تصویر روز: بلومبرگ در گزارشی با اشاره به تلاش کشورهای اروپایی برای افزایش روابط تجاری با ایران، به تمایل شرکت های سوئدی برای عقد قراردادهای جدید با ایران پرداخته است.
در این گزارش با اشاره به سفر هیأتی از سوئد متشکل از شرکت داروسازی “آسترازنکا” و شرکت خودروسازی “اسکانیا” به همراه استفان لوفن نخست وزیر این کشور به ایران آمده است، این هیأت ۷۵ نفره در حالی تمایل به برقراری روابط تجاری با ایران دارند که با توجه به تحریم های آمریکا، نمی خواهند سیاست های پر پیچ و خم خود در سال های گذشته را هم کنار بگذارند.
آن لینده وزیر تجارت سوئد چندی پیش در جمع تجار و وزرای ایران گفته بود: ایران قبل از تحریم ها بزرگترین بازار صادرات سوئد در خاورمیانه بود. امیدواریم دوباره این شرایط به وجود بیاید.
بر اساس این گزارش، رهبران اروپا تا کنون حامیان اصلی توافق هسته ای با ایرن بوده اند و می خواهند شرکت هایشان در این بازار ۸۰ میلیونی رونق بگیرد اما انگیزه قوی تر آنها همکاری های بیشتر با دولت حسن روحانی برای ایجاد آرامش در منطقه خاورمیانه است.
الی گرانمایه کارشناس سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای روابط خارجی اروپا در این باره گفت: اروپا خواستار پایبندی ایران به توافق هسته ای و تقویت روابط گذشته خود با این اتحادیه است.
همزمان با سفر هیأت سوئدی به تهران، یک هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی به ریاست ژان مارک ارو وزیر امور خارجه فرانسه نیز به ایران آمد و یک کنفرانس خودرو با شرکت مدیران شرکت های پژو، سیتروئن، رنو و هیوندای نیز برگزار شد.
ژان کریستوف کومارد قائم مقام شرکت پژو در امور خاورمیانه و آفریقا در این سفر در مورد تأثیر سیاست های ترامپ بر سفر او گفت: در کمتر از دو سال گذشته ۲۵ بار به ایران آمده ام. زمان تغییر کرده است. باید به دیدن چهره های ما در تهران عادت کرده باشید.
تحریم های ایران موجب کاهش ۹۰ درصدی روابط تجاری با سوئد به ارزش در حدود ۱۱۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ شد.
در سفر اخیر هیأت سوئدی به ایران اسنادی از جمله بسته ۱۱۰ میلیون یورویی بین شرکت های اسکانیا و شرکت ایرانی عقاب افشان برای تولید ۱۳۵۰ دستگاه اتوبوس امضا شد.
حمید اکبری از اعضای هیأت مدیره این شرکت گفت که شرکت او در حال مذاکره با سه بانک سوئدی برای تأمین مالی این قرارداد است.
لینده با توجه به تحریم های آمریکا علیه ایران، یافتن راه های تأمین مالی روابط تجاری با ایرن را چالش بزرگی دانست و افزود: بیشتر وام های کوتاه مدت توسط SEK تأمین می شود اما قراردادهای تأمین مالی بلندمدت هنوز هم مشکل ساز هستند.
بنابراین گزارش و به نقل از مقامات دولتی فرانسه، خزانه داری این کشور قصد دارد وام های مستقیمی را برای فعالیت های تجاری در ایران اختصاص بدهد. گروه تجارت بین المللی Medef فرانسه هم دفتری را در ایران دایر کرده است.
بانک توسعه KfW آلمان نیز در ماه نوامبر با اعطای وام ۱٫۲ میلیارد یورویی به ایران برای ساخت یک خط آهن موافقت کرد در حالیکه آژانس اعتبار صادرات SACE SpA ایتالیا و گروه CDP سال گذشته وام ها و ضمانت نامه های خود را در سال گذشته حدود ۹ میلیارد یورو افزایش دادند.
به گزارش ایبنا فرانسوآ سنمو سفیر فرانسه در تهران نیز با درخواست از تمامی طرف ها برای رفع مشکلات موجود در مسیر روابط تجاری با تهران در کنفرانس خودروسازان گفت: ما آماده ایم سهم خود را در این زمینه انجام بدهیم.
دیدگاهتان را بنویسید