تصویر روز: در عصر یخ زدهیِ گردش افکار التقاطی، در اینسوی تاریخ، هیچ حاکم سیاسی در بنان و بیان با صراحت، توصیه به تولید و انتشارِ افکار صحیح و صائب نکرده است.
محمدجلیل آل امین، دانش آموخته فلسفه و فعال اجتماعی، پیرو تاکید رهبر انقلاب بر انتشار افکار صحیح، طی یادداشتی نوشت:
تفکر چیست، تفکر منطقی و اخلاقی چه نسبتی با تفکر التقاطی و غیر اخلاقی دارد؟چرا رهبر معظم انقلاب بر تولید و انتشار افکار صحیح تاکید می کنند.؟
سالهاست در فضای مجازی گردش افکار جهانی با اشکال مختلف جریان دارد. گردشی که نوعا با اهدافِ ناپاک و پلید تولید و منتشر می شود و انسان را از خانهیِ وجودش دورتر و دورتر میکند.
فکر، بنیادِ وجودیِ انسان است. فصلِ مُمَیزِ منطقیِ نوع انسان از انواع دیگر موجوداتِ جنس خود، در داشتن فکر و اندیشه است. قدرت تفکر، انسان را از غیر انسان ممتاز و برتر می کند. دایره ی وجودیِ غیر انسان می تواند موجودات نازل تر مانند حیوانات یا موجودات عالی تر مانند فرشتگان و ملائک را در خود جای دهد.
انسان با ابرازِ افکار می تواند راه تعالی یا تدانی را در نظام هستی طی کند. افکار صائب می تواند انسان را به همنشینی با منزلتِ اسماءِ خالق هستی برساند و بالعکس افکار غیرصائب می تواند انسان را تا سطح موجودات نازل و بلکه نازل تر- بَلْ هُمْ أَضَل- تنزل دهند.
در عصر یخ زدهیِ گردش افکار التقاطی، در اینسوی تاریخ، هیچ حاکم سیاسی در بنان و بیان با صراحت، توصیه به تولید و انتشارِ افکار صحیح و صائب نکرده است.
رهبران سیاسی در اتاق های جنگ روانی، نه تنها بر اجتناب از افکار آلوده اهتمامی ندارند، بلکه روش هایِ نوینِ تولید افکار آلوده را به افسران خود برای تسلط بر عالم و مصادرهی آن برای منافعِ خود، آموزش می دهند.
در چنین دنیایِ مِه آلودهای، رهبری در قامت یک مصلحِ جهانی برمیخیزد و از تولید و انتشار افکار صحیح می گوید. از اجتناب از بی اخلاقی در گردش افکار می گوید. از انتشار افکارِ منطقبنیاد می گوید.
علت ایجابیِ چنین خیزشِ سیاسیِ رهبر انقلاب برای اصلاح گردش افکار در فضای مجازی، وجود بنیاد های صائبْاندیشی در نظامِ فکری اسلام و انقلاب است که حاکمان سیاسی متاثر از همان بنیاد های خردمندانهی متأله هستند.
حاکمان ماکیاولمذهب نمی توانند مؤلف و مروّج افکار صحیح باشند. چرا که بنیاد اندیشه ی ماکیاول، نوعی اگوئیسم و خودگراییِ افراطی را در نهاد خود دارد و بر اساس اصولِ منطقیِ تفکر نمی تواند در مدارِ صحت قرار بگیرد و منشاء افکار صحیح باشد.
افکار صحیح محصول اذهان عمیق است. اذهان عمیق، اذهانی هستند که عقل و خِرد در آنها با سلامت و صلابت حیاتِ وجودی دارد. عقلی که هم در تولید افکار، با منطق ملازمتِ وجودی دارد و هم در ترویج افکار با اخلاق تلازم ضروری دارد.
مؤلفان و مروجان سودگرایی، تنها در فضایِ افکار التقاطی و مغالطهبنیاد، قادر خواهند بود جوامع بشری را به تسخیرِ خود دربیاورند، از این رو با بیداریِ عقلانی و انتشارِ افکار صحیح مشکلِ اساسی دارند.
اصلاحِ وجودیِ انسانِ جهانوطن که امروز فضای مجازی مرزهایِ سرزمینی و نژادی را در هم شکسته است و او را وارد یک دهکدهی واحد کرده است با اصلاح افکار ممکن است. مسأله ای که باید از زبان یک حاکم متنفذ بیان میشد تا تلنگری شود بر انسانی که از خانهی اصیلِ وجودیِ خود بیگانه شده است.
دیدگاهتان را بنویسید