تصویر روز: وزیر راه و شهرسازی فرود اولین فروند هواپیمای ایرباس بر باند فرودگاه مهرآباد را نماد آغاز یک دوران جدید در صنعت هوایی ایران خواند و گفت: این اتفاق آغاز بازگشت به صحنه رقابت بینالمللی و بازپسگیری سهم خود از بازار جهانی و گامی موثر در توسعه و پایداری امنیت ایران و منطقه و جهان است.
بیانیه وزیر راه و شهرسازی به مناسبت ورود اولین فروند هواپیمای ایرباس به شرح زیر است:
بسمه تعالی
امروز اولین فروند هواپیمای ایرباس از مجموعه قراردادی یکصد فروندی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با شرکت ایرباس بر باند فرودگاه مهرآباد بهزمین نشست. این فرود نمادِ آغاز یک دوران جدید در صنعت هوایی ایران و بازگشت ما به صحنه رقابت بینالمللی و بارپسگیری سهم خود از بازار جهانی است. این فرود نشانِ ورود عزتمندانه و غرورآفرین ایران به اقتصاد جهانی است و البته ورودی در خور تمدن ایرانشهری. من و تمام همکارانم در وزارت راه و شهرسازی با پشتیبانی دولت و مجلس شورای اسلامی و با همکاری تمام فعالان حرفهای در بخش خصوصی به عنوان نیروهای ملی یکبار دیگر تلاش خواهیم کرد و نشان خواهیم داد توانایی بازخوانی جایگاه ایران را در منطقه و جهان داریم و در این راه از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهیم کرد و از هیچ سرزنشی دلشکسته و بیتاب نخواهیم شد. بیتردید، امروز یک روز تاریخی برای صنعت هوایی ایران و برای ملت بزرگ ایران است. بیگمان، اجرای سیاست نوسازی ناوگان هوایی ایران در کنار نوسازی سایر ناوگانهای ریلی، جادهای و دریایی ظرفیت اثرگذاری جدی برصنعت حمل ونقل، گردشگری، توسعه ملی و بهبود جایگاه ایران درسطح اقتصاد جهانی دارد. فزونتر آنکه این تدبیر گامی مؤثر در توسعه و پایداری امنیت ایران وهمچنین منطقه وجهان است.
همهمیدانیم که همهروزه هزاران ایرانی برای مقاصد تجاری، اداری، گردشگری، زیارتی و دیدارهای فامیلی به گوشهگوشهی ایران و اقصا نقاط جهان مسافرت میکنند. و از سوی دیگر، ایران مقصد تجاری و گردشگری خیل عظیمی از مردمان جهان است. هم ایرانیان و هم مهیمانان ایشان شایستهی داشتن بهترین خطوط هواپیمایی در سطح منطقه و جهان هستند. ما بر این گمانیم که باید آمادگی و استعداد لازم جهت خدمت دهی به ایرانیان و میهمانانشان با ناوگان ملی و خطوط هوایی ایرانی را داشته باشیم. اینک این اولین گام عملی، پس از یک دورهی طولانی تحریم در جهت پاسخ به این خواست ملی است. من توجه دارم که در کنار این، باید کل صنعت هوانوردی شامل خدمات فرودگاههای و هوانوردی نیز به موازات آن نوسازی شوند و از حیث فناوری و سطح خدمت ارتقا پیدا کنند. در این ارتباط گامهای مهمی برداشته شدهاست و اقدامات مؤثری صورت گرفته که بطور جداگانه به سمع و نظر مردم عزیز خواهدرسید و مردم خبرهای آن را در آیندهی نزدیک خواهند شنید. نکتهی مهمیکه در ارتباط به این دادوستد باید به مردم عزیز گوشزد کنم، گفتگوی عزتمندانه و در سطح مبادله و تجارت بینالمللی بود. پذیرش تامین مالی مستقیم بخشی از هواپیماها توسط ایرباس در کنار تامین مالی الباقی قرارداد از بازارهای مالی بینالمللی و اعتماد به ظرفیت تجاری “هما” بدون اتکا به تضامین رسمی دولت افتخاری است برای ایران که هنوز این چنین در سطح جهان دارای اعتبار است.
برای رسیدن به اهداف پیشگفته، نکته مهم، فهم ما از ایران و شناخت این دولت از تحولات جهانی است. فهم ما از ایران و موقعیت آن، این اعتماد به نفس را به داد و میدهد که با سرفرازی و اطمینان با فعالان جهانِ سیاست و اقتصاد گفتگو کنیم. و شناخت دولت از تحولات جهانی، این موقعیت را در برجام و تحولات پس از آن برای ملت ایران فراهم ساخت تا از تمام ظرفیتهای آشکار و نهان در جهان به نفع منافع ملی و ملت ایران سود ببریم. دیدن و گسترش روابط تجاری با کسانیدر جهان که علیرغم تمام این غوغاسالاریها در پیِ پادار کردن منطق مبادلهی اقتصادی در یک فضای صلحآمیز هستند، هنر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی این دولت است. اقدام به موقع نیز بسیار مهم است و این وزارت این افتخار را دارد که این فرصت را درست و بهموقع شناخت. البته، فعالان اقتصادی، بازرگانان وصنعتگران همواره هوادار این منطق بوده و هستند. در این میان فعالان صنعت حمل و نقل به دلیل فهم ژرفی که از ارتباطات دارند پیشتازند. این بار نیز، این فرود این علامت را به جهان میدهد که ما پشتیبان صلح، آرامش، امنیت و توسعه روابط انسان دوستانه و همچنین اقدام بر مبنای سیاست برد- برد هستیم. نکته حائز اهمیت و قابل توجه آنکه این موفقیتها در حالی بهدست آمدهاند که اسرائیل و نیروهای داعشی و پشتیبانانشان درمنطقهسعی داشتند و دارند که با جنگ افروزیهای گسترده و دسیسههای مختلف مانع موفقیتهای جمهوری اسلامی ایران شوند. این فرود نشان شکست تمام توطئهها و برباد رفتن آرزوهای آنان شد. بیگمان همه باید بههوش باشیم واز دستاوردهای بدست آمده در خلال برنامه جامع اقدام مشترک مراقبت کنیم.
با توجه به اینکه این قرارداد پس ازسالها تلخی و قطع روابط امضا و اجرایی میشود، گمانهزنیهای فراوانی در باره اجرای کامل آن در رسانههای ایران و جهان وجود دارد. لیکن، ما بر این باوریم که دو طرفی که یک قرارداد را امضا میکنند، حسن نیت دارند و بنای اولیهشان اجرای آن است. از همینرو، ضمن اظهار سپاس از هیات مدیره و مدیر اجرایی و رییس ایرباس تجاری که تلاش کردند تا این قرارداد امضا و اجرای آن آغاز شود و در این جلسه حضور دارند، تاکید میکنم که ملت ایران همچنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند به پیمانهای خود وفادار است و تا طرف مقابل خلف وعدهای انجام ندهد به عهد خود پایبند است. ما امیدواریم علیرغم تغییر و تحول در دولت آمریکا که درآینده نزدیک ایجاد خواهد شد، این کشور همچنان به تعهدات خود پایبند باشد. همچنین امیدواریم فعالان اقتصادی در سطح جهان؛ بهویژه اروپائیان و آمریکائیان با امضاء اینگونه قراردادها، ایجاد تعهد بلندمدت برای خودشان و اجرای آنها تعهد خویش به قراردادها را به اثبات برسانند. هم چنانکه مدیران بوئینگ و ایرباس اعلام داشتهاند، تمام مراحل اخذ مجوزهای قانونی در مذاکرات و امضای این قراردادها ملحوظ شدهاند. بنابراین، در هر دو قرارداد تعهد به مفاد آنها برای طرفین الزامی است. ما امیدواریم این پختگی و مسئولیتپذیری در جامعه سیاسی آمریکا حاصل شده باشد که فضایی فراهم کنند که دنیا باور کند و جهان امیدوار باشد که با گفتگو نیز میتوان به صلح رسید.
به هر روی،امروز با این فرود،ما اولین گام عملیاتی را برای نوسازی ناوگان هوایی برداشتیم. البته براساس برنامهی تعهد شده ما شاهد ورود دو فروند هواپیمای ای ۳۳۰ دیگر در سال جاری خواهیم بود. همچنین ورود ۷فروند هواپیماهای ای ۳۲۰ و ای ۳۳۰ توسط شرکت ایرباس در سال ۱۳۹۶ تعهد شدهاست. در کنار این، ما شاهد ورود چندین فروند هواپیمای ATRخواهیم بود که به محض امضای قرارداد آن در چند روز آتی تعداد دقیق آن به اطلاع عموم خواهید رسید. مبنای کار ما در صنعت حملونقل استفاده از مزیتهای نسبی ایران و افزایش قدرتِ رقابتپذیری ایرانیان است. برای حصول به این هدف، افزایش کارایی و خدمت بهتر به مردم ایران و جهان، کسب رضایت آنان و تکمیل زنجیرهی ارزش در این صنعت راهبرد بنیادن ماست. جهت مزید استحضار ملت عزیز، اولین گروهی که از خدمات این هواپیما استفاده خواهند کرد، خانواده عزیز شهیدان و ایثارگران خواهند بود که هما آنان را به زیارت امام هشتم (ع) میمان خواهد نمود.
باز این مطلب را تکرار میکنم که میزان صندلی خریداری شده طی این قراردادهاحدودا معادل ۵۰ هزار صندلی است که بیش از دو برابر تمام صندلیهای ناوگان فعال موجود است. توجه داشته باشیم که سن ناوگان هواپیمایی ایران حدود ۲۳ ساله است. این بدین معنی است که اغلب آنها یا سن بازنشستگی خود را طی کردهاند و یا بزودی به آن میرسند. بنابراین، باید توجه داشت که ظرف ۱۰ سال آتی اکثریت مطلق آنها باید از چرخهی فعالیت خارج شوند. لازم است به همکاران خود در سازمان هواپیمایی کشوی، شرکت فرودگاهها و شرکت هما اعلام کنم که از امروز مردم از شما انتظار دریافت خدمت شایستهتری هستند. هر چند هواپیماها به تدریج وارد چرخه فعالیت میشوند و ظرفیت خدمترسانی شما آهسته آهسته گسترش مییابد لیکن، باید بدانید که انتظارات مردم به یکباره فزون خواهد شد و شما باید هم تلاش بیشتری داشته باشید و هم صبوری بیشتری بهخرج دهید. این گام نخست برای بازسازی ساختاری “هما” به عنوان هواپیمایی ملی و حامل پرچم ایران عزیز بود. باز تاکید میکنم که این شرکت باید خود را برای یک دورهی جدید با سطح متمایزی از کارایی و خدمت رسانی به مشتریان آماده سازد.
درآیندهی نزدیک، به منظور افزایش کارایی و بهرهوری ازسرمایههای مادی و انسانی “هما”، ما آن را از حیث حقوقی و مالی نیز بازسازی ساختاری نموده و سهم آن را در بازار بورس اوراق بهادار ایران و یا حتی بازارهای بینالمللی درصورت اخذ مجوزهای قانونی عرضه خواهیم کرد. در پایان باید از زحمات جناب آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه و جناب آقای دکتر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی هستهای و همکاران محترم این دو بزرگوار، و همچنین جنابان آقایان دکتر نوبخت، دکتر طیبنیا، دکتر سیف و تمام همکاران محترمشان که در تمام مراحل مذاکرات این وزارت را پشتیبانی نمودند سپاس بگویم. و باز لازم میدانم از مسئولیتپذیری شخص جناب آقای مهندس افخمی مدیرعامل محترم بانک صنعت معدن که همت والایی داشتند تشکر کنم.
در همین ارتباط ضروری است از حسن نیت و تصمیم دولت فرانسه در گشودن باب مذاکرات خرید ایرباس در نقطهی آغازین و سایر دولتهای اروپایی که در ساخت ایرباس سهیم هستند واز این قرارداد حمایت نمودند و امروز سفرای آنان در این جلسه حضور دارند نیز سپاس بگویم. تلاشِمدیریت و تمام نیروهای کارشناسی، فنی، حقوقی و بازرگانی “هما”؛ بهویژه جناب آقای مهندس فرهاد پرورش و سازمان هواپیمایی کشوری به ویژه شخص جناب آقای مهندس علی عابدزاده و هم چنین قائممقام خود در امور بینالملل جناب اقای دکتر اصغر فخریه کاشان که این قراردادهای تاریخی را به ثمر رساندند در تاریخ صنعت هواپیمایی کشور ثبت خواهد شد. در نهایت باید از راهنمایی و پشتیبانیهای شخص آقای رییس جمهور جناب آقای دکتر روحانی که در تمام این فرآیند همراه ما بودند سپاسگزاری نمایم.به امید توسعه، آبادانی و سرافرازی جمهوری اسلامی ایران.
دیدگاهتان را بنویسید