akhondi.1

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

تصویر روز: وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای قرارداد نوسازی ناوگان فرسوده حمل ونقل باری با اشاره به امضای موافقت‌نامه برای نوسازی ۶۵ هزار کامیون نتیجه این موافقت‌نامه را بهره‌وری یک میلیارد دلاری در سال عنوان کرد.

به گزارش تصویر روز عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در مراسم امضای قرارداد نوسازی ناوگان فرسوده حمل ونقل باری عنوان کرد: بسیار خوشوقتم برای طرحی بسیار مهم برای توسعه ایران یعنی نوسازی ناوگان جاده‌ای در جمع صنعتگران و مسئولان استان البرز هستم.

آخوندی با بیان اینکه از سال‌ها پیش نوسازی ناوگان جاده‌ای و پرداختن به شیوه جدید در راستای بهره‌وری مطرح بوده است گفت: قبل از پیمایش بیش از ۱۲۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۳۵ سال داشتیم که برای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کردند و پس از طرح پیمایش که قرار شد کامیون‌های بدون کارت معاینه فنی حق پیمایش و دریافت کارت سوخت نداشته باشند تعداد کامیون‌های فرسوده به ۵۲ هزار دستگاه رسید یعنی بیش از ۷۰ هزار دستگاه کاهش یافت که به معنی این است که این کامیون‌های فرسوده یا سوخت را دریافت می‌کردند و با قیمتی بالاتر می‌فروختند و یا در جایی دیگر کار می‌کردند یا هر دوی این کارها را انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: با اجرای طرح پیمایش روزانه ۷ میلیون لیتر کاهش مصرف گازوئیل داریم که قیمت هر لیتر گازوئیل یک دلار است و به عبارت دیگر با ۷ میلیون لیتر کاهش روزانه به ۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ملی رسیده‌ایم.

این مقام مسئول توضیح داد: در گام دومی که با همکاری وزارت نفت برداشته‌ایم قرار شد خودروهایی که سوخت بالاتری دارند با خودروی جدیدتر جایگزین شود. موافقت‌نامه‌ای برای نوسازی ۶۵ هزار کامیون امضا می‌شود که سالانه یک میلیارد لیتر گازوئیل را که بهره‌وری یک میلیارد دلاری یک ساله را دارد و ظرف ۱۰ سال ۱۰ میلیارد لیتر گازوییل کمتر مصرف می‌شود را به دنبال دارد.

آخوندی تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما به دلیل دسترسی به منابع انرژی ارزان ریخت و پاش‌های عجیبی می‌شود و ایده اصلی ما از این قرارداد این است که براساس ماده ۱۲ رفع موانع تولید بخشی از صرفه‌جویی به صرفه‌جویی کننده برگردد. به عبارت دیگر اگر در ۱۰ سال ۱۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شود ۲.۷ میلیارد دلار به صرفه‌جویی‌کننده بر می‌گردد. ضمن اینکه با این طرح ۱۹۴ میلیون تن آلاینده کمتری تولید می‌شود.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مشکل آلودگی هوا در کلانشهرها تصریح کرد: اهداف نوسازی ناوگان و این قرارداد فراتر از حمل ونقل و صرفه‌جویی و کاهش آلاینده‌هاست و زنجیره‌ای است که از تولید شروع می‌شود و وارد خدمات می‌شود و اشتغال‌زایی برای صنعت و خدمات را در کنار صرفه‌جویی مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری دارد و امکان رقابت را برای مالکان کامیون‌ها فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه نهایتا باید به سمت اصلاح قیمت انرژی برویم گفت: ارزش اقتصادی یک لیتر گازوئیل در بازار جهانی با یک لیتر برابر است ولی در ایران قیمت گازوئیل به یک سوم بنزین عرضه می‌شود و اگر روزی به تعدیل در قیمت سوخت برسیم این صرفه‌جویی برای کسانی که کشنده‌های آن‌ها مصرف سوخت یک دوم دارند صرفه‌جویی زیادی به دنبال دارد. خوشبختانه با موافقت‌های صورت گرفته با وزارت نفت در حال حاضر مقدمات نوسازی ۲۱ هزار دستگاه کامیون فراهم شده که قرارداد امروز ۵۰۰۰ دستگاه را شامل می‌شود. ما امیدواریم در چارچوب یک برنامه بلندمدت امکان آن وجود داشته باشد که با نوسازی ناوگان و واقعی‌ شدن قیمت انرژی شرایط برای صرفه‌جویی قابل توجه در این عرصه فراهم شود.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد نوسازی ۵ هزار دستگاه کامیون‌ فرسوده با کامیون‌کشنده اسکانیا تولید شرکت ماموت گفت:‌یک درصد سود تسهیلات توسط سازمان راهداری پرداخت می‌شود و ۸۰ درصد قیمت این کامیون‌ها تسهیلات با نرخ سود ۹ درصد به مالک پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین وزارت نفت موافقت کرده است که مدت زمان سه ماهه فاصله اسقاط خودرو توسط مالک و تحویل خودروی جدید به عنوان صرفه‌جویی از سوی وزارت نفت پرداخت شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: برای نوسازی ناوگان فعلاً قراردادی با ماموت برای تحویل ۵ هزار دستگاه کشنده به امضاء‌ رسانده‌ایم ضمن آنکه در آینده‌ای نزدیک با تولیدکننده‌ای دیگر قرارداد ۱۱ هزار دستگاه منعقد می‌کنیم و همچنین با شرکت دیگر قرارداد تولید ۵ هزار دستگاه کامیون نو امضا خواهیم کرد تا طی مدت زمان ۵ سال آینده به رقم نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون نو دست یابیم.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: نوسازی ناوگان فقط مربوط به حمل ونقل جاده‌ای نیست و از مدت‌ها پیش به دنبال نوسازی ناوگان‌های ریلی، هوایی و دریایی هم هستیم.

وی با اذعان به اینکه سرمایه‌گذاری کمی در ناوگان‌های اصلی حمل ونقل شده است عنوان کرد: کم‌توجهی به توسعه ناوگان عمومی باعث توسعه ناوگان شخصی می‌شود که عدم ایمنی و افزایش آلاینده‌ها را به دنبال دارد.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه به دنبال آبادی ایران و افزایش سهم کشورمان از اقتصاد جهان هستیم گفت: خوشحالم که شرکت ماموت توانسته یک نمونه موفق باشد که نشان دهد چگونه ایرانیان با وجود موانع می‌توانند سهمی در اقتصاد جهانی داشته باشند و این مایه افتخار برای ماست.

آخوندی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که چگونه می‌توان بنادر ایران و حاشیه دریاها را تبدیل به کانون تولید برای صادرات و افزایش سهم کشور از اقتصاد جهانی کرد گفت: توسعه بندر شهید رجایی در فاز سوم در حال اجراست و در چند ماه دیگر ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن می‌رسد و بنادر جاسک و امام خمینی نیز رو به توسعه هستند.

وی تاکید کرد: طول ساحل ما ۵ هزار کیلومتر است که می‌تواند سکوهای اقتصادی و صادراتی شود و باید توجه داشت به دنبال اندیشه‌ای هستیم که چگونه با کمک کارآفرینان از سواحل بیشتر از میزان صادرات نفت استفاده کنیم. وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: وزارت راه آماده همکاری با سرمایه‌گذاران برای صادرات و افزایش سهم سواحل از اقتصاد جهانی است.

photo 2017 01 26 18 34 23

photo 2017 01 26 18 33 49

photo 2017 01 26 18 33 40

photo 2017 01 26 18 34 40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *