تصویر روز: سمینار بین المللی بررسی خطرعدم رعایت تطبیق پذیری با قوانین ومقررات ازسوی شرکت بیمه البرز وباهمکاری سندیکای بیمه گران و با حضور مدیران ارشد شرکت فیلیپ سیدنی هلند ، مدیران واعضای هیأت مدیره شرکت های بیمه ، برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی بیمه البرز ، دراین سمینار یک روزه که درسالن کنفرانس این شرکت برگزار شد ، سیدرسول تاجدار ، مدیرعامل ونایب رئیس هیأت مدیره بیمه البرز تاکید کرد : شرکت های بیمه کشور باید با اصلاح ساختار و تطبیق خود با قوانین ومقررات بین المللی ، سرمایه گذاران خارجی را برای حضور دربازار ایران تشویق کنند.
وی افزود : شرکت های بیمه کشور اگر بخواهند ازمزایای اقتصاد جهانی بهره مند شوند چاره ای جزرعایت قوانین بین المللی وتطبیق پذیری با این قوانین ، ندارند .
وی با بیان اینکه شرکت های بیمه در عمل با دو نوع ریسک متأثر ازمتغیرهای داخلی و خارجی مواجه هستند، گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود سرمایه، آموزش، نگاه صرفا اجتماعی اغلب مسئولان به فعالیت های بیمه ای ، عایدی غیراقتصادی ذینفعان به ویژه سهامداران و در مجموع ریسک های سیستامیک و غیرسیستامیک از جمله برخی از ریسک های داخلی هستند.
مدیرعامل بیمه البرز ادامه داد: ریسک های خارجی در عمل ناشی از دو عامل تحریم و تغییرات ناشی از شرایط غیر از تحریم در فضای کسب وکار بین المللی است به عنوان مثال می توان به حوادث ۱۱ سپتامبر و متعاقب آن اصلاح قوانین ضد پولشویی از طریق تصویب USA PATRIOT ACT ، بحران مالی سال ۲۰۰۸ امریکا و بحران مالی ۲۰۱۰ در اروپا اشاره کرد که باعث افزایش قوانین سختگیرانه از سوی بانکها و سرمایهگذاران بین المللی شده و در واقع هزینههای مبادله بین المللی را افزایش داده است، بنابراین همانطور که ملاحظه می شود شرایط سخت فعلی برای فعالیت بانک های بزرگ بین المللی و ورود سرمایه های خارجی نه صرفا ناشی از فضای تحریم بلکه عمدتاً ناشی از تغییر شرایط و افزایش هزینه های تطبیق پذیری (Compliance ) است.
وی تاکید کرد : بنابراین برخی مسایل موجود الزاماً با رفع تحریم ها و اجرای برجام حل نخواهد شد بلکه با اصلاح ساختار و تطبیق پذیری با قوانین و مقررات بین المللی سختگیرانه که پس ازبحرانهای اقتصادی جهانی وضع شده است، رفع خواهند شد.
نایب رئیس هیأت مدیره بیمه البرز ادامه داد : شرکت های بیمه برای حفظ منافع ذینفعان خود باید بتوانند سرمایهگذاران خارجی را وارد صنعت بیمه کشور کنند و این رویداد با تطبیق پذیری و ایجاد شفافیت و اجرای استانداردها میسر خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به نقش بسیار مهم و حیاتی صنعت بیمه که بدون دریافت کمترین کمک مالی از بودجه دولتی هزینه دیات و درمان حوادث جاده ای و تصادفها که می توانست هزینه های سنگین به دولت تحمیل کند و آثار اجتماعی مخربی داشته باشد را تامین میکند، از نقش آفرینی صنعت بیمه قدردانی کرد.
تاجدار همچنین برنقش موثر و پررنگ دولت و بیمه مرکزی در دوران تحریم از جمله تشکیل حساب ویژه، تشکیل P and I” “ها و ظرفیت مشترک اتکایی داخلی تاکید کرد و گفت : خوشبختانه با حمایت دولت و بیمه مرکزی، شرکت های بیمه توانستند از دوران سخت تحریم به خوبی عبور کرده و با وجود احتمال تحمیل هزینه های سنگین، تجربه ارزشمندی را ذخیره کنند.
وی در پایان با تاکید بر رعایت شاخصه های اقتصاد مقاومتی (برون گرایی و درون زایی ) در اقتصاد، اظهار امیدواری کرد که بتوانیم به زودی صنعت بیمه را به جایگاه واقعی خود برسانیم .
همچنین در این سمینار، جاپ ون دیک و هرمان آنینک دو تن از مدیران ارشد شرکت فیلیپ سیدنی هلند در مورد ماهیت تطبیق پذیری و نقش آن در صنعت بیمه، جنبه های اساسی مجموعه ریسکها و جرایم مالی اقتصادی از جمله مقابله با پولشویی، مقابله با تامین مالی تروریست ها، قوانین تحریمها، کنترل صادرات، فساد، تقلب و فرار مالیاتی مباحثی مطرح کردند.
این کارشناسان همچنین اصول تدوین منشور و چارچوب تطبیقپذیری با قوانین و مقررات را تشریح کردند و به ملاحظات اساسی در به کارگیری فناوری اطلاعات و ابزارهای نرمافزاری به منظور پشتیبانی عملیات تجاری و دسترسی به اطلاعات مربوط برای مراقبت از مشتریان( (KYC نیز اشاره کردند.
جاپ ون دیک بر لزوم دارا بودن شفافیت برای تبادل اطلاعات تاکید کرد و گفت،ما هیچگاه نمی توانیم ریسک های فعالیت های تجاری را به صفر برسانیم اما در این بین حاکمیت سازمانی بسیار مهم است و باید کنترل کرد نیروی انسانی فعال در شرکت، مطابق با اصول و قوانین فعالیت می کنند یا نه. بر همین اساس برای اصلاح رفتار نیروی انسانی بر اساس قوانین بینالملل باید به پرسنل خوب پاداش داد و پرسنلی که رفتار سازمانی خوبی ندارند را از چرخه فعالیت خارج کرد.
وی ادامه داد: ضربه خوردن اعتبار و شهرت شرکت یکی از اثرات مخرب تطبیق ناپذیری شرکت ها با قوانین است.وی همچنین بر لزوم تشکیل کمیته و واحد بررسی انطباق پذیری در شرکتهای بیمه تاکید کرد و گفت: این بخش باید بتواند قوانین بین المللی را ترجمه و تشریح کند و قوانین و مقررات حاکم بر شرکت را با قوانین بین المللی منطبق سازد تا شرکت های بیمه بتوانند با بازار جهانی ارتباط برقرار کنند.
وی در عین حال تاکید کرد: هر جامعه ای ارزش هایی دارد که شرکت ها باید از آن پیروی کنند و در تعاملات با ناظران و مشتریان خود به اخلاق حرفه ای پایبند باشند. به عبارت دیگر صحت، سلامت و یکپارچگی در تجارت فاکتورهای بسیار مهمی هستند که باید به آنها پایبند بود.
وی تاکید کرد: مدیران ارشد شرکت های بیمه علاوه بر مسوولیت سودآوری برای ذینفعان باید به عنوان شهروند مسوولیت اخلاقی هم داشته باشند.
هرمان آنکیک، کارشناس دیگر شرکت فیلیپ سیدنی نیز تاکید کرد: ثبات مالی و اخلاقیات دو رکن مهم در تجارت هستند.
وی ادامه داد: موسسات مالی ایرانی برای برقراری ارتباط با شرکت های خارجی و حضور در بازار جهانی و جذب سرمایهگذاران خارجی باید خود را با قوانین بینالمللی همسو سازند.
دیدگاهتان را بنویسید