تصویر روز: معاون امور صنایع وزیر صنعت اعلام کرد: تا دی ۹۷ تولید هیچ یک از خودروهای فعلی متوقف نخواهد شد ضمن اینکه یک خط تولید جدید خودرو تا پایان سال و خط تولید دو مدل خودرو نیز در سال آینده به بهره برداری می رسد.
محسن صالحی نیا در نشست خبری درباره استانداردهای مد نظر برای تولید خودرو در کشور افزود: با افزایش استاندارد تولید خودرو از ۵۵ مورد به ۸۱ مورد امکان تولید خودرو با پلتفرمهای فاقد استانداردهای جدید تا پایان سال ۹۷ وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه با اشاره به اینکه قرارداد سایپا و سیتروئن همچنین قرارداد ایدرو و رنو در مرحله ارزیابی فنی و اقتصادی است، گفت: قرارداد بنز با ایران خودرو دیزل نیز قرار بود سه شنبه این هفته به امضا برسد اما ممکن است به دلیل برخی محدودیت ها به هفته سوم سال آینده موکول شود.
به گزارش تصویر روز به نقل از صدا و سیما صالحی نیا همچنین گفت: سال آینده هم قیمت گذاری خودرو بر اساس ضوابط شورای رقابت تعیین خواهد شد، در عین حال خروج خودرو از انحصار را سال آینده نیز در شورای رقابت مطرح و پیگیری خواهیم کرد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ضوابط و دستورالعمل مشخصی برای نامگذاری خودروهای جدید در وزارت صنعت وجود دارد تا خودروی قدیمی به عنوان یک محصول جدید رونمایی نشود؟ افزود: هر محصولی برای نامگذاری مشمول یکسری ضوابط است و نام و برند موضوعی است که شرکتهای تولیدی بر اساس ضوابط خود برای محصولشان ثبت می کنند.
صالحی نیا با بیان اینکه خودروهایی که دارای پلت فرم مشترک هستند میتوانند تحت عنوان فیس لیفت یا طراحی بدنه جدید به تولید برسند، گفت: رونمایی این خودروها با توجه به ویژگی ها و شرایط خودرو کاری معمولی است.
معاون وزیر صنعت برخورداری محصول جدید سایپا تحت عنوان کوئیک از گیربکس اتوماتیک و تغییر بدنه این خودرو (هاچ بک) را به عنوان ویژگی های جدیدی برشمرد که بر مبنای آن می توان ادعا کرد خودروی جدیدی تولید شده است البته نیازی به بخشنامه یا ابلاغیه در این زمینه نیست.
۲۳ هزار واحد تولیدی وام گرفتند
وی در ادامه در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات به بخش صنعت گفت: از ابتدای امسال تا ۱۸ اسفند ماه حدود ۵۹ هزار واحد صنعتی، معدنی و کشاورزی برای برخورداری از تسهیلات بانکی طرح رونق تولید ثبت نام کردهاند که ۱۲ هزار و ۴۰۰ مورد مربوط به طرح های نیمه تمام و ۴۶ هزارو ۵۰۰ مورد نیز مربوط به واحدهای در حال بهره برداری بوده است.
صالینیا گفت: از تعداد ۴۶ هزارو ۵۰۰ واحد تولیدی، ۱۶ هزار واحد صنعتی و معدنی و ۳۰ هزار واحد نیز کشاورزی بوده است.
وی افزود: ۲۳ هزار و ۴۳۳ واحد تولیدی موفق به دریافت تسهیلات شدند که ۳ هزار و ۱۵۰ واحد نیمه تمام و بقیه واحد تولیدی بوده اند.
معاون وزیر صنعت با اشاره به دریافت تسهیلات ۱۶ هزار و ۸ میلیارد تومانی از جانب ۲۳ هزار و ۴۳۳ واحد تولیدی گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن و ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای کشاورزی پرداخت شده است.
به گفته وی متوسط تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان و به واحدهای کشاورزی ۳۰۸ میلیون تومان بوده است.
وی با بیان اینکه ۳ هزار واحد گیرنده تسهیلات تحت نظارت ما قرار داشته اند، افزود: شاهد افزایش اشتغال در هزار واحد بودیم، میزان اشتغال در ۱۹۰۰ واحد تغییری نداشته و ۲۱۴ واحد نیز با کاهش اشتغال روبرو شدند که با تأمین مواد اولیه، میزان اشتغال آنها نیز افزایش خواهد یافت.
