20170411 105940

شیرازی: عرضه پوشاک ۳ برابر تقاضاست

تصویر روز: نشست خبری رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در تهران برگزار شد.

 در این نشست خبری که دکتر زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت ، ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه پوشاک به تشریح برنامه ها و اقدامات این اتحادیه پرداخت و در پایان به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. مشروح این نشست خبری به شرح ذیل است.

تعیین قیمت توسط مشتری

ابوالقاسم شیرازی با بیان اینکه در شرایط رکود و عرضه فراوان اعتقادی به تعیین قیمت نداریم، گفت: بهترین تعیین‌کنندگان قیمت در چنین شرایطی مشتریان هستند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص کاهش قاچاق پوشاک گفت: از آنجا که آمار و ارقام در این مورد توسط مراجع مربوطه‌ مثل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و یا بانک مرکزی اعلام می‌شود در این مورد نمی‌توانم رقمی را اعلام کند.

وی افزود: اما گزارش‌های میدانی و بازدیدهای مستمر اتحادیه در طول سال گذشته از مراکز عرضه حاکی از آن است که بین ۳۰ تا ۳۳ درصد از پوشاک عرضه شده خارجی و بقیه ایرانی است.

شیرازی بیان داشت: البته نمی‌توان به طور دقیق اعلام که از این ۳۳ درصد پوشاک وارداتی چه مقدار از طریق قاچاق وارد می‌شود ولی می‌توان به صورت تقریبی محاسبه کرد که حدود ۲۰ درصد آن اردات مجاز و بقیه غیرمجاز است.

افزایش تولید و عرضه پوشاک داخلی

رئیس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به تعداد تقاضاهایی که برای اخذ مجوز فعالیت در بنگاه‌های تولید و عرضه پوشاک در سال گذشته وجود داشته گفت: با تقاضاها در این راستا می‌توان به این نتیجه رسید که تولید و عرضه در بخش پوشاک فزونی داشته است.

وی با اشاره به استقرار گمرک در مناطق آزاد و همچنین حذف تعرفه‌های ترجیحی واردات پوشاک قاچاق گفت: این اقدامات عوامل بازدارنده واردات و عامل تقویت تولید است.

شیرازی بیان داشت: درخواست‌ها برای اخذ مجوز بنگاه‌های تولیدی در بخش پوشاک علیرغم وجود رکود ناشی از اقبال مردم به سمت مصرف پوشاک تولید داخلی و جایگزینی مصرف پوشاک داخلی به جای پوشاک خارجی است.

et

فعالیت ۲۰ هزار فعال صنفی

شیرازی با بیان اینکه ۲۰ هزار فعال صنفی در اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران فعال است، گفت: از این تعداد حدود ۱۸ هزار بنگاه پروانه صنفی دارند.

وی افزود: سال گذشته اتحادیه برای ۲ هزار واحد مجوز و پروانه صنفی صادر کرد که این رقم به معنای ایجاد ۲ هزار واحد صنفی است.

رئیس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با بیان اینکه صنعت پوشاک با هزینه تولید کم یک صنعت اشتغال‌زا است، گفت: از ابتدای سال تاکنون در راستای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اشتغال و تولید واحدهای غیرفعال در بخش پوشاک را شناسایی و به متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بخش متصل کرده‌ایم.

استقبال از برند های ایرانی

وی با اشاره به اینکه بخشی از پوشاک داخلی با برند خارجی عرضه می‌شود، گفت: این موضوع با توجه به افزایش علاقه مردم به خرید پوشاک ایرانی با توجه به فرهنگ‌سازی رسانه‌ها رو به کاهش است و بسیاری از پوشاک تولید داخل که در گذشته با برند خارجی عرضه می‌شد هم‌اکنون با برند ایرانی در حال عرضه است و مردم هم آن کالاها را خریداری می‌کنند.

همکاری با کشور های اروپایی

شیرازی افزود: بعد از برجام اقداماتی در راستای جذب سرمایه‌گذار خارجی در بخش تولید پوشاک صورت گرفته و مذاکراتی با ایتالیایی‌ها، فرانسویی و آلمانی‌ها در این زمینه انجام شده است.

وی بیان داشت: در راستای حمایت از تولیدات داخلی پوشاک دولت باید در بخش اخذ مالیات و همچنین تامین اجتماعی حمایت‌هایی از تولید‌کنندگان داشته باشد.

رئیس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران گفت: همچنین در راستای حمایت از تولید داخل و براساس بخشنامه ابلاغی وزیر در سال گذشته هرگونه واردات کالا و پوشاک باید از طریق نمایندگی‌های رسمی که به ثبت در مرکز اصناف رسیده است انجام شود و آن شرکت باید متعهد شود که ۲۰ درصد ارزش ریالی وارداتش را در داخل تولید کند و ظرف دو سال باید ۵۰ درصد از تولیدات داخلی را صادر کند.

شیرازی بیان داشت: کارگروه ویژه‌ای برای نظارت بر این موضوع تشکیل شده است و واردات پوشاک در حال حاضر از طریق شرکت‌های که نمایندگی آن‌ها به ثبت رسیده است انجام می‌شود.

et1

بازرسی روزانه از ۵۰۰ واحد صنفی

رئیس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای نظارت در مورد لجام‌گسیختگی قیمت پوشاک در سال ۹۶ انجام خواهد شد، گفت: با توجه به رکود حاکم و عرضه فراوان در بخش پوشاک، اتحادیه و دست‌اندرکاران صنعت پوشاک اعتقادی به کنترل قیمت در این بخش ندارند.

وی با بیان اینکه عدم اعتقاد به تعیین نکردن قیمت به معنی عدم نظارت بر فروش پوشاک نیست، افزود: در استان تهران روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد صنفی توسط مأموران اتحادیه کنترل می‌شوند.

عرضه پوشاک بیش از تقاضا

شیرازی با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط موجود تعیین قیمت در بخش پوشاک معنا و مفهومی نداردگفت :در حال حاضر عرضه پوشاک ۳ برابر تقاضاست و همین امر یکی از عوامل ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی است بنابراین در چنین شرایطی هر تولیدکننده و فروشنده‌ای بتواند کالاها را با قیمت بیشتری عرضه کند باید به هنر او تبریک گفت.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک استان تهران گفت: بنابراین در شرایط رکود و عرضه فراوان بهترین تعیین کننده قیمت پوشاک خود مشتری است که می‌تواند کالای مورد نظر خود را از بین برندهای متنوع تعیین کند.

وی افزود: در این شرایط باید بیشتر به موضع مشتری‌مداری و خدمات پس از فروش توجه شود.

در این نشست شیرازی از تشکیل کمپین تولید پوشاک ایرانی با مرکزیت اتحادیه و همچنین از راه‌اندازی مرکز تجارت الکترونیک اتحادیه در روزهای آتی خبرداد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *