افزایش حضور روستک روسیه در ایران

تصویر روز: شرکت‌های روستک به زودی قراردادهای متعدد و بزرگی با ایران امضاء خواهند کرد.

سرگی میخایئلوف، معاون مدیر کل شرکت UEC در حاشیه همایش‌های تجاری روسیه در مورد ایران بعد از تحریم‌ها گفت: “شرکت UEC به زودی قراردادهایی به ارزش ۹ تا ۱۰ میلیارد روبل روسیه (۱۱۷ تا ۱۳۰ میلیون دلار) با دو شرکت ایرانی در زمینه توزیع قطعات امضا خواهد کرد.” وی افزود: “در حال حاظر ۳ قرارداد در جریان است. ۲ مورد از این قراردها در حال امضا شدن است که می توانم بگویم به احتمال ۹۹ درصد نهایی خواهد شد.”

اولین قرارداد مربوط به تحویل ۳۰ کمپرسور گاز به شرکت خصوصی توربو کمپرسور نفت است. شرکت UEC در حال انتقال ۳۰ کمپرسور ۱۶ مگاواتی است که متعاقباً تولید آن نیز در همان محل از سر گرفته می‌شود.

 میخایئلوف افزود: “ما پروژه‌هایی برای تولید موتورها و قطعات در ایران داریم. شرکت ایرانی این پروژه‌ها را به عنوان پیش شرط قرارداد تعیین کرده است. ما این پیش‌ شرط و برآوردهای مالی آن را بررسی کرده‌ایم و تصمیم به پذیرفتن آن گرفته‌ایم.”

براساس این قرارداد، ابتدا در طول سال ۵ دستگاه تحویل داده خواهد‌شد. سپس ۱۰ دستگاه و پس از آن تا ۳۰ دستگاه به طور بومی در ایران ساخته خواهد ‌شد. ارزش این قرارداد در حدود ۸ تا ۹ میلیارد روبل روسیه (۱۰۴ تا ۱۱۸ میلیون دلار) خواهد بود. آقای میخایئلوف تصریح می‌کنند که اقدامات اولیه پروژه تولید در ایران شاید تا سال آینده انجام نگیرد. این مقام مسئول همچنین به این موضوع اشاره کرد که تحویل بسته اولیه بسیار مهم است تا اطمینان دو طرف حاصل شود.

 میخایئلوف همچنین گفت: “ما فعالان جدیدی در ایران هستیم و در حال حاضر ایران نیز بسیار محتاط عمل می‌کند و به دنبال اطمینان کامل از این قراردادهاست.”

رارداد دوم مربوط به تحویل ۴ دستگاه کمپرسور گازی ۸ مگاواتی است که هر کدام در نیروگاه‌های ۳۲ مگاواتی پروژه‌های احداثی ایران استفاده خواهد شد. این نیروگاه به منظور تامین نیروی کارخانه پلیمر استفاده خواهد شد. میخائیلوف همچنین افزود: “ایران نیازمند تجهیزات تولیدی خودش است. این کشور به دنبال ساخت نیروگاه‌های توزیع متعددی است. تمام این تجهیزات مربوط به یک سایت تنها نیست. با توجه به مناطق وسیع کوهستانی در ایران، این کشور به نیروگاه‌های ۵۰ تا ۱۲۰ مگاواتی نیاز دارد. در این موارد تجهیزات ما کاملا مناسب این شرایط است.” ارزش این قرارداد حدود ۱ میلیارد روبل روسیه (۱۳ میلیون دلار) است.

قرارداد با شرکت کالانفت

آقای میخایئلوف اشاره‌ای نیز به قرارداد ۵۰ تا ۷۰ میلیارد روبلی (۶۵۵ تا ۹۱۷ میلیارد دلاری) با شرکت کالا نفت تهران در زمینه تحویل تجهیزات داشتند.او افزود: “ما چارچوب قراردادی با کالا نفت تهران را ترسیم کرده‌ایم. این شرکت، جزیی از شرکت ملی نفت ایران است. این قرارداد تحویل تعداد بالایی از تجهیزات تولید انرژی و کمپرس گاز را شامل می‌شود.”

این قرارداد شامل ۵۰ توربین گاز ۲۷ مگاواتی چرخه ترکیبی، ۵۰ کمپرسور گاز ۱۰ مگاواتی، ۵۰ کمپرسور گاز ۲۵ مگاواتی و ۵۰ پکیج تولیدی توربین گاز ۲۵ مگاواتی است. آقای میخایئلوف با اعتقاد داشتند که این قراردادها امضا خواهد شد.

او اضافه کرد: “اگرچه شرکت ‌های اروپایی شدیدا به دنبال حضور بیشتر در بازار ایران هستند، شرکت ما برتری‌های بسیار بیشتری دارد. تناسب قیمت به کیفیت برتر. با نرخ ارز حال حاضر روبل به دلار آمریکا و یورو، محصولات ما در حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد ارزان‌تر از محصولات شرکت ‌های غربی است.” ارزش این قرارداد نیز در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد روبل روسیه (۶۵۵ تا ۹۱۷ میلیارد دلار آمریکا) است.

شرکت ایران در حال حاضر در حال بررسی قرارداد است. او همچنین گفت: “اکنون که ایران در مورد مسائل مالی احساس بهتری دارد، امیدوارم امسال امضای قراردادها به وقوع بپیوندد.” همچینین میخایئلوف اشاره کردند که ارزش این قرارداد بر اساس پیش‌بینی این شرکت ایرانی در خصوص افزایش استخراج نفت به دنبال برداشته شدن تحریم هاست.

قرارداد با شرکت توانیر ایران

پروژه واحد سیکل ترکیبی توربین گاز ۳۰ مگاواتی به شرکت توانیر پیشنهاد شده است. شرکت‌های ایران پیشاپیش در حال دریافت قراردادهایی برای انتقال تکنولوژی و تولید داخلی هستند. در حال حاضر دو طرف در حال بحث در مورد مهلت‌های نهایی، ارزش قراردادها و مسائل مالی هستند.

میخایئلوف گفتند: “ما همیشه ایران را به عنوان یکی از بزرگترین بازارها می‌بینیم. در حال حاضر ارزش پروژه‌های بالقوه ای که تجهیزات کمپرسی نیرو و گاز روسی می‌تواند استفاده شود، بیش از ۸۰ میلیارد روبل (بیش از ۱ میلیارد دلار آمریکا) است و این پروژه‌ها تنها پروژهای اولیه و سطحی است. پروژه‌های بالقوه دیگری نیز مانند پروژه‌های توزیع نیرو، میدان گازی پارس جنوبی، خطوط لوله گاز اصلی ایران، انتقال فناوری و پروژه‌های تولید بومی وجود دارد.”

شرکت کاماز (KAMAZ)، زیرشاخه‌ای از شرکت روستک، برنامه‌های خود را برای ورود به بازار ایران بیان کرد.

شرکای تجاری جدید ایرانی با تجارب بالای تولید خودرو و تجهیزات آماده تولید در ایران شناخته شده‌اند. در گذشته نیز شرکت کاماز در تلاش بود تا به بازار ایران وارد شود. این شرکت از سال ۲۰۰۵ کیت‌های SKD را به ایران تحویل می‌دهد. در بهار سال ۲۰۰۷ سرمایه گذاری مشترکی با شرکت رخش خودرو دیزل در مورد مونتاژ کامیون‌های کاماز از کیت‌های SKD انجام گرفت. تولید این دستگاه‌ها به دلیل تحریمات بین‌المللی متوفق شد.

سرگی کوگوگین، مدیر کل شرکت کاماز در مورد استراتژی صادرات این شرکت گفت: “از آنجا که بازار بومی در حال کاهش است، شرکت کاماز به دنبال پیشبرد فروش در بازارهای جهانی است. ما کامیون‌های با مشخصات متفاوت و منطبق با قوانین محلی به هر کشور ارائه می‌دهیم. ما بیش از هر زمان دیگر علاقمند به صادرات به ایران، ویتنام، اندونزی و مصر هستیم. امروزه بازار کامیون‌های سنگین ایران یکی از امیدوارکننده‌ترین‌ها است. حجم تولید کامیون در این کشور حدود ۲۰٫۰۰۰ دستگاه در سال است. شرکت کاماز می‌تواند به راحتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد این بازار را پوشش دهد.

شرکت هلیکوپترهای روسی، تنها سازنده هلیکوپتر در روسیه و یکی دیگر از زیرشاخه‌های شرکت روستک، به دنبال بازسازی همکاری‌ها و تجارت با ایران است.

الکساندر شربینین، جانشین مدیر کل شرکت هلیکوپترهای روسی در نمایشگاه هوایی سنگاپور گفت: “ناوگان هلیکوپتر ایران یکی از بزرگترین ناوگان‌ها در آسیا و بزرگترین ناوگان در خاورمیانه است. این کشور تجارب زیادی در حفظ و نگهداری انواع مختلف هلیکوپترها دارد. ما در حال بررسی همکاری‌های مختلف در زمینه فعالیت‌های نگهداری هستیم و به توافقاتی در این زمینه رسیده‌ایم. در زمینه هلکوپترهای غیر نظامی، در حال مذاکره با شرکای ایرانی هستیم و بر روی پیشنهادهای مختلف تعدادی از مدل‌های مختلف هلیکوپترها کار می‌کنیم. پیشنهادهای فعلی ما مدل‌های Mi-173، Mi-171E، Ka-32A11BC و خدمات پس از فروش به شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران است.”
در هفته‌های گذشته، هیأتی از ایران برای بازدید از هلیکوپترهای این شرکت روسی از جمله Mi-8/17 و Ansat که در کارگاه‌های هلیکوپتر سازان ساخته شده‌اند، به روسیه آمده‌اند. این هیأت این هلیکوپترها را برای مقاصد نظامی و غیر نظامی در نظر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *