تصویر روز: دبیر انجمن خودروسازان گفت : به خاطر تعهداتی که در قبال مردم داریم و بد عمل می کنیم ، عذرخواهی می کنم.
به گزارش صدا و سیما ؛ احمد نعمت بخش در نشست خبری افزود : همین بد عهدی ها باعث شده تا هرکسی به صنعت خودرو کشور انتقاد و همه اظهارنظر کنند و حتی یک نفر پراید را بدتر از داعش خواند و باعث شد صادرات ما به عراق کاهش یابد.
وی به اظهارات چندی قبل سردار مومنی درباره پراید و نیسان اشاره کرد و گفت : وی گفته است نتایج معاینات فنی نشان می دهد که پراید و نیسان هم از نظر فنی و هم از نظر ایمنی و الایندگی بالاترین ایراد و مشکل را دارند درحالیکه خودروهای تولیدی ما همه استانداردهای سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست را تامین می کند.
نعمت بخش افزود : سایپا در سالهای اخیر دهها میلیارد تومان در زمینه ارتقاء سطح استاندارد و ایمنی پراید هزینه کرد و در مورد نیسان هم سرعت این خودرو را از ۱۱۰ کیلومتر در ساعت به ۹۰ کیلومتر کاهش داد ، فرمان و گاردان نیسان را ۳ تکه کرد و نیسان به ترمز ABS مجهز شد .
وی با بیان اینکه در سال های ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۴ بیش از ۵ میلیون و ۷۹۸ هزار دستگاه پراید تولید شد ، گفت : با احتساب تولید امسال ، تعداد پراید تولید شده در کشور به حدود ۶ میلیون دستگاه رسید در حالی که از حدود ۱۸ میلیون دستگاه خودروسواری موجود در کشور حدود ۳۰ درصد خودرو کشور پراید است ، همین موضوع باعث شده است تعداد تصادفات پراید در کشور نسبت به خودروهای دیگر بالاتر باشد .
نعمت بخش افزود : در این سالها ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار پراید تصادف کرد که ۲٫۳ درصد کل پراید در کشور را تشکیل می دهد.
وی گفت : دوره معاینه فنی خودروها به ۵ سال افزایش یافته است که با توجه به فرهنگ رانندگی در کشور معتقدیم این مدت باید به ۲ سال کاهش یابد و معاینه فنی خودروهای با عمر ۱۰ سال و بالاتر باید دوبار در سال انجام شود.
احمدبخش همچنین به اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت درخصوص وانت نیسان که گفته بود وانت های نیسان را باید خریداری و بعلت مصرف بالای
سوخت در ذوب اهن ذوب کنیم ، اشاره کرد و افزود : میزان مصرف سوخت وانت نیسان کاربراتوری در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش با بار- ۲۰ لیتر و بدون بار – ۱۶ لیتر است، درسال ۸۴ مصرف سوخت نیسان انژکتوری با استاندارد یورو ۲ با بار به ۱۵ و بدون بار به ۱۳ لیتر و در سال ۹۳ با اجباری شدن استاندارد یورو ۴ مصرف سوخت نیسان با بار به ۱۳٫۵ لیتر و بدون بار به ۱۱ لیتر کاهش یافت.
وی گفت : پارسال ۳۰ هزار دستگاه نیسان تولید شد که ۲۴ هزار دستگاه دوگانه سوز ، ۴ هزار دستگاه گازوئیلی و ۲ هزار دستگاه بنزین سوز بود.
نعمت بخش افزود : میزان مصرف بنزین در وانت های نیسان دوگانه سوز اکنون ۰٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است که بخشی از این کاهش مصرف ناشی از کاهش سرعت این خودرو از ۱۱۰ کیلومتر به ۹۰ کیلومتر است.
وی گفت : بهترین وانت از نظر مصرف سوخت وانت تندر است که به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۷ تا ۷٫۵ لیتر بنزین مصرف می کند در حالی که وانت نیسان با مصرف ۱۱ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر ۲٫۲ تن بار جابجا می کند.
نعمت بخش افزود : یک خودرو کاربراتوری ۵۰ برابر خودروهای یورو ۴ الایندگی تولید می کند و کسانی که درباره صنعت خودرو اظهار نظر می کنند و اگر به حفاظت از محیط زیست اعتقاد دارند باید این موضوع را جدی بگیرند و با دارندگان این نوع خودروها برخورد کنند.
وی گفت : خودروهای گازسوز و دوگانه سوز باید در دوره های ۳ و ۵ سال بازرسی و کنترل شود در حالی که تاکنون درخصوص معاینه فنی این خودروها که همچون بمب متحرک هستند هیچ اقدامی صورت نگرفته است .
نعمت بخش افزود : قرار بود در ۸ کلانشهر بنزین و گازوئیل یورو ۴ عرضه شود ولی یکی از شرکت های خودروساز گازوئیل دریافتی از پالایشگاه تهران را در ازمایشگاه نفت ازمایش کرد که میزان سولفور ان بالاتر از استاندارد بود.
دبیرانجمن خودروسازان گفت : اقای قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی تاکنون دوبار به صنعت خودرو حمله کرده است که به ایشان نامه داده ام که بهتر است دستگاههای دولتی ، پلیس و اقای زنگنه در کار سازمان ملی استاندارد دخالت نکنند چون کنترل و برخورد در این حوزه با سازمان ملی استاندارد است.
نعمت بخش افزود : یک نسخه دارم که در مدت یکسال قیمت داروهای ان بیش از ۸۵ درصد گران شده ولی دربرابر افزایش ۴ تا ۵ درصدی قیمت خودرو موضع گیری می کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه تحریم ها باعث شد ما در توسعه محصول عقب بیفتیم ، گفت : با رفع تحریم ها ، خودروسازان توسعه محصول را به اجرا گذاشتند که نخستین محصول ایران خودرو اسفندماه به بازار می اید.
نعمت بخش افزود : میزان فروش سالانه خودروسازان بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان است و روزانه ۲۵۰۰ تریلر قطعات تولید شده را از ۷۵۰ شرکت قطعه سازی در سراسر کشور دریافت می کنند و به سایت ایران خودرو و سایپا تحویل می دهند.
وی گفت : در موضوع پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی نظام بانکی سر خودروسازان کلاه رفت چرا که بانکها پول خود را دریافت کردند و متقاضی خودرو هم خودرو را تحویل گرفت و این خودروساز است که در دریافت درصدی از اقساط خودرو با مشکل مواجه است ، پیشنهاد ما این بود که متقاضی خودرو ۵۰ درصد قیمت خودرو را پرداخت کند ولی در این طرح کسی که متقاضی پراید بود با پرداخت ۲ تا ۳ میلیون صاحب خودرو شد .
دیدگاهتان را بنویسید