بورس تهران امروز رکود زد

تصویر روز: بورس تهران در ادامه مسیر صعودی خود امروز شگفتی آفرید و با رکورد شکنی‌های جدید شاخص و همچنین ارزش و حجم معاملات توجه همه را به سوی خود جلب کرد.

در بازار امروز حجم شدید نقدینگی و تمایل سهامداران برای خریداری سهام شرکتها موجب تشکیل صف‌های میلیونی خرید در اکثر سهم‌ها شد و این اتفاق موجب رکوردشکنی خیره کننده بورس تهران بعد از یکسال شد.

به این ترتیب شاخص بورس تهران که در معاملات روز گذشته خود وارد کانال ۷۵ هزار واحدی شده بود، در بازار امروز ۳ کانال جدید را تجربه کرد و همزمان با برگزاری نشست خبری رئیس سازمان بورس با پرش ۲۴۱۵ واحدی در کانال ۷۸ هزار و ۱۹۹ واحد قرار گرفت.

آخرین باری که شاخص بورس رشد ۲۰۰۰ واحدی را تجربه کرده است روز ۱۶ فروردین است که در پیش بودن مذاکرات هسته ای موجب رکوردشکنی بیش از ۲ هزار واحدی شاخص بورس شد، اما آخرین باری که شاخص بورس در محدوده ۷۸ هزار واحدی قرار داشت در فروردین ۱۳۹۳ است و از آن روز به بعد شاخص بورس دیگر روی این کانال را به خود ندید.

افزایش شاخص بورس تهران و استقبال شدید سرمایه گذاران از بازار سرمایه موجب شده است تا بازدهی این بازار که پیش از اجرای برجام منفی بود، به سرعت افزایش یافته و بورس تهران با کسب بازدهی حدود ۲۴ درصدی، از بازارهای سکه و ارز و به خصوص بازار پول پیشی بگیرد.

در بازار امروز سهام، قیمت بیش از ۸۰ درصد سهم ها مثبت شد و اقبال بازار به سهم های خودرویی و بانکی ادامه پیدا کرد و بازار سرمایه با لیدری این دو گروه صعودی شد و انگیزه سهامداران برای خرید سهم افزایش پیدا کرد.

البته در بازار امروز شایعه استعفای رئیس سازمان بورس اندکی فضای بازار را تحت تاثیر قرار داد که بلافاصله تکذیب شد، اما همین خبر موجب ترس سهامداران و جمع شدن صف های خرید و تمایل برخی سهامداران برای فروش سهم شد به طوری که صف خرید ۱۸۰ میلیونی بانک صادرات از بین رفت و صف یک میلیاردی سایپا نیز تقلیل رفت.

با این حال در بازار امروز شرکتهای هلدینگ خلیج فارس،؛ مخابرات، ارتباطات سیار، غدیر، تاپیکو، فولاد، مپنا، نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، پالایشگاه اصفهان، بانک پاسارگاد، بانک صادرات،پالایشگاله اصفهان و کشتیرانی تاثیر ۱۷۰ تا ۶۰ واحدی بر شاخص بورس گذاشتند.

همچنین امروز شرکتهای سایپا، سرمایه‌گذاری رنا و تجارت الکترونیک پارسیان از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند و سرمایه گذاری صنعت نفت، سیمان مازندران و فولاد مبارکه از تقاضای فروش برخوردار شدند.

با رکوردشکنی جدید بورس تهران ارزش و حجم معاملات هم رکورد شکنی کرد و به بیشترین حد خود رسید به طوری که تمایل سهامداران برای خریداری سهم موجب شد تا در مجموع ۴۲۶ میلیون سهم به ارزش ۸۶۰ میلیارد تومان داد و ستد شده و ارزش بازار سرمایه تا سطح ۳۳۵ هزار میلیار تومان داد و ستد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *