دستگیری عوامل توزیع میوه‌ های قاچاق

تصویر روز: رئیس اتحادیه باغداران اعلام کرد: برخی از عاملان توزیع میوه‌های قاچاق در میدان مرکزی تهران دستگیر شدند و میوه‌های ممنوعه آنان هم ضبط شد.

مجتبی شادلو درباره آخرین وضعیت عرضه میوه‌های غیرمجاز و قاچاقی که اخیرا به صورت گسترده و شبانه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران توزیع شده بودند، اظهارداشت: برخوردهایی توسط مسئولان مربوطه با این اقدام انجام شده است، تعدادی از متخلفان در این زمینه از جمله عاملان توزیع دستگیر شده‌اند و میوه‌های آنان نیز ضبط شده است.

وی با بیان اینکه این مساله باید از اساس و بنیاد حل شود، گفت: اینکه محصولاتی با این حجم گسترده از اقصی نقاط دنیا وارد می‌شود، جای بحث زیادی دارد، ضمن اینکه توزیع این محصولات در داخل کشور فرآیندی روان و فراگیر است، بنابراین باید با این مسائل به صورت جدی برخورد کرد.

شادلو با اشاره به اینکه قاچاق میوه بحث استقلال، خودکفایی و امنیت غذایی کشور را دچار مشکل می‌کند، افزود: این اقدام از طرفی هم سلامت جامعه را دچار می‌کند.

رئیس اتحادیه باغداران اضافه کرد: اگر ما در کشور با کمبود میوه‌ای مواجه باشیم یا تولیدات‌مان دارای قیمت‌های قابل قبولی برای مصرف کنندگان نباشد، طبیعتا دولت مکلف است برای تامین نیاز اقدام به واردات کند اما مساله این است که در حال حاضر ما با فاجعه عدم فروش محصولات‌مان مواجه هستیم.

شادلو با بیان اینکه تولیدکنندگان به‌ویژه در چند محصول از جمله سیب درختی، گوجه‌فرنگی، خیار، سیب زمینی و پرتقال در حال نابودی هستند، گفت: تولیدکنندگان این محصولات حتی بخشی از هزینه تمام شده تولیدشان را هم به دست نمی‌آورند.

رئیس اتحادیه باغداران، گرانی پیاز در هفته‌های اخیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: وقتی یک سال تولید روی دست تولیدکنندگان می‌ماند و آنان به شدت متضرر می‌شوند، طبیعتا سال بعد کشت محصول کاهش می‌یابد و نرخ آن گران می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۳ تا ۴ سال متوالی پیازکاران به شدت زیان دیدند، گفت: امسال دیگر آنان جرات نکردند کشت انجام دهند.

شادلو، مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه صادرات پیاز عامل افزایش قیمت آن است را رد کرد و ادامه داد: سال آینده با خطر کمبود سیب زمینی و افزایش نرخ آن مواجه خواهیم بود، چراکه تولید امسال به شدت تهدید شده است.

نیازی به واردات نارنگی نداریم

وی همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود نارنگی در کشور و نیاز به واردات آن برای شب عید، تصریح کرد: چنین مساله‌ای به هیچ عنوان صحت ندارد.

شادلو افزود: در حال حاضر نارنگی فارس کیلویی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان عرضه ‌می‌شود اما نارنگی پاکستانی بی‌کیفیت و پر از هسته کیلویی ۶ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه در تمام بازارهای بین المللی نارنگی پاکستانی به دلیل کیفیت پایین و داشتن هسته زیاد جایگاهی ندارد، گفت: در حال حاضر نارنگی بندرعباس هم در بازار داخل موجود است که به دلیل ویژگی‌ها و کیفیت خاص قیمت نسبتا بالایی دارد اما نارنگی فارس تمام بازار را پر کرده و پاسخگوی نیاز شب عید هم است. مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *