تصویر روز: در سال ۲۰۱۶ ارزش بازار خودروهای ایران حدود ۲۰میلیارد دلار بوده و ارزش خدمات مرتبط تمام خودروهای در حال تردد نیز حدود ۱۴میلیارد دلار برآورد می شود. از این رو و با در نظر گرفتن وضعیت موجود شبکه خدمات پس از فروش، می توان گفت یکی از بزرگ ترین بازار های خدمات خودروی خاورمیانه در اختیار ایران است.
به گزارش تصویر روز مهندس هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به این که افزایش سن خودروها، فرصت های بیشتری در زمینه خدمات فروش و پس از فروش ایجاد می کند، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۹میلیون خودرو با عمر بیش از ۱۰سال در حال تردد بوده اند که خود می توانند پتانسیلی برای جایگزینی خودروهای فرسوده و دست دوم ایجاد کنند.
مهندس یکه زارع نسبت خودروهای از رده خارج شده از فروش ۱۰سال گذشته را ۱۶درصد اعلام کرد و افزود: تعداد خودروهای در حال تردد از ۱۰میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۷ به حدود ۱۹میلیون خودرو در سال ۲۰۱۶رسیده است.
وی با بیان اینکه در سطح گروه صنعتی ایران خودرو ۱۴شرکت در حوزه فروش و ۱۲شرکت در زمینه خدمات پس از فروش فعال و در حال ارایه خدمات هستند، اضافه کرد: گروه صنعتی ایران خودرو با داشتن ۱۱دفتر منطقه ای، ۷۷۹نمایندگی مجاز، یک میلیون و ۳۰۰هزار مترمربع فضای تعمیرگاهی و ۱۱۲۲فروشگاه مجاز در سطح کشور به مشتریان خود خدمت رسانی کرده و در سال های اخیر همواره رتبه نخست خدمات پس از فروش را کسب کرده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: چشم انداز صنعت خودروی ایران برای سال ۲۰۲۵ این است که به پنجمین مرکز تولید خودرو در آسیا و یازدهم در جهان تبدیل شود. در این راستا ایران خودرو نیز برنامه ریزی کرده که موقعیت رهبری بازار خودروی ایران را حفظ کند و یکی از بهترین برندهای فروش خودرو در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) باشد.
وی ارزش بازار خودروی ایران در سال ۲۰۱۶ را بالغ بر ۳۴ میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: از این میزان ۲۰ میلیارد دلار سهم خودروهای تولیدی و ۱۴ میلیارد دلار ارزش بازار خدمات پس از فروش است. از این رو برآورد می شود بازار خدمات فروش و پس از فروش خودرو در ایران در سال ۲۰۲۵ با رشد ۱۷۶درصدی به ۳۹ میلیارد دلار برسد.
مهندس یکه زارع با اشاره به اجرای مدل ایجاد وفاداری مشتری گفت: ما در گروه صنعتی ایران خودرو باور داریم، فروش اولین خودرو مبتنی بر اقدامات بازاریابی است و وفاداری مشتری و تکرار خرید، کار خدمات پس از فروش است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به یادآوری مطالب ارایه شده در سومین همایش بین المللی صنعت خودرو پرداخت و اظهار کرد: روند رشد بازار و تولید خودرو در کشورهای توسعه یافته به سوی کشورها و اقتصادهای نوظهور درحال حرکت است. درکنار چهار کشور برزیل، روسیه، هند و چین که عضو بیریکBRIC هستند ۱۵کشور در حال توسعه در صنعت خودرو هستند که با عنوان ۱۵Rising Countries شناخته می شوند.
مهندس یکه زارع با بیان اینکه علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، ۱۴کشور دیگر نیز در این گروه قرار گرفته اند، اظهار کرد: مجموع این ۱۹ کشور در آینده نزدیک بیش از نیمی از تولید و فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص خواهد داد.
مهندس یکه زارع در ادامه به آمار و ارقامی در خصوص خودروهای در حال تردد جهان نیز اشاره کرد و افزود: میزان درآمد خدمات پس از فروش رابطه مستقیمی با تعداد خودروهای در حال تردد در جهان دارد. در حال حاضر در حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دستگاه خودرو در دنیا در حال تردد است که پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۵ این تعداد به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دستگاه برسد و سهم ۱۹ بازار مورد اشاره از ۳۵ درصد فعلی به ۵۲ درصد خواهد رسید.
وی افزود: طبق چشم انداز ۲۰۲۵ ایران بزرگترین بازار منظقه و در عین حال پایگاه تولید و صادرات خودرو در منطقه خواهد بود. در این بین شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز منطقه دارای پتانسیل های بالایی برای همکاری و جذب شرکای خارجی است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه، روند فروش خودرو در سطح جهان را نیز مورد بررسی قرار داد و گفت: از سال ۱۹۹۰ به بعد رشد مستمر تولید و فروش در کشورهای توسعه یافته به صورت سالانه افزایش یافته به شکلی که در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۰میلیون دستگاه خودرو به فروش رفته که پیش بینی می شود این عدد در سال ۲۰۲۵ به ۱۲۰ میلیون دستگاه برسد.
وی پیش بینی کرد، عمده این رشد در اقتصادهای نوظهور باشد و از نظر سهم نیز این کشورها در سال ۲۰۲۵ بیش از نیمی از سهم تولید را به خود اختصاص دهند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به چشم انداز درآمدی صنعت خودروسازی نیز پرداخت و گفت: صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۵ درآمدی حدود ۳۵۰۰ میلیارد دلاری داشته که پیش بینی می شود با افزایشی بیش از ۹۰ درصد به ۶۷۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ برسد.
وی افزود: نکته جالب این که طبق پیش بینیها، درآمد حاصل از فروش خودرو تا سال ۲۰۳۰ با افزایش ۴۵ درصدی و درآمد حاصل از خدمات پس از فروش با رشد چشمگیر ۲۶۰ درصدی مواجه خواهد بود و مهمترین دلیل این رشد، شکل گیری حوزه های جدید درآمدی از جمله ارایه خدمات نو مبتنی بر تکنولوژی های ارتباطی است.
مهندس یکه زارع ادامه داد: پیش بینی می شود از ۳۹ میلیارد دلار درآمد بخش خدمات صنعت خودرو در سال ۲۰۲۵ در ایران، بیش از پنج میلیارد دلار آن مرتبط با ارایه خدمات نوین باشد که توسعه این بخش نیازمند همکاری و مشارکت شرکت های تکنولوژیک داخلی و برندهای معتبر جهانی است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین از امضای قرارداد به صورت کنسرسیوم با مشارکت ایران خودرو و یک شرکت اروپائی برای تولید موتور، اکسل و گیربکس در کمتر از یک ماه آینده خبر داد و گفت: این قرارداد در قالب طراحی و تولید پلتفرم داخلی منعقد شده و براساس آن انتقال تکنولوژی به صورت کامل انجام خواهد شد.
مهندس یکه زارع گفت: در اجرای این قرارداد ابتدا یک موتور توسط شرکت اروپائی تولبد شده و در جریان تولید آن متخصصان و مهندسان ایرانی مشارکت خواهند داشت. در ادامه موتور دوم به صورت مشترک و موتور سوم به صورت کاملا داخلی، توسط صنعتگران ایران خودرو تولید می شود.
گفتنی است، چهارمین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران امروز و فردا – ۲۴ و ۲۵بهمن ماه – با حضور فعالان و مدیران صنعت خودرو و قطعه سازی ایران و جهان در سالن همایش های برج میلاد برگزار شده است.
دیدگاهتان را بنویسید