طرح تاسیس شرکت ملی تامین و اجاره هواپیما

تصویر روز : وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در ایام پس از تحریم این وزارتخانه تلاش خواهد کرد با حداقل هزینه بیشترین تعداد هواپیمای ممکن را برای کشور تامین کند، از طرح تاسیس شرکت ملی تامین و اجاره هواپیما در ایران خبر داد.

عباس آخوندی با بیان این‌که ایران در طول سال‌های آینده به ۵۰۰ هواپیمای مسافرتی احتیاج دارد، اظهار کرد: هزینه وارد‌کردن این هواپیماها برای کشور بیش از ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود و این در شرایطی است که بسیاری از ایرلاین‌های ما از نظر شرایط اقتصادی اوضاع‌شان برای خرید این هواپیماها مناسب نیست.

وی در مقایسه میان وضعیت ایرلاین‌های ایرانی با آنچه در کشورهای حاشیه خلیج فارس اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: در سال گذشته بزرگ‌ترین ایرلاین ایرانی حدود چهار میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کرده است و این در حالی است که تنها یکی از ایرلاین‌های فعال در حاشیه خلیج فارس معادل ۸۸ میلیون مسافر را به نقاط مختلف جهان فرستاده است که این موضوع نشان‌دهنده فاصله قابل توجه جایگاه ما با کشور‌های همسایه به حساب می‌آید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این در حالی است که ایران‌ایر زمانی جزو پنج شرکت هواپیمایی برتر دنیا بوده که از نظر تعداد پرواز و ناوگان اوضاع بسیار خوبی داشته است. از این‌رو ما تلاش می‌کنیم در ایام پس از تحریم برای احیاء و بهسازی دوباره ایران‌ایر برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

وی با اشاره به قرار‌داد اخیر ایران با شرکت ایرباس برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای جدید تاکید کرد: این هواپیماها که تحویل آنها از ماه آینده آغاز شده و حدود هشت سال زمان خواهد برد، حدود ۱۰٫۵ میلیارد دلار هزینه دارند که این رقم بسیار پایین‌تر از عددی است که در کاتالوگ‌های قیمتی ایرباس مطرح شده است.

آخوندی درباره‌ی روش تامین مالی خرید این هواپیماها گفت: براساس توافقات صورت گرفته میان ایران و ایرباس تامین مالی این هواپیماها از طریق لیزینگ یا اجاره به شرط تملیک خواهد بود به این صورت که بیش از ۸۰ درصد از رقم این قرار‌داد را شرکت ایرباس با استفاده از صندوق‌های ضمانت اروپایی تامین می‌کند و ایران در طول دوره تحویل این هواپیماها و در زمان استفاده از آنها به شکل اقساطی بسیار ارزان‌قیمت پول آنها را پرداخت می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی درباره‌ی وضعیت دیگر ایرلاین‌های ایرانی برای خرید هواپیماهای جدید نیز توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی تلاش خود را کرده که حمایت‌های لازم از ایران‌ایر به عنوان ایرلاین حامل پرچم ایران را داشته باشد و قرار‌داد اخیر نیز به همین منظور بسته شده است، اما دیگر ایرلاین‌ها باید با استفاده از توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها به خرید هواپیماهای جدید اقدام کنند.

وی افزود: متاسفانه ایرلاین‌های ایرانی چندان شرایط مناسبی ندارند و غیر از دو یا سه شرکت هواپیمایی ارزش سرمایه دیگر ایرلاین‌ها حتی به اندازه یک هواپیمای نوساز نیز نمی‌شود.

آخوندی درباره راه برون‌رفت از این شرایط نیز اظهار کرد: صنعت هواپیمایی ما نیاز به یک بازسازی ساختاری دارد که در این بین قدرت‌گرفتن ایرلاین‌ها اهمیت فراوانی خواهد داشت. ما به این شرکت‌ها حدود شش ماه زمان داده‌ایم که یا با ادغام با یکدیگر یا با حضور در بازارهای سرمایه و یا افزایش سرمایه‌ها اوضاع خود را بازسازی کنند. اگر این اتفاق بیفتد می‌توان به خرید هواپیماهای نو از سوی این ایرلاین‌ها نیز امیدوار بود.

وی اضافه کرد: بهبود اوضاع ایرلاین‌های داخلی یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی است، زیرا مردم ما در طول سال برای سفرهای بین‌المللی خود حدود پنج میلیارد دلار هزینه خرید بلیت به ایرلاین‌های خارجی می‌دهند که این رقم قطعا باید تغییر کند. ایسنا

ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *