نهاوندیان: تحریم ها به عقب برنمی گردد

تصویر روز: نهاوندیان  اعلام کرد: اگر قرار بود تحریم‎ها برگردد این همه مذاکره برای چه بود، به هیچ وجه تحریم‌ها به دوران قبل از مذاکرات برنمی‎گردد.

به گزارش صدا و سیما ، محمد نهاوندیان در دومین همایش تجاری و بانکی ایران – اروپا خطاب به سرمایه گذاران افزود: تردید نکنید که طرفین مذاکرات مسیر طولانی طی کردند و ایران انگیزه ای برای شرایط قبل از تحریم ندارد.

وی گفت: ایران به آنچه می خواست رسیده و حق هسته ای خود را به اثبات رسانده است. نهاوندیان افزود: به طرفین مذاکره کننده ثابت کردیم که آنچه در گذشته گفته شده بی اساس بوده و ایران قصدی برای برگشت به گذشته ندارد.

نهاوندیان خطاب به سرمایه گذاران اروپایی گفت: حتی با فرض غیرمحتمل برای برگشت ، هیچ قرارداد سرمایه گذاری که منعقد شده است مشمول تحریم نخواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: برای ما در ایران سرمایه گذاری با پیشنهاد تأمین مالی ارجحیت دارد و هر چند موضوع کنفرانس مهم است اما مهمتر از آن زمان تصمیم گیری است و با تصمیم گیری امروز ، فردایی می سازیم که نگرانی ها کمتر می شود و رشد و توسعه تضمین کننده امنیت خواهد بود.

نهاوندیان افزود: شاید این همایش بتواند در تاریخ روابط ایران و اروپا یا حداقل در تاریخ برخی شرکت ها نقطه عطف باشد در صورتی که از زمان درک درستی شود.

وی گفت: اگر در گذشته در مذاکرات با مقامات شرکت های اروپایی توصیه می کردیم که این تحریم ها برداشته می شود و شما خودتان را برای پساتحریم آماده کنید آنهایی که از زمان استفاده کردند توانستند قرارداد امضا کنند و آنهایی هم که فرصت را غنیمت نشمردند شاید زمانی متوجه فرصت های سرمایه گذاری در ایران بشوند که دیگر فرصتی نباشد.

نهاوندیان افزود: یک دسته از مدیران آنهایی هستند که آینده را خوب پیش بینی می کنند و دسته دیگر هم مردد هستند و دسته سوم هم مدیرانی هستند که آینده را می سازند.

وی گفت: قرن ۲۱ را بسیاری از متفکران به عنوان قرن آسیایی لقب دادند و برای ایران در دو سه دهه پیش رو نقش پیشرو در اقتصاد نوظهور را یاد کردند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: رشد متوسط ۶ درصد را برای دوره سی ساله ایران پیش بینی کردند ولی آنچه هدف گذاری مدیران ایران است رسیدن به رشد ۸ درصدی که این کاملاً شدنی است.

وی گفت : ایران بزرگترین منابع انرژی جهان را دارد و جایگاه ایران در معادن ، صنایع معدنی و فولاد و موقعیت جغرافیایی ایران دسترسی به بازار انرژی و سرمایه های عظیم را طلب می کند.

نهاوندیان افزود: رویکردی که امروز دنبال می شود و ایران را خواهد ساخت براساس محور تعامل سازنده با جهان است که از سوی مقام معظم رهبری ارائه شد.

وی گفت: براساس این رویکرد در تقابل با جهان نیستیم و هر کس به ایران دست یاری دراز کند با آن همکاری می کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: این رویکرد دو سو دارد هم درون زا و هم برونگرا بوده و تحول بنیه های اقتصاد داخلی با حفظ و تقویت رابطه با جهان است.

نهاوندیان گفت: تعامل سازنده به عنوان یکی از سه محور برنامه ساز بوده است که رئیس جمهور در انتخابات مطرح کرد و با استقبال مردم روبرو شد و براین اساس در توافق هسته ای به نتیجه برد – برد رسیدیم.

وی افزود: آنهایی که از برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی می کردند به این حق اذعان می کنند که با لغو تحریم ها با ایران همکاری کنند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: انتخابات اخیر هم تاکید مجددی بود بر این رویکرد سازنده و با ادامه این مسیر یک نتیجه گسترده برد – برد در مسائل اقتصادی – سیاسی به وجود خواهد آمد.

نهاوندیان افزود: رویکرد توانمند سازی بخش خصوصی نیز مهم است و در تجربه سی ساله به این نقطه مشترک رسیدیم که باید از دولت سالاری فاصله بگیریم و فعالیت های اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی گفت: محور دیگر رویکرد بهبود محیط کسب و کار است که در گذشته اقتصاد ایران یک تراکم مقررات و بروکراسی طولانی در فعالیت های اقتصادی داشت و عزم دولت این است که عوامل و موانع سر راه کسب و کار را برطرف کند.

نهاوندیان افزود: اصل شفافیت و رقابت دو اصل است که اقتصاد ایران برپایه این دو اصل است و دولت آن را از خودش آغاز کرده است.

وی گفت : در بخش خصوصی نیز رقابت و شفافیت مهم است و هر کس قیمت کمتر و کیفیت بهتر ارائه دهد باید برنده شود و وظیفه دولت ایجاد بستر و حفاظت از این رقابت است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: فعالیت ها هدفمند شکل خواهد گرفت و مقابله با فساد و رانت هم جدی خواهد بود و در مناسبات اقتصادی با خارج و در همه قراردادها هیچگونه پرداخت غیرشفافی نباید صورت گیرد.

نهاوندیان گفت: اجرای قانون حمایت از سرمایه گذار خارجی از ابزارهایی است که می تواند تسهیل کننده این مشارکت دوسویه شرکت های داخلی و خارجی باشد.

وی افزود: گام نخست کاهش ریسک اقتصادی سرمایه گذاری در ایران بود که دستاورد مدیریت جدید اقتصادی است و با هر استانداردی شگفت انگیز است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: در دو سال گذشته تورم از ۱۲ و ۱۳ درصد پایین تر آمد و رکود متوقف شد و در سال ۹۳ رشد اقتصادی به ۳ درصد رسید و در سال آینده هم به ۶ درصد خواهد رسید و این به معنای پایین آوردن ریسک اقتصادی است.

نهاوندیان افزود: فعالان اقتصادی تردید نکنند که نرخ ارز تغییر کند و ایران برغم شرایط تحریمی و با وجود شوک سقوط قیمت نفت ،‌ بازار ارز باثباتی داشت در صورتی که برخی از کشورهای منطقه ضرر کردند.

وی درخصوص کاهش ریسک سیاسی نیز گفت: توفیق ایران در توافق برجام نشان داد که سخت ترین مسائل را با مذاکره و منطق به توافق تبدیل می کند و الگویی می شود برای حل دیگر منازعات در منطقه.

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: انتخابات اخیر یکی از آثاری است که کاهش ریسک سیاسی را در پی دارد و در همه شاخص های رتبه بندی اقتصادی میزان حمایت مردم از دولت مشخص است.

وی گفت: ایران از نظر امنیت داخلی شرایط بسیار ممتازی دارد و ما نگران ناامنی هایی که برخی کشورهای منطقه وجود دارد ، هستیم.
نهاوندیان افزود: ایران از مطلوب ترین شرایط امنیتی برخوردار است و با این وضع مستحکم ، ایران آماده خروج سریع از شرایط تحریم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *