تصویر روز: با بررسی فعالیت های کنونی روابط عمومی ها مشاهده می شود در حال حاضر مدیران روابط عمومی سازمان های مختلف برای این که از طرف روابط عمومی سنتی به طرف روابط عمومی دیجیتال حرکت کنند در دو حیطه بزرگ درگیر چالش هستند؛ عرصه اول کاربری تکنولوژیک است که میشود روی آن نور انداخت و ساعتها حرف زد که کاربری تکنولوژیک در دنیای امروز یعنی چه؟
وقتی ما حرف کاربر و ذینفعان سازمانی را میزنیم درواقع باید راجع به سواد امروز حرف بزنیم و وقتی بحث سواد امروز پیش میآید؛ به دنبال آن بحث سواد رسانهای پیش می آید که در حال حاضر بحث بزرگی است. با بررسی وضعیت فعالیت های موجود روابط عمومیها بیشتر فعالان این حوزه خود را از سواد رسانهای بینیاز میبینند اما باید یادآوری شد که سواد رسانهای در جهان امروز فقط خواندن و نوشتن نیست.
اما چالش دیگری که روابط عمومی های ما با آن دست به گریبان هستند، مخاطبانیاست که در حال دگرگونیهای عظیمی هستند و متاسفانه روابط عمومی های سنتی متوجه این تغییر ماهیت و تغییر جغرافیای مخاطبانش نیست.
اکنون سرعت انتشار رویدادها و نحوه دریافت آن از سوی مخاطبین به کلی در حال تغییر است و از سویی دیگر با توجه به افزایش سواد رسانه ای ترفندهای تبلیغات موجود در این عرصه نیز به شدت دچار تغییر و تحولات شده است. شبکه های اجتماعی و گوشی های هوشمند سدهای قبلی مقابل سازمان ها را به کلی از میان برداشته اند و توانا یی های خود را به رخ همه رقیبان نشان داده اند.
تاکید می شود آن چیزی که الان در دنیای امروز پایه بحث روابط عمومی دیجیتال را تشکیل میدهد، کاربری تکنولوژیک نیست؛ برخی از همکاران، گمانهزنیهایی در خصوص روابط عمومیدیجیتال داشته و بر روی آن کار کرده اند اما متاسفانه تصویری که آنها از روابط عمومی دیجیتال دارند تصویری تکنولوژیک است که در حقیقت فقط بخشی از روابط عمومی دیجیتال است.
مخاطبان سازمان ها و همین طور مخاطبان رسانهها در حال تغییرند، به نظر می رسد اکنون روابط عمومیها مجدد متولد شده اند که پاسخگوی رسانههای نوین باشند که خود این موضوع می تواند مشکلاتی را برای آن ها ایجاد کند. اما آن دسته از روابط عمومیها که تلاش می کنند از این عادت فاصله بگیرند همانهایی هستند که بستر دیجیتالیزم و بستر حرکت به طرف روابط عمومی دیجیتال را به طور طبیعی هموار کرده و طی میکنند.
بنابراین اگر گفته می شود یک عرصه بزرگ، همین عرصه تغییر و تحولات در اردوی مخاطبان است به این دلیل است که در نزد مخاطبان رسانهها هم همین تحولات در حال رخ دادن است امروز مخاطبان به محض این که از رسانهای پاسخ لازم را نگیرند از آن رسانه فاصله میگیرند و اساساً ریزش تیراژها در رسانههای مکتوب یا پیدا شدن بخشی به نام مخاطبان غیر وفادار از همین جا ناشی میشود.
لذا به نظر می رسد روابط عمومی های سازمان ها به عنوان رکن مهم این تشکیلات ضمن بازسازی افکار و ایده های سنتی خود در مواجهه با رسانه ها تلاش کنند در فعالیت های درون سازمانی خود نحوه مواجهه با رسانه های نوین را فرهنگ سازی کنند. زیرا این موضوع که هریک از افراد فعال در سازمان ها در شکل گیری رسانه های نوین بستر مناسبی از فعالیت هستند می تواند در انتقال و مواجهه با فعالیت های نوین رسانه ای یاری رسان روابط عمومی های دیجیتالی سازمان ها باشند.
باید اذعان داشت؛ سازمان ها و شرکت هایی که از روابط عمومی درک درست و کاملی دارند نسبت به سایرین از مزیت رقابت بیشتری در سطح ملی و بین المللی برخوردارند. آن هایی که به ارتباطات قوی و حرفه ای و سرمایه گذاری در این امر می اندیشند همواره اعتبارشان در عرصه رقابت جهانی پابرجاست و خواهند درخشید.
به نظر می رسد این ارتباطات قوی در سایه روابط عمومی دیجیتال با کیفیت بسیار بالاتری تحقق یابد. بر این اساس فقدان نگرش های ارتباطی مدرن در مدیران، محدودیت های بروکراتیک و اداری، فقدان نیروی انسانی آموزش دیده، ضعف ساختاری دیجیتالیزه شدن در ایران و عدم باور اساسی به این مهم، از دیگر چالش های روبرو با دیجیتالی شدن ساختار روابط عمومی است.
به هر حال تکنولوژی اطلاعات با سرعت شتابانی در حال رشد و توسعه است و هر روز ابداعات و اختراعات بیشتری در فضاهای اینترنت صورت می گیرد. شبکه های اجتماعی همچون تلگرام، اینستا گرام، توییتر ، موتورهای تخصصی جستجو، دایره المعارف اینترنتی، نرم افزارهای خبر خوان یا RSS ، نرم افزارهای رتبه بندی و امکانات چند رسانه ای مولتی مدیا از جمله ابداعات فضای سایبر هستند که می توانند در خدمت روابط عمومی دیجیتال قرار گیرند.
رشد و توسعه روابط عمومی دیجیتال در ایران نیز ارتباط مستقیم با توسعه زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی و ضریب نفوذ اینترنت در ایران دارند. پس توجه داشته باشیم که فناوری اطلاعات، زیر ساخت جامعه دانایی محور است و بدین ترتیب تبدیل روابط عمومی سنتی به دیجیتال یکی از بهترین گام های رسیدن به چنین جامعه ای است. برای رسیدن به جامعه ای دارای حداقل ایده آل های چنین هدفی باید مواردی چون آموزش نیروی انسانی متخصص، فراهم آوردن امکانات و تجهیزات، برقراری زیرساخت ها و زمینه های رفتن به سمت علوم دیجیتال برای عامه مردم و کار ماندان و توجیه مدیران سطح بالای سازمان ها و نشان دادن خصوصیات مثبت و اهمیت های دیجیتالی شدن روابط عمومی به آنها، مد نظر قرار مدیران روابط عمومی سازمان ها گیرد.
سیدمحمدحسین استاد
مدیرروابط عمومی بانک ایران زمین
دیدگاهتان را بنویسید