صالحی نیا در ادامه با اشاره به رشد ۴٫۶ درصدی بخش صنعت طی ۹ ماهه امسال، گفت: این رشد طی ۳ ماهه اول امسال ۳٫۳ درصد، در ۳ ماهه دوم سال ۴٫۹ درصد و در ۳ ماهه سوم سال ۶٫۸ درصد بوده است.
وی ادامه داد: رشد تولید ناخالص داخلی طی ۹ ماهه امسال ۷٫۳ درصد بوده که این رقم در ۳ ماهه اول سال ۴٫۱ درصد، در ۳ ماهه دوم سال ۸٫۳ درصد و در ۳ ماهه سوم سال ۸٫۹ درصد بوده است.
به گفته وی، رشد تولید ناخالص داخلی با رشد صنعت هماهنگ بوده است.
صالحی نیا تصریح کرد: طی ۱۰ ماهه امسال ۱۲۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۳ درصدی داشته است.
وی سهم تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن در کل تسهیلات را ۲۹ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.
تونس، سودان و الجزایر بازارهای جدید صادرات خودرو
معاون وزیر صنعت در پاسخ به سوال دیگر فارس در خصوص دلیل کاهش صادرات خودرو طی سال جاری نیز گفت: در سالهای گذشته عمده بازار صادراتی خودرو ایران، عراق و سوریه بودند که شاهد کاهش چشمگیر صادرات به این کشورها بودیم اما بازارهای جدیدی مانند تونس، سودان و الجزایر مد نظر خودروسازان برای صادرات قرار گرفته و با توجه به الزام قراردادهای خارجی برای صادرات ۳۰ درصدی محصولات، پیش بینی می کنیم روند کاهشی صادرات خودرو در سال آینده جبران شود.
وی در مورد اظهارنظر مدیران سیتروئن در مورد صادرات مشروط خودروهای تولیدی در ایران نیز گفت: هیچ شرطی در مذاکرات دیده نشده و سیتروئن موظف است ۳۰ درصد محصولات تولیدی در ایران را در زنجیره فروش خود عرضه کند.
۴۴ درصد خودروها تک ستاره هستند
صالحی نیا در ادامه در مورد جدیدترین ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نیز گفت: در حال حاضر خودروی ۵ ستاره نداریم، ۹ درصد خودروها ۴ ستاره، ۳۱ درصد خودروها ۳ ستاره، ۱۶ درصد خودروها ۲ ستاره و ۴۴ درصد خودروها نیز تک ستاره هستند.
وی ادامه داد: یک مدل خودرو ۳ ستاره، ۵ مدل خودروی ۲ ستاره و ۱۴ مدل خودروی یک ستاره در کشور تولید می شود.
صالحینیا افزود: در مورد شاخص رضایت مندی مشتریان از خودرو نیز در سال گذشته رقم ۶۵۷ از هزار محقق شد که امسال به ۶۷۷ رسیده که البته هدف گذاری ما رقم ۶۹۰ بوده است.
به گفته صالحی نیا ۹۰ مدل خودرو مورد سنجش قرار گرفته که ۲۲ مورد به هدف گذاری رسیده اند و ۶۸ مورد نتوانسته به هدف تعیین شده دست یابند.
وی با اشاره به کاهش شاخص عیوب خودرو از ۵۲۸ به ۳۶۵ اظهار داشت: در هر خودرو ۴٫۲ عیب وجود دارد.
معاون وزیر صنعت ادامه داد: هدف ما در زمینه شاخص عیوب ۳۳۳ بود که هم اکنون ۳۶۵ است.
وی افزود: شاخص رضایت مشتری از خدمات پس از فروش هم ۶۷۹ است که هدف تعیین شده ۷۰۰ بود و از این هدف عقب هستیم.
معاون وزیر صنعت در مورد وضعیت مصرف سوخت خودروها نیز گفت: امسال میزان CO2 خودروها ۱۷۵ گرم بود که این رقم در سال گذشته به ۱۸۰ گرم رسیده بود.
وی تصریح کرد: هدف گذاری امسال ۱۶۳ گرم بود و این رقم برای سال آینده ۱۵۰ گرم و برای سال ۹۷ معادل ۱۳۰ گرم تعیین شده است.
وی همچنین با بیان اینکه سال آینده هم قیمت گذاری خودرو بر اساس ضوابط شورای رقابت تعیین خواهد شد، گفت: موضوع خروج خودرو از انحصار را سال آینده نیز در شورای رقابت مطرح و پیگیری خواهیم کرد.
وی میزان تولید خودرو طی سال جاری را یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: تا پایان سال تولید سواری با رشد ۴۱ درصدی به یک میلیون و ۲۶۰ هزار دستگاه می رسد.
دیدگاهتان را بنویسید