تصویر روز: دبیر انجمن خودروسازان با تکذیب کاهش عرضه خودرو برای افزایش قیمت گفت: طرح چنین موضوعی به هیچ وجه درست نیست و به شدت تکذیب می کنم.
احمد نعمت بخش افزود: خودروسازان هیچگاه برای افزایش قیمت در بازار، عرضه خودرو را متوقف نمی کنند چون سودی از این طریق عاید خودروساز نمی شود و براساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان فقط می توانند مازاد تعهدات را به بازار عرضه کنند.
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه خودروسازان متناسب با تقاضای بازار تولیدات خود را افزایش می دهند، گفت: دو شرکت بزرگ خودروساز کشور روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو تولید می کنند که سهم ایران خودرو ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ دستگاه و سهم سایپا هم ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ دستگاه است.
وی افزود: اگر این دو خودروساز فقط تولیدات ۵ روز خود را به بازار عرضه نکنند، این ۲۵۰۰۰ دستگاه خودرو را کجا نگهداری کنند؟ علاوه بر خطر احتمالی بابت انبار کردن این حجم از خودرو ، این رویکرد در تضاد با عقل اقتصادی است.
نعمت بخش گفت: روال این است که شرکت ها اصولا خودروها را پیش فروش می کنند و متناسب با زمان تعیین شده باید خودرو تعهد شده را تحویل دهند و براساس مقررات وزارت صنعت ، معدن و تجارت درصورتی که تعهد معوقه نداشته باشیم می توانیم فروش فوری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ما همچنان درگیر مشکلات تولید و مسائل مالی و بانکی هستیم، افزود : انجام تعهدات در اولویت اول خودروسازان قرار دارد ولی گاهی مشکلات تولید باعث تعویق در اجرای تعهدات می شود ، اما براساس اطلاعاتی که من دارم هم اکنون حدود ۱۳ مدل از خودروهای سایپا و برخی از تولیدات ایران خودرو به روش تحویل فوری عرضه می شود.
نعمت بخش گفت: سایت فروش فوری ممکن است به خاطر مشکلاتی که گفته شد یک روز باز و روز دیگر بسته باشد ولی تاکید می کنم که اگر خودروسازان خودرویی مازاد بر تعهدات در اختیار داشته باشند حتما به روش تحویل فوری عرضه می کنند.
وی افزود: شورای رقابت هم اخیرا اعلام کرد که خودروسازان نمی توانند تا اردیبهشت ماه قیمت خودروها را افزایش دهند ولی قیمت خودرو در بازار ارتباطی با خودروسازان ندارد و تلاش کردیم با افزایش تولید اختلالی در بازار خودرو ایجاد نشود.
نعمت بخش گفت: شرکت های بزرگ به ویژه شرکت هایی که در بورس هستند نباید سود را بین سهامداران تقسیم کنند، تقسیم سود بین سهامداران ظلمی است که به خود سهامدار می شود و باید این پول در شرکت بماند و قیمت سهم افزایش یابد تا توان مالی شرکت تقویت شود. وی افزود: متاسفانه در گذشته مجامع تصویب می کردند که سود تقسیم شود و در نتیجه منابعی برای توسعه محصول باقی نمی ماند ضمن اینکه وقوع تحریم ها مانع از همکاری شرکت های بزرگ اروپایی و کره ای با ما شد و در توسعه محصول عقب ماندیم.
نعمت بخش گفت: با رفع تحریم ها و اجرای برجام قراردادها یکی یکی منعقد شد و ایران خودرو با پژو، سایپا با سیتروئن و کرمان خودرو با هیوندایی قرارداد منعقد کردند که محصولات جدید را بزودی روانه بازار خواهند کرد.
وی افزود: ایران خودرو پژو ۲۰۰۸ را اسفندماه عرضه می کند و کرمان موتور هیوندای آی ۱۰ و آی ۲۰ را سال اینده روانه بازار خواهد کرد و رضایت مردم افزایش خواهد یافت.
نعمت بخش گفت : تنوع تولید خودرو در کشور با حضور شرکت های خارجی برای شرکت های داخلی یک فرصت است چرا که میزان ساخت داخل شرکت های خارجی باید حداقل ۴۰ درصد باشد و ۳۰ درصد از تولیدات خود را صادر کنند و اجازه نمی دهند خودرو بی کیفیت تولید شود که روی افزایش کیفیت محصولات داخلی تاثیر خواهد داشت و قطعه سازان ما مجبور خواهند بود فناوری خود را به روز کنند.
وی افزود: خودروهای جدید به قطعات با تکنولوژی جدید نیاز دارد و قطعه سازان مجبور به شراکت با قطعه سازان خارجی هستند که در مجموع باعث افزایش کیفیت خودرو در کشور و ارتقاء رضایت مشتریان خواهد بود. به گزارش شبکه خبر، نعمت بخش گفت: در هفت ماه منتهی به پایان مهر۶۹۰ هزار دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری در دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تولید شد.
وی با اشاره به رشد ۲۶ درصدی تولید خودرو در ایران خودرو و سایپا افزود: سهم خودروهای سواری از تولیدات هفت ماه امسال ۶۴۰ هزار دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد رشد نشان می دهد.
نعمت بخش گفت: برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای امسال تولید ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو است که باتوجه به روند تولید این هدف محقق خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید