تصویر روز: نشست آداب مشارکت در تجارت بین المللی با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت و مشارکت موسسه چیامُد در محل ساختمان شماره سوم اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.
به گزارش تصویر روز در ابتدا دبیر کل اتاق مشترک ، دکتر آباذر براری به اهمیت آداب معاشرت در روابط تجاری به عنوان یکی مولف های تجارت پرداخت و افزود
هدف از این نشست آگاهی از قوانین اصلی آداب معاشرت در تجارت بین المللی است که در اولین برخورد می تواند تعیین کننده ادامه روابط باشد.
در ادامه مدیر موسسه چیامد به الزام برگزاری کارگاه های آموزشی اتیکت و استایل در روابط تجاری اشاره کرد.
آگاهی از اتیکت تجاری روابط تجاری را تحت شعاع قرار میدهد و مدیران اجرایی کسب و کار باید از نحوه انطباق با آداب و معاشرت مردم کشور مقصد آگاهی کافی کسب کنند تا با مشکل مواجه نشوند که در این راستا مهندس آرمان ولیان، مدرس و سخنران بیزینس اتیکت به ارایه نکاتی پرداختند.
این مدرس درابتدای این نشست به آداب مربوط به نحوه گفت و گوی تلفنی در مذاکرات پرداخت و عنوان کرد: مذاکره و ارتباطات اغلب از یک مکالمه تلفنی آغاز می شود ، هنگام پاسخگویی به تلفن اولین مهم این است که با نحوهی گفتمان و پاسخگویی ما، در طرف مقابل احساس ارزشمند بودن به وجود آید تا بتوان گفتگو و مذاکره خوبی را پیش برد.
ولیان با بیان این که اتیکت به معنای آداب معاشرت و احترام است ، اظهار کرد: اگر در خارج از ساعات کاری با شخصی تماس حاصل نمودیم باید در نهایت احترام از وی عذرخواهی کرده و علت این تماس فوری را مطرح نماییم چرا که آداب معاشرت حول محور احترام است.
وی گفت: باید هنگام مکالمه های تلفنی اول، وسط و پایان مکالمه نام افراد حتما ذکر شود و در پایان مکالمه نیز چه بسا افرادی که از رنک بالاتری برخوردار هستند، تماس را قطع و پایان دهند.
سخنران بیزینس اتیکت با بیان اینکه رفتار حرفه ای باید از تماس مشخص باشد، تصریح کرد: در مواقع ضروری باید از طرف مقابل مذاکره کننده برای پاسخگویی به تماس در جلسه کاری کسب اجازه کرد.
ولیان در بخش دیگری از این نشست به موضوع پوشش و لباس خانم ها و آقایان اشاره کرد و افزود: بانوان و آقایان باید در فضای تجارت از پوشش مناسب برخوردار باشند و توجه کنند که سادگی مهم ترین ملاک در این بخش عنوان می شود.
به گفته وی،آن تایم بودن و توجه به حضور به موقع در جلسات کاری و ملاقات های مهم موضوع حایز اهمیتی است که باید افراد رعایت کنند.
این سخنران بیان کرد: افراد باید توجه کنند که معذرت خواهی و بیان دلیل هنگام تاخیر در بدو ورود به جلسات و ملاقات های مهم نیز موضوعی مهم قلمداد می شود.
این مدرس افزود:هنگام مذاکرات و گفتگوهای مهم آرام صحبت کردن امری بسیار مهم است .
وی گفت: مدیران اجرایی کسب و کار باید در جلسات برای برقراری ارتباط بیشتر با دیگر افراد کارت ویزیت به زبان های مورد نیاز اعم از فارسی، عربی و انگلیسی به همراه داشته باشند چرا که ارایه این کارت ویزیت به منزله توجه افراد به یکدیگر است.
وی تصریح کرد: تعریف نمودن افراد از یکدیگر در حین مذاکرات و گفتگو ها مهم است که باید در این خصوص متناسب با فرهنگ کشورها رفتار کرد.
در این نشست به سایر آداب معاشرت در تجارت بین المللی نیز پرداخته شد.
دیدگاهتان را بنویسید