تصویر روز: رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاستهای کلی «اقتصاد مقاومتی» همواره بر پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی برای شکست و عقب نشینی دشمن ، افزایش توان ملی برای رویارویی با بحرانهای رو به افزایش جهانی تاکید داشته اند .
بر طبق منویات ایشان اجرای اقتصاد مقاومتی ، الگویی الهامبخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت می بخشد که زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق آن به مثابه حماسه اقتصادی فراهم خواهد کرد . در این میان انتقال صحیح و متناسب این سیاست ها برای اجرایی شدن و دست یافتن به آنچه در بر گیرنده اهداف تدوینی برنامه اقتصاد مقاومتی در سازمانها و به طریق اولی در جامعه و فرهنگ سازی است، از وظایف روابط عمومی هاست چرا که گفتمانسازی یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی بوده و تعیین این مهم که نقش و جایگاه هر فرد در به ثمر نشستن اقتصاد مقاومتی چیست ، از اهمیت به سزایی برخوردار است .
این وظیفه آنجا نقش مهم تری به خود می گیرد که به یاد داشته باشیم اقتصاد مقاومتی دارای وجهه های گوناگون است که به بخش های اقتصاد مرتبط می شود و انتقال پیام و مفهوم این سیاست ها به بدنه هر سازمان ، هماهنگ با وظایف و ماموریت های آن و از سویی کشف و مدون سازی ارتباط میان بندهای این منشور شکوهمند ، با محصولات و کارکردهای آن در جامعه اثرگذار خواهد بود . این مهم هوشمندی و شناخت کاملی از جامعه ، رسانه ها و ضرورت های روز آن را در حیطه وظایف و اختیارت هر سازمان به خود می خواند . گردید. در واقع وظیفه روابط عمومی ها افزون بر تعریف مبانی ، تغییر نگرش و رفتار در این حوزه بوده و این مهم با اطلاع رسانی در حوزه اقتصاد مقاومتی تفاوت های اساسی دارد ، چرا که هر تصمیم و فعالیت اقتصادی ، بدون مشارکت جمعی و حضور حداکثری جامعه با شکست مواجه خواهد.
بی تردید ، بدون مفهوم سازی و تعریف این مفاهیم با هدف مشارکت جامعه، به منظور تغییردر رفتارهای اقتصادی بسیار سخت و زمانبر خواهد بود و روابط عمومی ها به خوبی با این مهم آشنا هستند که فرهنگ سازی موضوعی است که نیاز به طراحی فرایندی علمی با توجه به خصوصیات جامعه هدف و مخاطبان دارد. هنگامی که از گفتمان سازی صحبت می شود ، منظور شیوه های تبدیل برنامه به ادبیات حاکم بر زندگی تک تک مردم جامعه از هر طیف و طبقه می باشد که به اقناع فطری و برنامه ریزی شده نیازمند است .
در این حوزه که یکی از تاکیدات تولید مقاله های علمی که به بحث و موشکافی مبانی و تعاریف اقتصاد مقاومتی پرداخته و انتشار آن در جامعه ، با توجه به مخاطبان آن ، از با هدف فرهنگ سازی در این زمینه و از دیگر وظایف روابط عمومی هاست. چرا که تشریح این سند اقتصادی پتاسیل تبدیل به الگویی جهانی را با تکیه بر توسعه توانمندی های داخلی ، و تبدیل به ادبیاتی که الگوی رفتاری در جامعه باشد، را دارا بوده و این نیز از تخصص های روابط عمومی هاست . این امر آنجا اهمیت بیشتر می یابد که علم اقتصاد و مکاتب نظام های اقتصادی در دیدگاه ها و تعرایف خود راه حل های متفاوتی را پیشنهاد داده اند اما این راه حل ها هرگز از الگویی با بستر اسلامی و برای کشورهای اسلامی با ساختار اقتصادی ویژه خود ، تعریف نشده است .همچنین تبلیغ برنامه ریزی شده برای گفتمان سازی ، که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد یکی از دیگر حوزه های تخصصی روابط عمومی هاست که با شناخت حرفه ای ایشان از رسانه ها و برگزیدن رسانه تاثیرگذار ، امکان رسیدن به اهداف عالیه این سند را میسر می سازد .
از سویی از آنجا که روابط عمومی ها صاحبان رسانه بوده و امروزه به نوعی خود به یک رسانه مستقل و جامع تبدیل شده اند ، با شناخت صحیح از ارتباطات و تعاملات درون و برون سازمان ها و نیز انتخاب هوشمندانه زبان و بیان مخاطبان هر رسانه این مکان را دارند تا افزون بر انتقال پیام ، و تدوین چشم انداز روشن حاصل از اجرای سیاست های مقاومتی ، در انگیزه بخشیدن و و هدایت افکار عمومی برای رسیدن به هدف مشترک که همانا تولد الگویی کامل و یکپارچه از اقتصادی شکوفا و خلاق بر اساس چارچوب های دینی و اسلامی است ، به جهانیان معرفی کنند . این پدیده می تواند از یک سو موجب همبستگی و وفاق ملی شود و از سوی دیگر جامعه نیز می تواند از این پدیده در ایجاد همگونی، جهت دهی افکار عمومی و هماهنگ سازی دیدگاه های مخاطبان ، نسبت به دستاوردهای آن اثرگذار باشد .
این مهم در واقع به نوعی اجرای بند ۱ اقتصاد مقاومتی است که هدف آن فعال کردن تمامی امکانات و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و افزایش مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی و همچنین تشویق همکاری های گروهی با تاکید افزایش درآمد جامعه است . همجنین روابط عمومی ها این امکان را دارند تا با ایجاد فضای مناسب و انگیزشی ، از راه معرفی و برقراری تعامل سازنده میان بدنه ارگان ها و یا سازمانها به یکدیگر مانند رسانه های داخلی و یا برگزاری نشست های دوره ای ، ضمن توانمند سازی کارکنان از راه افزایش دانش و ایجاد راههای دسترسی به منابع اطلاعات ، با بستر سازی برای معرفی افراد خلاق و توانمند ، به تقویت روحیه رقابت بین ایشان اقدام کرده و با معرفی پتانسیل های موجود در سازمان ، همه کارکنان از ظرفیت های آن بهره ببرند و آنچه مد نظر بند سوم و پنجم اقتصاد مقاومتی می باشد را تحقق بخشند .
شناسایی و به کارگیری این نیروهای خلاق و خوش فکر به طور قطع سازمان ها را شکوفا کرده و در نهایت به بهبود فرایندهای کار و تولید و افزایش بهر وری خواهد انجامید . آنچه مدنظر این سند با تاکید بر افزایش تولیدات داخلی و ترویج رویحه اولویت دادن به محصولات داخل کشور است که در نهایت اصلاح الگوی مصرف و ارتقای تولید و افزایش توان رقابت پذیری تولید کنندگان داخلی و در انتها به افزایش ثروت ، ایجاد ارزش افزوده و کارآفرینی در جامعه منجر خواهد شد . همچنین در شناسایی و معرفی افراد مولد ، خوش فکر و خلاق به جامعه و الگوسازی از ایشان روابط عمومی ها بسیار موثر و فرهنگ ساز خواهند بود . از آنجا که این سیاست ها بر مبنای تداوم پیشرفت و تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله مدون شده و متکی بر اقتصاد دانش محور و پویا می باشد ، روابط عمومی ها می توانند با بهره برداری از ظرفیت ایجاد شده در زمینه رسانه های نوین و نیز بسترهای موجود در شبکه های اجتماعی با نگاه بندهای ۱۶ضمن تغییر رویکرد از رسانه های سنتی و پرهزینه ، با چابکی از فضای موجود ، بهره مناسب برده و ضمن صرفه جویی در هزینه های عمومی با تاکید بر اصلاح و بهبود ساختارها بخش های دیگری از جامعه را که هدف رسانه ها و ابزارها نو وتکنولوژی می باشند ، به جمع مخاطبان خود بیفزایند. همچنین با بهره گیری از همین بستر روابط عمومی ها می توانند به رصد هوشمندانه اخبار پرداخته و با نشان دادن واکنش های سریع به تحولات و دگرگونی ها جامعه را هدایت کنند .به واقع گفتمان سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی فرآیندی زمان بر و چند وجهی است که در کوتاه مدت دست نخاهد یافت اما بی تردید کارشناسان روابط عمومی با توجه به تخصص های خود در حوزه های گوناگون چون فرهنگ سازی ، تبلیغات و اقناع و با توجه به مهارت ایشان در به کار بستن رسانه ها در این امر توانمند وموثر خواهند بود .
مریم وحیدنیا
مطالب مرتبط

بسترسازی اتصال کد ملی به کد پستی از طریق سامانه املاک و اسکان
02 اردیبهشت 1404
طلا به رکورد بیسابقه ۳۴۰۰ دلار رسید
02 اردیبهشت 1404
حذف یارانه نقدی آغاز شده است؟
02 اردیبهشت 1404
مخالفت سازمان توسعه تجارت با افزایش تعرفه خودروهای وارداتی
01 اردیبهشت 1404
پوتین توافقنامه مشارکت راهبردی جامع با ایران را امضا کرد
01 اردیبهشت 1404
دیدگاهتان را بنویسید