e1d5b4be 2cd6 40da a90f b86

برنامه ریزی شرکت‌های بیمه برای تحول دیجیتال

تصویر روز: دکتر حمید کردبچه رئیس پژوهشکده بیمه در اولین رویداد شتاب(استارتاپی) ایده‌پردازی در شرکت بیمه ایران، برضرورت برنامه ریزی شرکت‌های بزرگ صنعت بیمه برای مواجهه با تحول دیجیتال و عبور کم هزینه و سالم ازآن تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ما ، اولین رویداد شتاب( استارتاپی) ایده پردازی در صنعت بیمه با هدف نوآوری حل چالش ها و نیاز سنجی بیمه کشور با حضور کردبچه رئیس پژوهشکده بیمه، یکتا اشرفی عضوهیات مدیره بیمه ایران، حمید معینی رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی بیمه ایران، مقامات عالی دانشگاه جامع علمی کاربردی و صنعت بیمه، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی سهامی بیمه ایران و با مشارکت جمعی از ایده پردازان و نوآوران صنعت بیمه، استارت آپ های فعال در حوزه اینشورتک تحت نظارت دانشگاه علمی کاربردی و توسط مرکز آموزش علمی کاربردی کسب و کار سبا (متعلق به هلدینگ بیمه ایران ) در محل همایش های ایران زمین شرکت سهامی بیمه ایران برگزارشد.
دکترحمید کردبچه رئیس پژوهشکده بیمه در این همایش به ارائه سخنرانی با محوریت چالش‌های شرکت‌های بزرگ در تحول دیجیتال پرداخت. رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به توجه جدی صنعت بیمه به حوزه تحول دیجیتال در چند سال اخیر و رویدادها و مطالعات اجرا شده در کشور گفت مطالعات خارجی نیز همگی بر این نکته تاکید دارند که آینده صنعت بیمه آینده‌ای دیجیتالی خواهد بود، بدین معنا که تسلط و کاربرد هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، علم داده و کلان داده‌ها در روش‌های کسب‌وکاری، صنعت را در طول کمتر از یک دهه آینده به شدت دیجیتال پایه خواهد نمود.
وی اشاره کرد، بحثی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، جایگاه و نقش شرکت‌های بزرگ بیمه مثل شرکت بیمه ایران، که سهم بازاری قابل توجهی را دارند، به عنوان پیشران تحول دیجیتال وهمچنین چالش‌های آن‌ها در برخورد با تحول دیجیتال است.
رئیس پژوهشکده بیمه افزود: با توجه به‌ تقسیم‌ناپذیری مخارج تحقیق و توسعه و عدم توانایی شرکت‌های بیمه کوچک در تامین مخارج بالای آن، شرکت‌های بیمه بزرگ در زمینه تحقیق و توسعه می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ و پیشران در توسعه و کاربرد فناوری نوین داشته باشند. اما با این حال، شرکت‌های بیمه بزرگ با وجود توانایی سرمایه‌گذاری‌های عظیم در این حوزه، با چالش‌هایی نیز مواجه هستند که اگر به آن‌ها توجه نشود ممکن است به سرعت سهم بازاری و جایگاه خود را از دست بدهند و حتی بقای آن‌ها مورد تهدید قرار گیرد.
رئیس پژوهشکده بیمه عنوان کرد آنچه این خطر را برای شرکت‌های بیمه بزرگ جدی‌تر می‌کند آن است که تغییر در این فرایند دیگر مانند قبل خطی نیست که سهم یک شرکت کوچک جدید به تدریج با یک نرخ ثابتی رشد کند، حتی رشد این نرخ نمایی هم نیست، بلکه می‌تواند یک فرایند جهشی باشد که در یک مدت کوتاه ، مثلا دو سال، یک شرکت کوچک را به بزرگترین شرکت صنعت بیمه کشور تبدیل کند، لذا این مخاطره برای شرکت‌های بزرگ جدی‌تر از مخاطراتی نظیر حضور شرکت‌های جدید در دوره خصوصی‌سازی است.
دکتر کردبچه در این چارچوب ضمن اشاره به چالش اساسی تحول دیجیتال در مقابل شرکت‌های بزرگ، چالش نیروی انسانی، سازمان، سکون و لختی، حکمرانی و کار با استارتاپ‌ها و فن‌آوری‌های نوین را به عنوان چالش‌های مهم برشمرده و دو مورد اصلی برای شرکت بیمه ایران را مورد بحث قرار داد.
رییس پژوهشکده بیمه افزود: تحول دیجیتال در واقع همراه با تغییر ساختار کار است. یعنی ساختار کار شرکت از یک ساختار کاربر به یک ساختار کاراندوز تغییر خواهد کرد. در این صورت، مهمترین چالش‌ شرکت‌های بیمه بزرگ مانند بیمه ایران با بیش از 4 هزار پرسنل چالش منابع انسانی و نمایندگان است. یعنی نیروی انسانی را در اختیار دارد که نیاز ندارد و به‌طور متقابل نیروی انسانی و مهارتی را نیاز دارد که در اختیار ندارد. چه باید کرد؟ چنین شرایطی بسیار بغرنج خواهد بود زیرا، ملاحظات قانونی و اجتماعی اجازه نمی‌دهند شما مبادرت به جایگزینی نیروی فعلی خود کنید. این نیرو نیز نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شما برای گذار دیجیتالی باشد. آنچه که در جهان به عنوان تجربه موفق برای عبور از این چالش مطرح است، بازآموزی مهارت‌ها و ارتقای مهارتی نیروی انسانی با یک برنامه عظیم آموزشی متحورانه و البته کاملا نوآورانه و خلاق است که لزوما دیگر مبتنی بر آموزش‌های سنتی و متعارف نیست. همچنین بازنگری در برنامه های جذب نیروی انسانی با محوریت حوزه‌های فن آوری نوین از اهمیت زیادی برخوردار است. آنچه که ضرورت این برنامه را برای شرکت‌های بزرگ جدی‌تر می‌کند، محدودیت نیروی انسانی در حوزه‌های فناوری در صنعت، ناتوانی آن‌ها که اغلب دولتی هستند در رقابت با شرکت‌های خصوصی برای جذب همین نیروی محدود و البته نرخ بالای مهاجرت این نوع نیروها و حتی اشتغال نیروهای مهاجرت نکرده در شکل فری‌لنسر یا آزادکار در شرکت‌های خارجی است. پس مدیریت شرکت‌های بزرگ باید به سرعت چاره‌ای برای بازمهارت‌آموزی نیروی کار و ارتقای مهارت نیروی‌های فعلی از طریق امتزاج مهارت اصلی و مهارت دیجیتال بیاندیشند و با روش‌های متحورانه، خلاقانه و نوآورانه، آموزش و البته آموزش در محل کار را برنامه ریزی و دنبال کنند.
دکتر کردبچه بزرگی مقیاس شرکت‌ها، ساختارهای سنتی قوام یافته آن‌ها، لختی و غیرچابکی آن‌ها، وجود مدیریت و فرایندهای سلسله مراتبی، وجود ذهنیت مقابله با تغییر در مدیریت میانی و بدنه این شرکت‌ها، پیچیدگی‌ها و کندی تصمیم‌سازی و تصمیم گیری در آن‌ها و محدودیت‌های دولتی و نظارتی را دومین چالش پیش روی شرکت‌های بیمه بزرگ کشور دانست، که عبور از این چالش کاری بسیار سخت و البته بسیار حیاتی است. گذارِ به سلامت از تحول دیجیتال و بقای شرکت‌های بزرگ صنعت بیمه مستلزم توجه جدی و برنامه‌ریزی گسترده، بازمهندسی ساختار و فرایند و چابک‌سازی برای عبور از این چالش است. در این خصوص توجه به استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها که بسیار چابک هستند، و در نواوری مبتنی بر خلاقیت پیوسته و مدل مدیریت هوشمند و افقی هستند، یکی از راهکارهای موفقِ در حال تجربه در شرکت‌های بزرگ جهانی برای عبور از چالش سازمان در برخورد با تحول دیجیتال است. بر این اساس، مدیریت شرکت‌های بزرگ برای حفظ و بقای خود باید به ایجاد مراکز شتابنده و نوآوری و کشف ایده‌ها و حمایت از آن‌ها در قالب استارتاپ‌ها و انتقال تدریجی فعالیت‌ها از ساختار سنتی به آن‌ها، به عنوان یکی از راهای موثر در گذاردیجیتالی توجه جدی نمایند.
وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌‌های پژوهشکده بیمه به عنوان بازوی علمی، فنی و دانشی صنعت بیمه، آمادگی این پژوهشکده در جهت همراهی و همکاری با کلیه فعالان صنعت بیمه دراین مسیر و ارتقای جایگاه صنعت بیمه را اعلام کرد.
عضوهیات مدیره بیمه ایران :
استفاده از بیمه های هوشمند یک الزام است

a50682a6 ab64 42ad 95fa e7756101ad24
امروز اگر فناوری های نو و نوآوری ها را دنبال نکنیم بسیاری ازفرایندها و تولید محصولات جدید شاید معنا و مفهومی نداشته باشد و مدیران ما اگر می خواهند در حوزه تجاری سازی موفق عمل کنند باید بتوانند به نوعی فرایندهای نوآورانه را حمایت کنند.
یکتا اشرفی عضو هیات مدیره بیمه ایران دراین همایش با اعلام این مطلب افزود: سازمان ملل متحد در بررسی و دسته بندی سرمایه هایش می گوید بحث نوآوری، سرمایه اصلی کشورها است و دیگر از آن بحث سرمایه های فیزیکی و حتی سرمایه های انسانی که در مسیر توسعه مورد ارزیابی قرار می داد به عنوان سرمایه های شرکت ها را عدول کرده و بحث نوآوری را مبنا قرار می دهد، در همین راستا و درجهت حمایت از کارافرینی نوین و کسب و کارهای نوین صنعت بیمه، دانشگاه جامع علمی کاربردی اقدام به برگزاری این رویداد شتاب تخصصی کرده که از لحاظ این مفاهیم و آن نگاهی که بیمه گر داشته کاملا مرتبط با سند راهبردی شرکت سهامی بیمه ایران است.
اشرفی گفت: بیمه ایران سند راهبردی خود را برای یک دوره سه ساله و با تکیه بر بحث تحول دیجیتال که بن مایه اصلی آن بحث نوآوری بر بستر تحولات دیجیتال نوشت است که می دانیم انقلاب صنعتی چهارم نام خورده و شاید ما در انقلاب های صنعتی اول و دوم و سوم خیلی از دنیا عقب بودیم،خوشبخانه انقلاب صنعتی چهارم باتوجه به این که بحث های فناورانه ای دارد که مرزها را خیلی به رسمیت نمی شناسد شاید یک فرصت بسیار جدی را در اختیار ما بگذارد که بتوانیم آن شکاف گذشته را جبران کنیم و با تکیه بر نوآوری ها و نیروی جوان و خلاق و تحصیل کرده ای که در کشور داریم از فرصتی که انقلاب صنعتی چهارم در اختیار ما گذاشته استفاده کنیم و بتوانیم در مسیر اعتلای و ترقی کشور گامهای مثبتی برداریم.
عضو هیات مدیره بیمه ایران ادامه داد: امروز اگر فناوری های نو و نوآوری ها را دنبال نکنیم بسیاری فرایندها و تولید محصولات جدید شاید معنا و مفهوم نداشته باشد و مدیران ما اگر می خواهند در حوزه تجاری سازی موفق عمل کنند باید بتوانند به نوعی فرایندهای نوآورانه را حمایت کنند.
وی ادامه داد: به پیش بینی های اقتصاد جهانی نگاه می کنیم علیرغم تمام بحران هایی که از سال ۲۰۰۶-۲۰۰۷ اقتصاد دنیا را فرا گرفته صنعت بیمه را خیلی خوشبینانه نگاه می کنند و امیدوارهستند درچند سال آینده به اندازه ۵۰ سال گذشته خود بتواند جلو برود، ما هم امیدواریم این امرتحقق پیدا کند.

عضو هیات مدیره بیمه ایران افزود: متاسفانه صنعت بیمه در کشور ما و خیلی کشورهای در حال توسعه نتوانسته از بستر تحول دیجیتال استفاده مناسبی کند، البته ما می بینیم استارت آپ هایی در حوضه های مختلف ظهور کردند و در بستر های مختلف تحول دیجیتال کمک کرده اند به اصلاح فرایندها و محصولات جدید، اما وقتی به صنعت بیمه نگاه می کنیم علیرغم این که استارت آپ ها چالش هایی برای شرکت های بیمه ای شده اند ولی عمدتا فقط مسیر فروش بیمه نامه و بحث توزیع را دنبال کرده اند در حالی که وقتی صحبت از نوآوری در صنعت بیمه می کنیم خیلی فراتر از این بحث ها است و جایی که از تحول دیجیتال صحبت می کنیم این نگاه را داریم که صنعت بیمه صنعت داده ها است. ما حکمرانی داده را داریم.
وی درادامه افزود: بنده همینجا از فرصت استفاده می کنم از مدیریت و مسئولین دانشگاه علمی کاربردی می خواهم که دربرخی رشته ها به ما کمک کنند مانند رشته حقوق بیمه، جزو گرایش هایی است که به شدت در صنعت به آن نیاز داریم و متاسفانه جایگزینی برای این رشته نداریم. یعنی یک فارغ التحصیل در رشته حقوق از دانشگاهای سراسری وقتی به صنعت بیمه می اید با عدم شناختی که روی صنعت بیمه دارد به سختی می تواند خودش را منطبق با آنچه از او می خواهیم.

صنعت بیمه برای دیجیتالی شدن راه بسیار طولانی در پیش رو دارد

b9e6b465 0e8b 431b 9236 d908bd4501bf

حمید معینی رئیس مرکزآموزش علمی کاربردی بیمه ایران نیز در این مراسم گفت: این مرکز در صدد است با توجه به نیاز صنعت بیمه به تحول در عرصه های مختلف محصولات نوآورانه و مکانیسم های عرضه محصول و تحول دیجیتال قدم هایی هرچند کوچک در ارتقاءمحصولات ، خدمات کیفیت خدمات و سهولت دسترسی مردم جامعه به خدمات بیمه را فراهم کند.
وی افزود: همگان اتفاق نظر دارند که آموزش و پرورش نیروی انسانی ماهر و مهارت اموز و همچنین پژوهش و نو آوری از ارکان انکارناپذیر و ستون های پیشرفت و تعالی هر کشور است که با تاسی به همین ماموریت غائی بود که شرکت سهامی بیمه ایران با تاسیس مرکز آموزش علمی کاربردی در سال ۱۳۹۰ بر پایه آموزش مهارت آموزی گام بلندی در تعالی سازمانی خود برداشت که در سال ۱۳۹۶ با مصوبه شورای عالی اداری ریاست جمهوری با توقف فعالیت مواجه شد ولی با اعتقاد و عزم راسخ مدیران عالی شرکت بیمه ایران به امر آموزش و تعالی و پس از قریب دو سال مکاتبه و جلساتکارشناسی در نهایت در مجوز مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت توسعه کسب و کار سبا متعلق به هلدینگ سرمایه گذاری بیمه ایران در ۱۵ تیر ماه سال ۹۹ و با حمایت رئیس کل و معاونین و مدیران ارشد دانشگاه جامعی صادر شد.
وی ادامه داد: صنعت بیمه صنعتی است که علی رغم شکل گیری و پایه گذاری این صنعت در طول ۸۶ سال اخیر و ارایه عملکرد مطلوب کماکان صنعت نوپایی در کشور مان می باشد که در بعد محصولات ، نحوه ارایه خدمات ، تنوع محصولات بیمه ای، ضریب نفوذ بیمه ، میزان حق بیمه سالانه ، سهم بیمه در سبد خانوار و تحول دیجیتال و…راه بسیار طولانی در پیش رو دارد.
معینی افزود : برگزاری اینگونه همایش ها از جمله اقدام های اولیه و اصولی است که به منظور دستیابی به اهداف عالیه دانشگاه جامع و وزارت علو تحقیقات و فناوری در جهت رونق کسب و کار و نوآوری در صنعت بیمه است.

رئیس مرکزعلمی کاربردی بیمه ایران ادامه داد:این مرکز آموزشی از تمامی ظرفیت خود در جهت جذب دانشجو در طول ۳ و نیم سال تحصیلی گذشته استفاده نموده است که حاصل آن جذب ۳۵۰ نفر دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی درشش رشته دانشگاهی است و ضمن اینکه در نیمسال تحصیلی بهمن ماه سالجاری موفق به جذب ۹۶ نفر دانشجو شده و مضاف اینکه این مرکز در نیمسال تحصیلی سالجاری مرکز معین علمی کاربردی اندیشه کارادمعرفی گردیده است که تعدا ۳۰۸ نفراز این دانشجویان این مرکز که با توقف فعالیت مواجه گردیه به این مرکز منتقل می گردند که در مجموع تعدا دانشجویان این مرکز به حدود ۷۵۰ نفر بالغ می گردد.

وی افزود: مرکز علمی کاربردی توسعه کسب و کار سبا ( سرمایه گذاری بیمه ایران) با بهرمندی از کادر مجرب و با انگیزه، اساتید و خبره و امکانات مجهز آموزشی و کمک آموزشی، مفتخر است سند راهبردی برایافق ۱۴۰۴ خود را با هدف آموزش و پژوهش و مهارت افزایی و تغییر الگوی آوزشی از حافظه مداری به یادگیری مهارت آموزی با شعار دستیابی همگانی جامعه فعالین صنعت بیمه به سطح مناسب دانش و مهارت را به صنعت بیمه ارایه نماید.

رئیس مرکزعلمی کاربردی بیمه ایران به اقدامات مهم این مرکز در طور یکسال اخیر اشاره کرد و افزود : از جمله اقدامات انجام شده توسط این مرکز عباتند از مجری پروژه پیاده سازی صلاحیت حرفه ای نمایندگان بیمه زندگی، موضوع تفاهم نامه منعقده فی مابین دانشگاه جامع علمی کاربردی با شرکت سهامی بیمه ایران ، تاسیس مرکز نوآوری و استقرار تیم های نوآور برای ایده پردازی و برگزاری ۴ وبینار فراگیر در حوزه های بیمه می توان نام برد.

وی در ادامه به برنامه هایی که بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ در دستور کار این مرکز قرار دارد اشاره کرد و افزود:افزایش تعداد رشته های دانشگاه از ۶ رشته فعلی به حداقل ۱۴ رشته تا افق ۱۴۰۴، تجارسی سازی حداقل دو محصول با فرایند نوآورنانه در هرسال ، همکاری آموزشی و پژوهشی با دانشگاه های بین المللی و … است.

رئیس مرکزعلمی کاربردی بیمه ایران در پایان اعلام کرد : مرکز علمی کاربردی توسعه کسب و کار سبا ( سرمایه گذاری بیمه ایران) در صدد است با توجه به نیاز صنعت بیمه به تحول در عرصه های مختلف محصولات نوآورانه و مکانیسم های عرضه محصول و تحول دیجیتال قدم هایی هرچند کوچک در ارتقاءمحصولات ، خدمات کیفیت خدمات و سهولت دسترسی مردم جامعه به خدمات بیمه را فراهم کند.
لازم به ذکراست در پایان این مراسم از سه نفرات برگزیده با رای هیات داوران به ترتیب از محسن رحیمی – مدیر بیمه های نفت و انرژی بیمه پارسیان ، کامیار عزیزی – کارمند بیمه ایران و خسروغریبی پژوهشگر درحوزه بیمه کشاورزی تقدیربه عمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *