تصویر روز: مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت : خودروهای در رده قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان حدود ۸۷ درصد از سهم بازار خودرو کشور را در اختیار دارند.
اشکان گلپایگانی در گفتگوی با خبرگزاری صدا و سیما افزود : برای مقایسه و بررسی شاخص های کیفیت ، خودروها را در ۶ رده قیمتی شامل خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان ، ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان ، ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان ، ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان ، ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان و ۱۲۵ میلیون تومان به بالا تعریف کردیم .
وی گفت : بیشترین رشد تولید خودرو مربوط به رده قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان است که ایران خودرو و سایپا با بیشترین تولید در صدر و کرمان خودرو و بهمن موتور با کمترین میزان تولید در پایین ترین رده قرار دارند.
گلپایگانی افزود : برای نظارت کیفی شاخص های مختلفی تعریف شده است که بخشی مربوط به بازخوردهایی مثل رضایت مشتریان از کیفیت خودرو ، خدمات فروش و پس از فروش همچنین شاخص IQS ” ” یا تعداد عیوب مشاهده شده در ۳ ماهه اول مالکیت خودرو است که از مشتریان دریافت اطلاعات می شود.
وی گفت : علاوه بر آن روشهایی برای نظارت تخصصی از جمله “آدیت” یا ارزشیابی خودرو در محل تولید را داریم که بعد از خروج از خط تولید و آماده شدن برای تجاری سازی مورد بازرسی قرار می گیرد که براساس روشهای مشخصی خودرو تست و متناسب با عیوب براورد شده به خودرو امتیاز منفی داده می شود .
گلپایگانی با بیان اینکه بالاترین سطح رضایتمندی از کیفیت خودروها در ۸ سال گذشته مربوط به سال ۹۵ بود ، افزود : در سال گذشته با حدود ۲۷ هزار دارنده خودرو مصاحبه شد و ۱۱۴ نوع خودرو نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و شاخص ۶۷۴ در مقیاس ۱۰۰۰ بدست آمد که حاکی از بهبود محسوس کیفیت خودرو در سال ۹۵ است.
وی گفت : همچنین در این سالها تغییرات زیادی در خدمات پس از فروش ایجاد شده است ، خودروسازان با برنامه ریزی روی آموزش تخصصی نیروی انسانی زمینه ساز بهبود شاخص های کیفی شدند.
گلپایگانی با بیان اینکه ضرورت وجود مجموعه ای که شرکت های قطعه سازی را ارزیابی و رتبه بندی کند احساس می شود ، افزود : درحال حاضر عزم جدی برای ارزیابی قطعه سازان از جایگاهی بی طرف وجود ندارد و آقای نعمت زاده در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری بر لزوم ورود انجمن های صنفی برای رتبه بندی این گروه از شرکتها تاکید داشت .
دیدگاهتان را بنویسید