرورت هاى مختلفى دارد و بايد پيش بينى هاى لازم انجام شود.
وى اضافه كرد: اقداماتى از طرف مركز فناورى در دست انجام است و آخرين قدم ها نيز در حال برداشته شدن است.

صدور گواهى عدم سوءپیشینه
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى در پاسخ به سئوال خبرنگار میزان در خصوص آخرین وضعیت ایجاد سهولت در صدور گواهى عدم سوءپیشینه عنوان کرد: در صدور گواهى عدم سوءپیشینه بخش هاى مختلفى دخیل هستند و یک مرجعى تقاضاى مردم را دریافت مى کند و به یک مرجع دیگر ارسال مى کند و در آنجا پاسخ لازم تهیه مى شود و به آن مرکز بازمى گردد و تحویل مردم مى شود.
روحانى نیا در ادامه اظهار کرد: در این فرآیند دفاتر خدمات الکترونیک قضایى ورود پیدا کردند و از طریق دفاتر ارسال مى شود.
وى ادامه داد: مرجع پاسخ دهنده اداره سجل کیفرى در تهران است و به لحاظ اینکه این فضا، فضاى جدیدى بود و این ارتباط اخیرا برقرار شده نیاز به کمک دارند که توسط کانون انجام خواهد شد و مشکل برطرف خواهد شد و به زودى انشالله این موضوع تحقق پیدا خواهد کرد.

 

7e8fde0c 7d1f 4c17 932a d426bdf3fabe

07b7c25f 45b6 4ea5 9b39 250c0841ba40

45b3ca20 a561 457a 86d0 7cece937e315

d73e80b0 f161 4595 924a 5f90002ae3d1

95365dff 58f5 4c66 a920 3573fd715969

01

286A6969

 

e8a21b7b 63ef 4f12 92e9 5e71906db927

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *