تصویر روز: همزمان با فرارسیدن هفته روابط عمومی گفتگویی با محمود ترابیان،مدیر امور روابط عمومی و اطلاع رسانی بانک آینده انجام دادیم که ماحصل آنرا در زیر میخوانید:
آقای دکتر ترابیان لطفاً بفرمایید وضعیت ارتباطات و روابطعمومی در کشور را چطور ارزیابی میکنید و آینده آن را چگونه میبینید؟
باتوجه به شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ما، حرفه روابطعمومی نتوانسته است، به عنوان یک نیاز اجتماعی حقیقی، خود را آن گونه که شایسته است نشان دهد. به روابط عمومی در ایران به مانند یک کالای لوکس نگریسته میشود که بیشتر با ظواهر و جلوههای تبلیغی خود را نشان میدهد و آن چیزی نیست که فرآیند اطلاعیابی و اطلاعرسانی را بر اساس تئوریها و استقلال حرفهای و یا براساس منطق و نیاز سازمانها انجام دهد و با محدودیتهایی روبهرو است؛ از جمله این محدودیتها میتوان به محدودیتهای حقوقی، انسانی، ساختاری و اجتماعی اشاره کرد که اجازه نمیدهد، روابط عمومی، بهمعنای واقعی و مبنی بر دانش و حرفهای که اساس فعالیتش نیاز اجتماعی و پاسخ به نیازهای ناشی از تقاضای اقشار و گروهها باشد، ظهور یابد. درواقع روابطعمومی بهطور منطقی و جهانی باید پلی باشد بین سازمانها و مخاطبان که متأسفانه این چنین نیست؛ این در حالی است که اساس کار روابطعمومی در ایران را صرفاً فعالیتهای تبلیغی شکل میدهد.
*عمده مشکلات پیش روی روابطعمومیها در کشور چیست؟
جایگاه روابطعمومیها از سه منظر: «عملکردی»، «مدیریتی»و «ساختاری» قابل بررسی و آسیبشناسی است.
وجود اختیار اتلازم، پیشبینی سازوکارها و تجهیزات مورد نیاز و نیروی انسانی متخصص برای انجام وظایف، توجه به خلاقیت و نوآوری و روابط صمیمانه با رسانهها و مطبوعات از جمله مهمترین توصیهها از نقطهنظر عملکردی است. از سوی دیگر، ضرورت الگوی جامع مدیریتی و شایستهسالاری در انتخاب مدیران روابطعمومی از جمله مواردی است که از منظر مدیریتی حائز اهمیت است.
تمامی موارد مذکور در صورت وجود ساختار تشکیلاتی و سازمانی مناسب برای روابطعمومی و شناخت فعالیتهای مرتبط و مشارکت بالا و مؤثر نیروهای متخصص روابطعمومی میتواند نمود یابد
در نهایت اینکه متأسفانه روابطعمومیها در ایران فاقد کنشگری تخصصی هستند و در سطح ظاهر امور متوقف شدهاند و از آن جاکه تحتتأثیر شرایط خارجی قرار دارند، مجبور به کنش میشوند؛ بنابراین به امور سطحی میپردازند. از همینرو، روابطعمومیها باید با اطلاعیابی صحیح و همهجانبه در متن امور، تصمیمات و حوادث قرار داشته باشند.
*نقش مجلس و دولت در ارتقای روابطعمومیهاجیست و عملکرد این دو نهاد در این رابطه در سالهای اخیر را چگونه میبینید؟
روابطعمومی و ارتباطات نوین، در مدیریت بحرانها، ارزشآفرینی، ترغیب مخاطبان به مشارکتجویی و درنهایت زمینه سازی رشد و تعالی فردی و سازمانی که به ایجاد تفاهم و همکاری مردم با سازمان منتج میشود، ظرفیت و نقش کارآمدی خواهد داشت. در همین راستا، با بهرهگیری از راهبردهای مدبّرانه و نیز ارتقای جایگاه شایسته ایران در مجامع بینالمللی، بهنظر میرسد؛ روابطعمومیها مؤثرترین و مهمترین نقش را در تحقق این اهداف داشته باشند و بر همین اساس، استفاده کارآمد از این جایگاه، تنها از طریق انتخاب فردی شایسته به عنوان مدیر روابطعمومی در وزارتخانهها و دستگاهها و همچنین در مقام شورای اطلاعرسانی محقق خواهدشد.
لذا انتظار میرود؛ دولت و مجلس، نگاهی فراگیر به روابطعمومیها داشته و باسپردن مسؤولیتهای این حوزه به متخصصان، نسبت به ارتقاء جایگاه این نهاد تأثیرگذار عمل نماید. چرا که اعتقاد بر این است که بدون دید رسانهای و اطلاعرسانی،کار دولت به نتیجه نخواهد رسید و ما معتقدیم که «روابطعمومی، خود رسانه است.»
*روابطعمومیها در تحقق شعار سال چه نقشی میتوانند ایفا کنند؟
مهندسی فرهنگ اقتصاد مقاومتی، به معنای مدیریت افکار سازی جامعه به گونه ای است که بتواند نسبت تعادلی و تکاملی را میان عوامل و متغیرهای تشکیل دهنده اقتصاد مقاومتی شکل دهد. که در این میان، روابطعمومیها میتوانند با نقشآفرینی خود در تنظیم ارتباطات درون و برونسازمانی، همواره افکارعمومی را رصد کرده و با جامعه و افکار عمومی تعامل سازندهای را برقرار سازند و بر همین اساس، نقش مهم و حیاتی را در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا نمایند.
ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی، حمایت از تولید ملی، ترویج فرهنگ صحیح مصرف، آگاهی بخشی، توسعه دانش و مهارتها و قابلیتهای فردی از مهمترین اقداماتی است که در سال اقتصاد مقاومتی باید به آن پرداخت و مسؤولان روابطعمومی میتوانند نقش مؤثری در ترویج فرهنگ «اقتصادمقاومتی؛ تولید- اشتغال» داشته و با استفاده از ابزاری که در اختیار دارند در بین مخاطبان خود تأثیرگذار باشند؛ چراکه اساس کار روابطعمومیها، «فرهنگ» است.
*بانک آینده در بخش روابطعمومی چه هدفی را دنبال میکند و چشمانداز آن چیست؟
بدونتردید، یکی از مهمترین دغدغههای هر ساختار و سازمانی، حرکت در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده و تعیین راهکارهایی برای آیندهای روشن در سازمان است. بدیهی است؛ تحقق این مهم، در گرو تبلور انگیزه فردی و جمعی در آن مجموعه خواهد بود و ایجاد انگیزه بین مخاطبان درونسازمانی، یکی از اصلیترین وظایف و دستاوردهای روابط عمومی بهشمار میرود. «تعامل» بهینه، مستلزم ایجاد «ارتباط» و برقراری ارتباط نیز منوط به وجود «انگیزه» است. بر همین اساس، روابطعمومی میتواند نقش مؤثری برای رسیدن به چشمانداز سازمانی ایفا نماید.
همدلی سازمانی و ارتقای انگیزه در نیروی انسانی، به منظور گذر از بحرانهای موجود، با بهرهگیری از ابزار ارتباطات، موجبات آرامش و سازش سازمانی را فراهم آورده و ضمن تبدیل نقاط قابل بهبود به نقاط قوّت، آینده روشنی را برای مخاطبان درون سازمانی ترسیم خواهد نمود که این تجلی امید، هنری است که تنها از سوی یک روابط عمومی کارآمد تحقق خواهدیافت و این مهم، همان چشماندازی است که روابطعمومی بانک آینده در راستای تحقق آن گام بر میدارد.
دیدگاهتان را بنویسید