تصویر روز: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در سومین همایش بین المللی صنعت خودرو بر اساس شاخص های اصلی اجتماعی و اقتصادی به بررسی وضعیت فعلی و آینده سرمایه گذاری های خودرویی در کشورهای مختلف دنیا پرداخت.
مهندس هاشم یکه زارع، مدیران شرکت های خارجی حاضر در همایش را مخاطب قرار داد و گفت: در نگاهی کلی و بر مبنای میزان توسعه یافتگی کشورهای دنیا را می توان به سه گروه، کشورهای پیشرفته، در حال توسعه و توسعه نیافته تقسیم کرد.
مهندس یکه زارع شاخص نرخ رشد جمعیت و توان خرید مردم را دو عامل مهم در تعیین تقاضای خودرو در کشورهای مختلف برشمرد و افزود: در کشورهای توسعه یافته نرخ رشد جمعیت منفی است و باوجود توان بالای خرید برای مردم، تقاضای خرید خودرو با کاهش مواجه است.
وی با بیان اینکه در کشورهای نوظهور و توسعه نیافته نرخ رشد جمعیت بالاست اما به دلیل توان پایین خرید، تقاضا برای خرید خودرو بسیار پایین است، افزود: در کشورهای در حال توسعه نرخ رشد جمعیت مثبت است و به دلیل پیشرفت های اقتصادی و افزایش نرخ تولید ناخالص ملی، توان خرید مردم برای خرید خودرو نیز افزایش پیدا کرده است. بنابراین جهت گیری سرمایه گذاری ها در یک روال منطقی به سمت این کشورها معطوف شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد: در سال ۲۰۰۵ حدود ۶۶درصد فروش خودروهای جهان در کشورهای توسعه یافته بوده اما این عدد در سال ۲۰۱۴ به ۴۶درصد کاهش یافته است.
وی افزود: در سال ۲۰۰۵ سهم کشورهای در حال توسعه از فروش خودروهای دنیا ۳۴درصد بود که این عدد در سال ۲۰۱۴ به ۵۳درصد افزایش یافته است. نکته حائز اهمیت این است که از ۵۳درصد ذکر شده، ۴۷درصد در کشورهای بیریک، شامل برزیل، روسیه، هند و چین و ۱۵کشور رایزینگ۱۵ بوده است.
مهندس یکه زارع با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای رایزینگ۱۵ به شمار می رود و پیش بینی می شود در سال های آینده رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشد، اظهار کرد: همانطور که آمارها نشان می دهد تولید ناخالص ملی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشورها رو به فزونی است.
وی در ادامه به بررسی شاخص های اقتصادی در منطقه خاور میانه و کشورهای CISپرداخت و اظهار کرد: در این منطقه با ۵۷۵میلیون نفر جمعیت، ایران در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۰درصد از تولید و ۴۰درصد فروش خودرو را به خود اختصاص داده که این آمار نشان می دهد صنعت خودرو ایران می تواند مکان بسیار خوب و مطلوبی برای سرمایه گذاری شرکت های خودرو ساز و قطعه ساز جهانی باشد.
مهندس یکه زارع رتبه ایران در جمعیت منطقه را مکان دوم، در تولید ناخالص داخلی جایگاه سوم و در فروش خودرو و تعداد ناوگان خودرو رده نخست را در منطقه به خود اختصاص داده است.
وی افزود: در بحث تولید خودرو ایران و ترکیه با سهمی حدود ۸۴ درصد بیشترین سهم تولید خودرو را به خود اختصاص داده اند.
وی گفت: نیاز سالانه این منطقه حدود ۴میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودرو است که ۲میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه در منطقه تولید می شود و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه نیز از سایر مناطق کشورهای دنیا تامین می شود.
مهندس یکه زارع افزود: پیش بینی می شود تقاضای بازار خودرو در منطقه در سال ۲۰۲۵ به ۶میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه برسد که از این میزان ۲میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه نیاز بازار ایران باشد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه به مزیت های کلیدی ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه برای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: دسترسی مستقیم زمینی و آبی به ۱۵کشور منطقه و آب های آزاد، برخورداری از ثبات و امینت بالا در مقایسه با سایرکشورها، نیروی کار متخصص و ارزان و ظرفیت مناسب شبکه قطعه سازی با پتانسیل هزار واحد قطعه سازی در استانداردهای جهانی از مزیت های ایران برای سرمایه گذاری های خارجی به شمار می رود که این مزیت های نشان می دهد ایران توانایی تبدیل شدن به هاب تولید و صادرات خودرو در منطقه را دارد.
مهندس یکه زارع افزود: ایران با ۷۹میلیون نفر جمعیت دارای منابع غنی انرژی است که سهم صنایع از اقتصاد آن حدود ۲۵ درصد بوده است. از این میزان ۲٫۷ درصد سهم صنعت خودرو و قطعه سازی بوده و پیش بینی می شود با تحقق اهداف سند چشم انداز این سهم درافق چشم انداز ۱۴۰۴ به ۴٫۱ درصد برسد.
وی با بیان اینکه ظرفیت خودروسازی ایران در حال حاضر ۲میلیون و ۱۵۰هزار دستگاه خودرو است که در سال ۲۰۲۵ باید به ۳میلیون دستگاه افزایش یابد، افزود: از سال ۱۹۶۶ که ایران خودرو تاسیس شده، تاکنون ۱۹میلیون دستگاه خودرو در ایران به فروش رسیده که از این میزان ۹۳درصد تولید داخل بوده است و این امر نشان دهنده سهم بالای تولیدات داخل از فروش خودرو در ایران بوده است.
مهندس یکه زارع ارزش کل فروش خودرو و لوازم یدکی در سال ۲۰۱۴ در ایران را ۲۳میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: سهم قابل توجهی از این ارزش در حوزه خودروهای سواری و سهم فروش قطعات از آن در حدود ۵میلیارد دلار بوده است. پیش بینی می شود این ارقام تا سال ۲۰۲۵ به ۴۵ تا ۵۰میلیارد دلار برسد.
وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۳ رتبه فروش خودرو در ایران جایگاه بیستم دنیا بود که در سال۲۰۱۴ با افزایش فروش خودرو در ایران به جایگاه سیزدهم ارتقا یافت ، اظهار کرد: تا پایان سال ۹۳ تعداد ناوگان خودرو در ایران حدود ۱۷ میلیون خودرو است که تنها ۶میلیون خودرو از آنها در ۵سال اخیر تولید شده اند و این امر نشان می دهد که در ۱۰سال آینده حدود۱۰میلیون خودرو فرسوده بالای ۱۵ سال از این خودروها باید نوسازی شوند به عبارتی حدود یک میلیون دستگاه تقاضای نوسازی در سال وجود خواهد داشت.
مهندس یکه زارع ادامه داد: گروه صنعتی ایران خودرو با تولید حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۴ جایگاه خود را از رده ۳۲ به ۲۵ در بین برندهای برتر خودروسازی جهانی ارتقا داده است.
وی افزود: ایران خودرو از بدو تاسیس تا کنون ۹ میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه خودرو تولید کرده که ۸۰۰هزار دستگاه از آن در سال ۲۰۱۲ بوده شده که این تعداد حدود ۵۴ درصد کل خودورهای تولید شده در ایران است.
به گفته مهندس یکه زارع سهم ایران خودرو از تولید داخلی از حدود ۴۷ درصد در سال ۲۰۱۲ به حدود ۵۴ درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.
وی زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران خودرو شامل طراحی و توسعه، صنعتی سازی، زنجیره تامین، فروش و خدمات پس از فروش دانست و افزود: ایران خودرو و صنعت قطعه سازی کشور به جز بخش کفی و پلتفرم، توان طراحی سایر بخش های یک خودرو را به دست آورده اند و تجهیزات لازم برای این امر را نیز در اختیار دارند.
مهندس یکه زارع در پایان به مزیت های کلیدی گروه صنعتی ایران خودرو برای جذب سرمایه های خارجی اشاره کرد و گفت: رهبری بازار خودروی ایران با سهم ۵۴درصدی، برخورداری از خطوط و سالن های تولید پیشرفته، دارا بودن شبکه گسترده و توانمند فروش و خدمات پس از فروش، نیروی کار متخصص و آموزش دیده، شبکه توانمند قطعه سازی، ظرفیت تولید بالا در سال و سابقه همکاری با شرکت های مطرح جهان از پتانسیل های موجود در گروه صنعتی ایران خودرو به شمار می رود.
دیدگاهتان را بنویسید