تصویر روز: ریاست هیات مدیره هولدینگ QS در منطقه خاورمیانه و کشورهای گرجستان و ارمنستان به تشریح عملکرد این هولدینگ پرداخت . مشروح این گفت و گو به شرح ذیل می باشد.
۱٫ بیوگرافی خودتان و معرفی مختصر شرکت QS
ضمن عرض سلام خدمت حضرتعالی , من فرداد اسلامی متولد ششم تیرماه ۱۳۴۹ هستم. تحصیلات تکمیلی را در سوییس بر روی سیستم های مدیریت گذراندم و اکنون ریاست هولدینگ QS در منطقه خاورمیانه و کشورهای گرجستان و ارمنستان را بر عهده دارم. هولدینگ QS SWISS یکی از معتبرترین مراکز NOTIFIED BODY CERTIFICATION AND در دنیا می باشد. دفاتر اصلی این هولدینگ در بازل و زوریخ مستقر میباشد. و بیش از ۱۵ سال است که در ایران مشغول به فعالیت است.
۲٫ رشته تحصیلی متفاوتی را انتخاب کردید , چرا سیستم های مدیریت و اصلا بهتر است بپرسم چه شد که به این حوزه علاقمند شدید ؟
این علاقه مندی شاید برگردد به سالهای نوجوانی و جوانی من, در واقع از زمانی که به خاطر دارم اغلب تصمیم های زندگی را بر اساس تحلیل های مختلف اخذ می کردم لذا بر آن شدم تا در راستای ساماندهی علاقه مندی هایم , رشته تحصیلی را هم در حوزه سیستم های مدیریت انتخاب کنم.
۳٫ لزوم تدوین استاندارد و جایگاه ان در کشورهای توسعه یافته
بگذارید پاسخ سوال شما را به این شکل بدهم , دنیای امروز, جهان پر شتاب و چابکی است اما در قالب های علمی.
اگر به اطرافتان نگاهی بیاندازید میبینید روزانه همه چیز در حال تغییر است از مدل های کسب و کار گرفته تا سبک زندگی و تغییرات اب و هوایی و تکنولوژی.
در این دنیای متغیر و رو به رشد, مدل های رهبری سازمان ها ,نیز تغییرات زیادی نموده است. امروزه با مدل های متفاوتی از رهبری مواجه میشویم که سرمایه های انسانی را در مرکز توجه خود قرار داده اند و با تمرکز بر رضایتمندی مشتریان سازمان های خود راهبری می کنند.
اگر با ارزش ترین سازمان های امروزه را با سازمان های ارزشمند ۳۰ سال پیش مقایسه کنیم بزرگترین وجه تمایز را خواهیم یافت : سازمان های موفق امروزه فقط بر مسیر استانداردهای بین المللی گام بر میدارند و تمامی خلاقیت خود را مبتنی بر شاخص های این حوزه متمرکز می کنند .به عبارتی دیگر کسب و کارها توسط استانداردها فتح شده اند.اگر ۲۰ سازمان موفق و برتر دنیا را مورد تحلیل قرار دهیم به صراحت میتوان گفت,تمامی انها از سالهای قبل از راه اندازی, دپارتمان استانداردهای بین المللی, سازمان را فعال نموده و بودجه های هنگفتی را به تحقیق و پژوهش در این حوزه اختصاص داده اند . زیرا بیش از هر زبان رسمی و غیر رسمی متداول در دنیا , استانداردها توانسته اند زبان مشترک کلیه رهبران و مدیران باشند. کشورهای در حال توسعه نیز میبایست در راستای دستیابی به توسعه پایدار تمامی تمرکز خود را بر روی برنامه ریزی و راهبری فعالیت هایشان بر مسیر استانداردهای بین المللی قرار دهند.
اگر نگاه مدیران کشورهای در حال توسعه , بر اساس مبارزه با استانداردها باشد و یا لزومی به بهره مندی از انها در سازمان خود احساس نکنند , به جرات می توان گفت در دایره تجارت جهانی جایی نخواهند داشت.
۴٫ جایگاه کشورهای منطقه در حوزه بهره مندی از سیستم استاندارد سازی چیست و در این میان ایران چه نقشی را ایفا می کند ؟
برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه بسیار برنامه ریزی شده و فعال در این حوزه ورود نموده و فعالیت می نمایند به گونه ای که یکی از اهرم های موفقیت کشور چین در صنعت را حرکت گام به گام بر مسیر استانداردها تحلیل می نمایند اما برخی از کشورها نیز معتقدند که استانداردهای بین المللی تنها قابل اجرا در کشورهایی است که استانداردها را نوشته اند و کاربری برای دیگر سرزمینها ندارد. این نقطه شکست ِموفقیت تجاری است. زیرا در سازمان بین المللی ISO تمامی کشورها عضو بوده و بیش از ۲۰۰کمیته تخصصی (TECHNICAL COMMITTEE) به صورت بردهای علمی در حال تدوین استانداردهای بین المللی در راستای افزایش اثر بخشی سازمان ها می باشند. در واقع هیج استانداردی در راستای تضعیف تدوین نمی شود بلکه کاملا با رویکرد مشارکتی و در نظر گرفتن تفاوت های هر حوزه در کشورهای مختلف طراحی و اعلام میشود.
نکته خایز اهمیت در انست که اگر بخواهیم سهم عمده ای را در دنیای تجارت جهانی داشته باشیم میبایست بر اساس زبان تجارت که همان تسلط بر استانداردها و ایجاد درک متقابل است , مذاکره نماییم. بر اساس مدل های موفق جهانی, شفافیت در عملکرد میتواند سریعترین راه حل توافق و تفاهم برای طرفین تجاری باشد.
۵٫ ارتباط میان استانداردسازی و آموزش را چگونه ترسیم می نمایید و در این راستا چه آسیب هایی امر آموزش را در خطر قرارداده است ؟
قدرت و گستردگی رسانه ها در دنیای امروز توانسته دسترسی افراد به اطلاعات بسیار راحت گرداند اما آسیبی که اغلب سازمان های در حال توسعه را تهدید می نماید عدم درک درست و یا انتقال علمی مفاهیم از آکادمی های علمی به این سازمان ها است . امروزه در کشور خودمان , شاهد حضور صدها و یا شاید هزاران سازمانی هستیم که مدعی فعالیت در حوزه اموزش بر مبنای محتویات علمی بین المللی هستند اما به راستی کدامیک از انها از سوی اکادمی ها و موسسات تحقیقاتیِ بین المللی تاییدیه دریافت نموده اند. در واقع بسیاری از استانداردها به درستی تدریس نمی شوند و یا افرادی که مدعی فعالیت های حرفه ای چندین ساله در این حوزه ها هستند , حتی تاییدیه های اولیه را هم ندارند. همین امر سبب میشود که امروزه, شاهد برگزاری انواع کنفرانس ها و سمینارهایی باشیم که , سازمان ها را تشویق به دریافت تندیس و یا گواهی نامه هایی می نمایند که در خارج از مرزهای ایران , اعتبار علمی ندارد. لذا تنها زمانی میتوان سازمان های موفق ملی را به سطح استانداردهای بین المللی ارتقا داد و یا موقعیت تجاری انها را در عرصه بین الملل تثبیت کرد که اعتبار بخشی و ممیزی سازمان ها تنها توسط هولدینگ های معتبرِعلمی بین المللی صورت گرفته و خرید خدمت آموزش نیز از سوی سازمان های دارای تاییدیه بین المللی انجام شود .
۶٫ علاوه بر استانداردهای رایج , استانداردهایی که این روزها در کشورهای توسعه یافته و سازمان های برتر مورد بهره برداری قرار میکیرند در چه حوزه هایی است و نقش آنها در تثبیت جایگاه تجاری و اعتباری سازمانها چه می باشد.
