تصویر روز: رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکلهای ماشین سازی در جریان دیدار فعالان اقتصادی و صنعتی با مقام معظم رهبری، به بیان ویژگیها و چالشهای این صنعت در کشور پرداخت و برنامه توسعه صنعت ماشینسازی را به رهبر انقلاب ارائه کرد.
امیرعباس اختراعی با بیان اینکه ماشین سازی، صنعت صنعتساز جهان است، گفت: ایجاد ارزش افزوده توسط این صنعت در کشورهای صنعتی در رتبه اول و در کشورهای در حال توسعه در رتبه سوم قرار دارد. ماشینسازی بسترساز توسعه فناوری است و فعالیت 1400 شرکت دانش بنیان کشور در این صنعت این مساله را تایید میکند. این صنعت بالاترین درصد اشتغال متخصصان و نخبگان را دارد و ظرفیتی برای جلوگیری از مهاجرت آنها به شمار میرود. ماشینسازی صنعتی است که محل خلق و نمایشگاه عرضه فناوریها است و نهایتا این صنعت صنعتساز، معیار استقلال صنعتی کشور و شاخص تاب آوری در برابر تحریم ها است.
وی ادامه داد: صنعت ماشینسازی و تجهیزات نیازهای 21 صنعت عمده کشور را تامین میکند. 12 تشکل حرفهای در قالب 3500 بنگاه صنعتی، با ظرفیت فروش بالغ بر 7 میلیارد دلار، با وسعتی بیش از هزار و 600 هکتار کارخانه و اشتغال بیش از 250 هزار نفر میدان دار این صنعت در کشور هستند.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکلهای ماشین سازی با اشاره به اینکه میزان فروش فعلی کشور در این صنعت 3/2 میلیارد دلار و متوسط میزان واردات کشور 8 میلیارد دلار است، گفت: ظرفیت فعال بنگاههای صنعتی ایران 44 درصد است که با مهار واردات میتوان کل ظرفیت این بنگاهها را فعال کرده و ارزش این صنعت را به 7/3 میلیارد دلار رساند.
وی افزود: ارزش دهههای آتی و در دست اجرای کشور در این صنعت27 میلیارد دلار است و این ضرورت توسعه و افزایش ظرفیت این صنعت را معنی میدهد. همچنین نیازهای کشورهای همسایه خود پتانسیلی عظیم و مازاد بر نیاز فعلی و آتی کشوراست. لذا درخواست ما ایجاد کارگروهی ویژه جهت فعالسازی ظرفیتهای خالی و توسعه این صنعت صنعتساز است.
این فعال صنعتی در ادامه به تشریح دستاوردها و عمق ساخت داخل تجهیزات در صنایع استراتژیک پرداخت و ادامه داد: این عمق در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی 72 درصد، در صنایع معدنی کانی و فلزی 65 درصد، در صنعت نیروگاهی و انرژیهای نو 68 درصد و در صنعت غذایی و دارویی 70 درصد است.
اختراعی در ادامه با تشریح مهمترین مشکلات صنعت ماشینسازی در کشور گفت: علی رغم پتانسیلهای خوب قانون استفاده حداکثری از تولید داخل و دقت هیات نظارت آن، مشکل موجود ضعف باور و اعتماد مدیران طرحهای بزرگ، از جمله وزارتخانههای پروژه محور به توان داخلی و بعضا عدم تبعیت بنیادها، ستادها و قرارگاهها از این قانون است. مشکل دیگر این است که تحریمها ضمن ایجاد فرصت خوداتکایی، مشکلاتی در تامین مواد اولیه و تجهیزات تخصصی این صنعت به همراه داشته است که امیدواریم مرتفع شود.
وی افزود: مشکلات دیگر صنعت شامل نگاههای بخشی و جزیرهای در بخشهای حاکمیتی به ویژه در حوزه معافیت گمرکی و ارزش افزوده ماشین آلات وارداتی، افزایش قیمت مواد اولیه از جمله فلزات و پتروشیمی علی رغم سود سرشار آنها، رویههای فراقانونی سازمان تامین اجتماعی، سیاستهای تسهیلاتی بانکها، عملکرد نظام مالیاتی با هدف افزایش درآمد صرف و بخشنامههای خلق الساعه از ثبت سفارش، تخصیص ارز تا ترخیص کالا است.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکلهای ماشین سازی در ادامه به ارائه بسته پیشنهادی این انجمن برای توسعه صنعت ماشینسازی پرداخت و گفت: این صنعت استراتژیک برنامه بلندمدت و استراتژیک نیاز دارد که لزوما با عمر دولتها و تغیرات اولویتهای آن ها منطبق نیست. بنابراین پیشنهاد ما تدوین سازوکاری ویژه در قالب برنامه ملی در هدایت و حمایت از این صنعت است که محورهای آن شامل مهار و ضابطهمندی واردات و الزام انتقال فناوری توام با واردات، تدوین برنامه بلندمدت با تمرکز بر نیازهای گلوگاهی، انتشار گزارشهای سالانه اجرای برنامهها و میزان انطباق تولید داخل با نیازها و جرم انگاری و برخورد قاطعانه، سریع و صریح با موارد عدم اجرای این برنامه است.
اختراعی در پایان با بیان اینکه اصلاح ساختار وزارت صمت و ارتقای جایگاه این صنعت به معاونت، صنعت ماشینسازی کشور را به عملیاتی شدن این ایده امیدوارتر کرده است، افزود: اطمینان داریم که دستور حضرت عالی برای تصویب و اجرای این برنامه تحول آفرین خواهد بود.
مطالب مرتبط

دور چهارم گفتگوهای غیرمستقیم با آمریکا یکشنبه آغاز میشود
19 اردیبهشت 1404
ترامپ: آمادهام تعرفه کالاهای چین را به ۸۰ درصد کاهش دهم
19 اردیبهشت 1404
اصلاح نگاه ذینفعان مختلف به نظام بانکی ضروری است
19 اردیبهشت 1404
واکنش پلیس به استفاده از دوربینهای چهرهخوان در معابر
19 اردیبهشت 1404
۲۰ هزار موتورسیکلت بنزینی با برقی جایگزین میشود
19 اردیبهشت 1404
دیدگاهتان را بنویسید