تصویر روز: روابط عمومی در هر سازمانی نقشی مهم و اساسی در کارکرد مطلوب و اثر بخش تحقق اهداف سازمانی دارد. روابط عمومی ها برای ایفای کارکرد مطلوب سازمانی باید با اهداف سازمانی و کارکردهای تخصصی سازمان متبوع خود آشنایی داشته باشند.
همه صندوق های بازنشستگی با چالش هایی مواجه هستند و روند تغییرات جمعیتی نیز حاکی از تشدید مشکلات در آینده است. مطابق گفته سخنگوی محترم هیأت دولت، کشور ما با چالش های آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی مواجه است. به عبارت دیگر چالش صندوق های بازنشستگی در ردیف مهمترین و اساسی ترین مسائل کشور است و از نظر اهمیت در کنار مسائل حیاتی از قبیل آب و محیط زیست قرار می گیرد.
اینکه برای کاهش آسیب های مربوط به صندوق های بازنشستگی و جلوگیری از بروز مشکل در آینده چه اقدامات و راهکارهایی باید در صندوق های بازنشستگی مورد توجه قرار گیرد را متخصصین امر در سازمان های بیمه گر و مراکز پژوهشی مرتبط، به تفصیل مورد بحث قرار داده اند اما آنچه ما در حوزه روابط عمومی باید با دقت و جدیت به آن بپردازیم، برقراری ارتباط با جوامع انسانی و انتقال درست و حساب شده یافته های کارشناسان بیمه ای و تصمیم گیران سازمان های بیمه گر به عموم مردم است.
از آنجا که سازمان های ارائه کننده خدمات بیمه اجتماعی با اقشار گوناگون جامعه سر و کار دارند و مردم، مخاطب این سازمان ها هستند، هر نوع تغییری در خدمات این سازمان ها باید همراه با اعتماد سازی و اقناع عمومی باشد و بدون تردید همراهی مردم نقشی اساسی در موفقیت برنامه های سازمان های بیمه گر دارد.
سازمان های بیمه گر اجتماعی بر مناسبات اجتماعی و اقتصادی کشور تأثیرات عمیقی دارند و با همه بخشهای حاکمیت و همچنین اقشار مختلف جامعه از قبیل کارفرمایان، بیمهشدگان، تشکلهای صنفی کارگری و کارفرمائی و… در ارتباط هستند. فعالیت صحیح و خدمتگزاری شایسته این سازمان ها مستلزم برقراری ارتباط منظم و ساختارمند با جامعه تحت پوشش و نهادهای اثرگذار حاکمیت است.
پاسخگویی در برابر ذی نفعان، یکی از مهمترین ویژگی های سازمان های بیمه گر است و در سازمانی که پاسخگویی به عنوان یکی از ویژگی های شاخص و ماهیتی آن تلقی می شود؛ روابط عمومی دارای جایگاه و اهمیتی خاص است و برای حرکت در مسیر ایفای این نقش، مسئولیت محوری را بر عهده دارد.
برای برقراری ارتباط با مخاطبان و انتقال دغدغه های سازمان های بیمه گر به عموم مردم باید به دنبال افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد اعتماد نسبت به سازمان در بین اقشار مختلف جامعه باشیم. آنچه بیش از هر چیز دیگری و حتی بالاتر از مشکلات مالی و عدم تعادل منابع و مصارف یک سازمان بیمه گر را تهدید می کند، کاهش اعتماد مخاطبان است.
در صورتی که بتوانیم نگرش مردم نسبت به سازمان های بیمه گر را اصلاح کنیم و باور به اینکه این سازمان ها متعلق به مردم و سرمایه ماندگار و بین النسلی برای خدمت به جامعه تحت پوشش هستند را در بین مردم تقویت کنیم؛ می توانیم امیدوار باشیم که جامعه نیز در تغییرات احتمالی و اصلاحات قوانین مرتبط با سازمان های بیمه گر همراهی بیشتری داشته باشند.
بدون تردید برای افزایش اعتماد ذی نفعان نسبت به سازمان های بیمه گر راه درازی در پیش است و روابط عمومی ها نیز به عنوان یکی از اجزای این سازمان ها، نقشی اساسی در اعتماد سازی بین مردم و سازمان ها دارند. این امر بسیار مهم است که در مسیر صحیح و در راستای تحقق اهداف متعالی سازمان با تمام قوا حرکت کنیم و اطمینان دارم که روابط عمومی ها نیز در این مسیر با توام توان و با استفاده از همه ظرفیت ها حرکت می کنند.
امیرعباس تقی پور
مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی
مطالب مرتبط

پیام رهبر انقلاب در پی قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان ایران
09 شهریور 1404
بخش مسکن تا دو سال آینده همچنان درگیر رکود است
09 شهریور 1404
500 میلیون معدل حساب در بانک صادرات برگ برنده «تویوتا برقی»
09 شهریور 1404
برگزاری دوره آموزشی «تعالی سازمانی» در بیمه ملت
09 شهریور 1404
دیدگاهتان را بنویسید