آمادگی ایرلاین های اروپایی برای پرواز به ایران

تصویر روز: معاون امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشور از اعلام آمادگی چند شرکت‌ هواپیمایی اروپایی برای پرواز به ایران خبر داد.

محمد خداکرمی گفت: با اجرای برجام شاهد بازگشت برخی شرکت‌های هواپیمایی اروپایی که طی چند سال گذشته پروازهای مستقیم خود به ایران را قطع کرده بودند، هستیم و برخی شرکت های هوایی اروپایی فعال در حمل و نقل هوایی ایران از جمله آلیتالیا ایرلاین نیز پروازهای مستقیم خود به کشورمان را افزایش دادند.

این موضوع باعث می‌شود شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز نسبت به افزایش پروازهای خود به مقاصد اروپایی اقدام کنند.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی ایرفرانس، K.L.M و بریتیش ایرویز در مکاتبات و جلسات با سازمان هواپیمایی کشوری برای راه‌اندازی پروازهای خود اعلام آمادگی کردند و در دو تا سه ماه آینده پروازهای خود را به مقصد کشورمان راه‌اندازی می‌کنند.

خداکرمی گفت : در حال حاضر چین، مالزی و تایلند مقاصد پروازی کشورمان به شرق آسیا است، البته با توجه به اینکه نمایندگی‌های شرکت ایرایژیا در چند کشور اطراف مالزی نیز مستقر هستند قطعا ارتباطی با این کشورها برای انجام پرواز به ایران برقرار خواهد شد.

وی درباره آخرین وضع رفع مشکل سوخت رسانی به ایرلاین‌های ایرانی در برخی فرودگاه‌های اروپایی گفت: مشکل سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در۹ مقصد اروپایی وجود داشت که تحریم این بخش رفع خواهد شد.

خدا کرمی افزود : ما در زمان تحریم به فرودگاه‌های لندن ،پاریس و آمستردام هلند اعلام کردیم که بر اساس پیمان شیکاگو نباید تبعیضی در فرودگاه‌ها بین ایرلاین‌های ایرانی و غیر ایرانی وجود داشته باشد که آنها به ما مکررا اعلام می‌کردند که از طرف خود تبعیضی بین خطوط هوایی قائل نمی‌شوند اما به دلیل اینکه شرکت سوخت‌رسانی به هواپیماها یک شرکت بین‌المللی است به دلیل تحریم‌ها مجوز ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی را ندارند.

معاون عملیات هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به اینکه موضوع تحریم‌های هوانوردی صراحتا در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) از جمله‌ تحریم‌های مربوط به فروش و اجاره هواپیما همچنین سوختگیری هواپیماهای ایرانی دیده شده است باید محدودیت‌ها و تحریم‌های این بخش برداشته شود که به تدریج در حال برطرف شدن است.

خداکرمی درباره اینکه آیا تحریم‌های نهادهای بین‌المللی هوانوردی مانند یاتا (انجمن بین‌المللی هوانوردی) نیز برطرف خواهد شد ، گفت : انجمن یاتا تمایلی برای تحریم صنعت هوانوردی ایران نداشت اما به دلیل اینکه دفاتر این نهاد بین‌المللی در برخی از کشورهای غربی وجود داشت مجبور به رعایت قوانین مالی و بازرگانی این کشورها بود بنابراین به ناچار خطوط هوایی ایرانی که به مقاصد اروپا پرواز داشتند را با محرومیت‌هایی مواجه کردند به طوریکه فروش بلیت در کشورهای خارجی از جمله این مشکلات بود.

وی ادامه داد: با اجرای برجام تحریم‌های یاتا نیز علیه حمل و نقل هوایی ایران رفع می‌شود به طوری که این انجمن روز قبل از اجرای برجام نیز مکاتباتی انجام داده تا ممنوعیت‌ها و محرومیت‌های شرکت های هواپیمایی ایرانی را برطرف کند.

خداکرمی گفت: تحریم‌های یاتا علاوه بر حوزه سوئیفت (مبادلات بانکی)، در حوزه اتاق پایاپای بانکی (مبادله اسناد) که شرکت‌ها را از فروش پروازهای ترکیبی محروم می‌کرد نیز وجود داشت که با لغو تحریم‌ها، محرومیت‌های این بخش نیز برطرف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *