تلاش بمباردیه برای ورود به ایران

تصویر روز : از زمان اعلام برداشته شدن تحریم‌های بین المللی علیه تهران، شرکتهای چندملیتی فعال در بخشهای اقتصادی مختلف مشتاق ورود به بازار ایران هستند و شرکت هواپیماسازی کانادایی بمباردیه از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش ایسنا، بمباردیه که تولیدکننده هواپیما و قطار است، با وجود چالشهایی که برای همه شرکتهای کانادایی راغب به معامله با ایران وجود دارد، در حال بررسی چگونگی ورود به بازار است.

یک منبع آگاه در این باره به شبکه سی بی سی نیوز گفت: مقامات بمباردیه در شش ماه گذشته برای ارزیابی فضای تجاری در دوران پساتحریم به ایران دو بار سفر کرده اند.

با اینهمه بمباردیه این سفرها را تایید نمی‌کند اما روشن است این شرکت که ۷۴ هزار کارمند در سراسر جهان دارد، علاقمند به فعالیت تجاری در جمهوری اسلامی است.

ماریانلا دلاباررا، مدیر ارتباطات بخش هواپیمای تجاری بمباردیه در این باره اظهار کرد: ما یک تیم پیش بینی و استراتژی داریم که به ارزیابی فرصتهای قابل توجه در ایران می‌پردازد.

بر اساس این گزارش، ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران که طبق آمار منتشر شده در رسانه‌های داخلی، شمار آن به حدود ۲۵۰ فروند می‌رسد در وضعیت مناسبی نیست و ایرلاینهای ایرانی در دوران تحریمها ناچار بودند برای یافتن قطعات یدکی و تعمیر هواپیماهایشان به بازار سیاه متوسل شوند.

گفته شده ایران به حدود ۶۰۰ هواپیمای جدید در یک دهه آینده نیاز دارد.

شرکت سازنده هواپیمای اروپایی ایرباس هفته جاری پس از اعلام برداشته شدن تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران، از قرارداد با ایران ایر برای فروش ۱۱۴ هواپیما به این ایرلاین خبر داد و سخنگوی این شرکت اعلام کرد گروه ایرباس آماده پشتیبانی از توسعه صنعت هواپیمایی و حمل و نقل شامل بالگردهای مورد استفاده پلیس و نهادهای کنترل مرزی ایران در دوران پساتحریم است.

به گفته مدیر ارتباطات بمباردیه، این شرکت فرصتهایی را در بازار هواپیماهای منطقه ای کوچک و بزرگتر C Series می‌بیند که به شرکتهای هواپیمایی ایرانی امکان می‌دهد در مسیرهای داخلی و در سراسر خاورمیانه پرواز داشته باشند.

فروش هواپیماهای جدید به بمباردیه که سال گذشته یک میلیارد دلار کمک مالی از دولت ایالت کبک دریافت کرد، کمک خواهد کرد.

همچنین تهران خدمات ریلی خود را ارتقا می‌دهد و واحد حمل و نقل بمباردیه به دنبال بهره برداری از بازار ایران است. اما بمباردیه مانند سایر شرکتهای کانادایی برای دسترسی به بازار ایران با موانعی روبروست.

دولت سابق کانادا سفارت این کشور در تهران را در سال ۲۰۱۲ تعطیل کرد از این رو هیچ مقامی بازرگانی کانادایی در ایران برای کمک به شرکتهای کانادایی به منظور بررسی مقررات و شرایط بازار ایران وجود ندارد.

در حالیکه آمریکا و اروپا تحریمهایشان علیه صنعت هسته ای ایران را برداشته اند اما کانادا چنین اقدامی نکرده است و تحریمهای کانادایی که تجارت مربوط به فعالیت هسته ای را ممنوع می‌کند به قوت خود باقی مانده است. همچنین تجارت در صنایع مختلف شامل نفت و گاز، حمل و نقل و ارتباطات ایران برای شرکتهای کانادایی ممنوع مانده است.

مقامات کانادایی اعلام کرده اند بازبینی تحریمهای کانادا در جریان است و این کار به زودی انجام خواهد گرفت و شرکتهای کانادایی در انتظار نخواهند ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *