تصویر روز: بررسی آثار و مستندات حاکی از آن است که گرچه انتشارات الکترونیکی و چاپی روابط عمومی به لحاظ کمی از رشد و تنوع قابل توجهی برخودار شده است اما همچنان نیاز به برنامه ریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات انتشاراتی احساس می شود.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- خداوند را شاکریم که فرصتی دوباره فراهم گشت که شاهد برگزاری جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در گام دوازدهم باشیم، جشنواره ای که با هدف اعتلای تولیدات انتشاراتی روابط عمومی ها در حوزه نشر مکتوب و الکترونیک برگزار می شود و ما را با آثار فاخر و الگوهای انتشاراتی جدیدی در هر دوره آشنا می سازد. امسال بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابط عمومی بیش از ۱۵۰۰ اثر در۲۷ شاخه فعالیتی به دبیرخانه جشنواره ارائه شد که این امر حکایت از استقبال چشمگیر ازجشنواره همچون سال های گذشته دارد.
بررسی آثار و مستندات حاکی از آن است که گرچه انتشارات الکترونیکی و چاپی روابط عمومی به لحاظ کمی از رشد و تنوع قابل توجهی برخودار شده است اما همچنان نیاز به برنامه ریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات انتشاراتی بویژه درحوزه استفاده از تکنیک های جدید نشر الکترنیک درروابط عمومی ها احساس می شود و برخی از رشته های مورد ارزیابی از رشد مناسبی برخوردار نیستند و امکان انتخاب برای داوران جشنواره را محدود می ساخت که در ذیل برخی از کاستی های مورد اشاره به استحضار می رسد:
الف) در بخش خبر و گزارش عدم توجه لازم به عناصر و ارزش های خبری، عدم استفاده از تیتر و لیدهای انگیزشی و جذاب در اکثر آثار رسیده مشهود بود. در شاخه مصاحبه عدم طرح سئوالاتی کارشناسی و در سرمقاله و مقاله عدم توجه به مباحث روز و منطبق بر سیاست های اطلاع رسانی سازمان، ضعف نگارش علمی و نبود انسجام لازم را می توان از جمله کاستی ها در آثار این بخش ها عنوان کرد.
ب) در بخش ارتباط الکترونیکی، سایت های روابط عمومی هنوز از پویایی لازم برخوردار نیستند و دارای رویکرد تعاملی ضعیفی با مخاطبان هستند. در حوزه شبکه های اجتماعی، نیز حضور روابط عمومی ها همچنان در تولید محتوای غنی ضعیف است.
ج) در بخش عکس و صفحه آرایی باید تلاش ما در افزایش سواد بصری و سواد رسانه ای باشد. در نشریات درون سازمانی یک عکس خوب و جالب می تواند بیشترین ارتباط را با مخاطبانش فراهم کند. صفحه آرایی نشریه باید مخاطب را دعوت کند هر صفحه ای را که ورق می زند روی آن توقف کند و مخاطب را به دنبال خود بکشاند.
د) در بخش فیلم و تیزر کم توجهی به عناصر بصری در اکثر آثار رسیده مشهود بود. اما برخی از آثار رسیده از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده است.
ر) در بخش تحلیل محتوا و پژوهش های بنیادی آثار قابل توجهی تولید نشده بود. در این بخش عدم رعایت اصول علمی تحقیق، عدم بهر ه گیری مناسب از جداول آماری دوبعدی و نداشتن نتیجه گیری و پیشنهاد در اکثر آثار وجود داشت.
ز) در بخش تبلیغ مکتوب و رپرتاژآگهی در نشریات انتظار می رفت آگهی ها هم از نظر طراحی و خلاقیت و هم از لحاظ نگارش متن، باید بهتر و جذاب تر شوند.
و) در بخش ویژه نامه و کتب، ارایه کتاب های متنوع با نگرش های فرهنگی گوناگون و گرافیک متفاوت قابل ذکر است. نقطه ضعف در این بخش را می توان به تولید برخی کتاب های غیرضرور و غیرمرتبط با اهداف و وظایف سازمانی می توان نام برد.
ه) در بخش کارشناس برتر انتشارات، انتظار می رود کارشناسان با ارائه آثار مناسب تری در این رویدا علمی حضور یابند.
در پایان هیات داوران جشنواره ضمن تقدیر از تمامی روابط عمومی های کشور که با حضور خود در برپایی این رویداد علمی بر شایستگی آن افزودند، بر استمرار و تسری آموزش های علمی و کاربردی بیش از پیش تاکید و توصیه دار.د.
هیات داوران یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی – تیرماه ۹۶
دیدگاهتان را بنویسید