تصویر روز: رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودروي تهران گفت: اگر شرايط فعلي که در بازار ارز وجود دارد تداوم داشته باشد قيمت خودرو ديگر در بازار ظرفيت رشد بيشتري نخواهد داشت.
به گزارش اتاق اصناف تهران ، سعيد موتمني رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودروي تهران درباره آخرين وضعيت بازار خودرو اظهار کرد: بازار در ابتداي سال با افزايش قيمت ها کار خود را آغاز کرد اما طي چند روز اخير تغييري در قيمت ها صورت نگرفته و همان قيمت هاي هفته گذشته است.
وي افزود: قيمت ها بالاست و مشتري و مراجعه کننده براي خريد به دليل افزايش قيمت ها بسيار اندک است.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودروي تهران با بيان اينکه از ابتداي سال در مجموع خودروهاي داخلي، مونتاژ و وارداتي ۱۰ تا ۱۳ درصد افزايش قيمت داشته است، گفت: فروشندگان به دليل اينکه احساس مي کنند قيمت ها افزايش خواهد يافت، قيمت در آگهي ها و فضاي مجازي را بالا اعلام مي کنند در مقابل خريداران هم عجله اي ندارند و منتظر هستند شايد بازار مجدد با فرود مواجه شود؛ بنابراين خريد خود را عقب انداخته اند.
موتمني دليل افزايش قيمت ۱۰ تا ۱۳ درصدي نسبت به شب عيد را عرضه کم خودرو عنوان کرد و گفت: اگر عرضه از سوي خودروسازان بيشتر شود، قيمتها ريزش پيدا ميکند.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودروي تهران خاطرنشان کرد: زماني که قيمتها بالا ميرود، اگر نوسان ارز بالا باشد فروشندگان به دليل اينکه خودرو را به چشم کالاي سرمايه اي نگاه مي کنند از فروش امتناع مي کنند اما اگر احساس کنند قيمت ارز ريزشي است، سريع همه فروشنده مي شوند.
وي تصريح کرد: اگر عرضه به اندازه کافي به بازار صورت مي پذيرفت، فاصله قيمت بازار و کارخانه، ۱۰۰ درصدي يا۹۰ درصدي نمي شد و اين موضوع را بايد در آمارها جست وجو کرد.
موتمني ادامه داد: بررسي آمار توليد از سال ۹۷ حاکي است حداقل ۳۵ تا ۴۰ درصد کمتر از نياز بازار، خودرو توليد و روانه بازار شده و به همين دليل فاصله قيمتي افزايش يافته است.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودروي تهران اظهار کرد: اگر نياز بازار با توليد داخل تأمين نمي شود در يک مقطع خاص بايد اجازه داده شود خودرو به کشور وارد شود تا بالانس قيمتي برقرار گردد و مشتري بيش از اين پول براي خودرو پرداخت نکند.
وي ادامه داد: در حال حاضر مشتري براي خريد خودرو ۹۰ يا ۱۰۰ درصد بيشتر از قيمت مصوب پول پرداخت ميکند. براي مثال قيمت کارخانه اي ۲۰۶ که ۱۴۹ ميليون تومان است، در بازار ۲۹۷ ميليون تومان عرضه ميشود و تقريباً حدود ۱۵۰ ميليون تومان اضافه پرداخت مي کند و اين پول از جيب مصرف کننده ميرود.
موتمني درباره تاثير واردات خودرو بر بازار گفت: تعداد خودروهاي وارداتي اصلا ملاک نيست؛ بلکه اثر رواني اين موضوع است که بر بازار تاثير مي گذارد. در حال حاضر ماشين هاي مونتاژي با دلار ۶۰ هزار توماني به دست مصرف کننده ميرسد به عنوان مثال قيمت جهاني يک خودروي سانتافه ۲۰۲۲ حدود ۲۶ تا ۳۰ هزار دلار است که با دلار ۳۰ هزار توماني ۹۰۰ ميليون تومان مي شود؛ اما در حال حاضر خريدار خودروي هايما را به اين قيمت خريداري مي کند.
وي ادامه داد: پس از اعلام منتفي شدن واردات خودرو، ناگهان خريداران به بازار هجوم آوردند و همه اين عوامل بر قيمت اثر گذاشت.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودروي تهران ادامه داد: به دليل اينکه اکثريت مردم ما خودروهاي ارزان قيمت سوار مي شوند بايد واردات اين گروه از خودروها آزاد شود و اگر خودروي ارزان قيمت وارد شود، قطعه ساز و خودروساز هم براي توليد بيشتر و باکيفيت تر تلاش خواهد کرد.
وي تاکيد کرد: اگر شرايط فعلي که در بازار ارز وجود دارد تداوم داشته باشد قيمت خودرو ديگر در بازار ظرفيت رشد بيشتري نخواهد داشت.
دیدگاهتان را بنویسید