به طور جدی میتوان گفت امروزه هیچ حوزه صنعتی و یا خدماتی وجود ندارد که سازمان بین المللی ISO برای ان شاخص ها و گواهی های عمومی و تخصصی تعریف نکرده باشد . اما انچه که سبب تفاوت دنیای تجارت امروز با ۳۰ سال گذشته گردیده, انست که رهبران سازمان ها مفاهیمی چون مشتری مداری, مسئولیت اجتماعی , اخلاق حرفه ای , برندسازی, امنیت اطلاعات,مدیریت ریسک را که در زمان های گذشته بی تاثیر بر روی نرخ موفقیت خود میدانستند , سرلوحه تمامی فعالیت های استراتژیک قرار داده اند. به گونه ای که امروزه مدیریت ریسک به عنوان محور اصلی کلیه برنامه ریزی های فرایندی در هر سازمانی در نظر گرفته می شود. به یاد داشته باشیم در اینده بسیار نزدیک شاهد ان خواهیم بود که تنها سازمان های تایید شده از مراکز علمی و اعتبار بخشی بین المللی سهم رقابتی بالایی در دهکده جهانی خواهند داشت. قیمت در فازهای اولیه یک کسب و کار میتواند یکی از مزیت های رقابتی باشد اما در بلند مدت تنها استانداردسازی یکی از مزیت های مورد توجه به شمار خواهد امد.
۷٫ همانگونه که خود مستحضر هستید این روزها سازمان های زیادی در کشورهای در حال توسعه خدمات اعتباربخشی را ارایه میدهند این در حالی است که نیاز به استاندارد سازی روز به روز افزایش می یابد, به نظر شما مهمترین آفت های موجود در این حوزه در عرصه بین الملل و ملی چیست و چه راهکاری برای آن پیشنهاد می نمایید.
همانطور که پیشتر نیز عرض کردم فعالیت بر روی استانداردهای که امروزه دایره فعالیتشان از تاییدیه کالا به سوی تاییدیه خدمات گسترش یافته است , تنها زمانی میتواند اثربخش و کارا باشد که با سازمان های بین المللیِ معتبر راهبری شود, و تحت نظر و مدیریت ممیزان بین المللی تمامی مراحل طی گردد. در غیر اینصورت در اینده نزدیک سازمان ها مغبون هزینه های گزافی خواهند شد که در راستای استاندارد سازی هزینه نمودند , اما مسیر را اشتباه طی کرده و جایگاه انها تثبیت نگردیده است . لذا در راستای دستیابی به کیفیت واقعی در کسب و کارهای مدرن میبایست بر روی کیفیت خدمات و کالاها با رعایت خط مشی های بین المللی قدم برداشت.
۸٫ سخن آخر
امروزه همه انواع مدل های مدیریت بر یک امر توافق دارند و ان مدیریت کیفیت پویا در سازمان است. و این امر دست نخواهد یافت مگر انکه در زندگی حرفه ای و حتی شخصی امان استانداردها را زیر بنای فعالیت هایمان قرار دهیم. امروزه تنها صنعت نیازمند تایید و یا اعتبار بخشی نیست بلکه در تمام دنیا سازمان های فعال در حوزه سلامت , یکی از فعالیت های تخصصی خود را بر روی پیاده سازی و نهادینه کردن فرهنگ کیفیت مبتنی بر استانداردهای بین المللی قرار داده اند. لذا بسیار امیدوار هستم که جامعه جوان و پویای ایران که این روزها عهده دار مدیریت اکثر کسب و کارها می باشند , این امر را سرلوحه خود قرار دهند تا با تکیه بر غنای علمی موجود , نقش بی بدیلی را در دنیای تجارت رقم بزنیم. این امکان پس از حضور موثر ایران در عرصه بین الملل بسیار قابل دسترس است به گونه ای که در اغلب رسالت های سازمانی نوین ,شاهد حضور بین المللی حداقل در منطقه خاورمیانه و حفظ و ارتقای سرمایه های معنوی اعم از برند – خواهیم بود. و این تغییر نگرش یکی از اهرم های مهم در ارتقا به تراز اول جهانی در دنیای اجتماعی-اقتصادی این روزها میباشد.
گفت و گو : مونا رحمانی
دیدگاهتان را بنویسید