پس از ال نینو باید منتظر لانینو باشیم

تصویر روز: استاد دانشگاه تهران گفت: پس از هر دو سوپر ال نینوی ایران در سال‌های ۶۲ و ۷۷، لانینو اتفاق افتاده و این‌بار نیز وقوع لانینو پس از ال نینو بعید به نظر نمی رسد.

 شهاب عراقی‌نژاد در سمینار تخصصی “ال نینو، پیامدها و راهکارهای برخورد”، اظهار داشت: خاستگاه ال نینو در اقیانوس آرام است و منطقه وسیعی از جهان را تحت‌تأثیر قرار می دهد.  وی افزود: با بررسی وقوع و آثار ال نینو و لانینو در جهان می‌بینیم که در ۶۵ سال اخیر، ۲۲ سال خنثی داشتیم؛ یعنی ۲۲ سالی که نه وقوع ال نینو و نه وقوع لانینو ثبت نشده است؛ ۲۱ سال وقوع لانینو را داشتیم که در این ۲۱ سال، ۱۲ سال وقوع لانینوی ضعیف، ۶ سال متوسط و ۳ سال وقوع لانینوی قوی ثبت شده است.

 وی ادامه داد: همچنین در ۶۵ سال اخیر از سال ۱۳۲۹ شمسی تاکنون، ۱۱ سال وقوع ال نینوی ضعیف، ۶ سال وقوع ال نینوی متوسط و ۳ سال وقوع ال نینوی قوی داشتیم که در جمع ۲۰ سال با وقوع ال نینو مواجه بوده‌ایم.

 استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه وقوع ال نینو و لانینو در طی ۶۵ سال اخیر تقریبا روند متوازنی را داشته است، گفت: در ایران پیش از این دو دوره قوی وقوع ال نینو داشتیم که در هر دو دوره بارش های سراسر کشور نسبت به دیگر سال‌ها افزایش داشت؛ به‌طوری که در این سال‌ها که یک دوره در سال ۶۱ و ۶۲ شمسی بود و دوره بعدی در سال ۷۶ و ۷۷ شمسی رخ داد، بالای ۸۰ درصد حوضه‌های مختلف آبریز در وضعیت تَر سالی بودند؛ یعنی میزان بارش ها در ۸۰ درصد حوضه‌های آبریز درجه ۲ کشور در حد نرمال یا بیش از حد نرمال بود.  وی افزود: در سوپر ال نینوی سال ۷۶ – ۷۷ در ۷۶ درصد ایستگاه‌های سنجش بارش، وضعیت تَر سالی به ثبت رسید، در ۱۳ درصد ایستگاه‌های سنجش بارش کشور وضعیت نرمال و در ۱۱ درصد ایستگاه‌های سنجش بارش کشور وضعیت خشک ثبت شد.

عراقی‌نژاد تصریح کرد: اطلاعات گذشته نشان می دهد، پس از وقوع یک ال نینوی قوی باید منتظر وقوع ال نینوهای ضعیف و یا لانینو باشیم؛ از این رو در سال‌های آینده باید منتظر این پدیده‌ها باشیم.  وی ادامه داد: پس از هر دو سوپر ال نینوی ایران در سال‌های ۶۲ و ۷۷، لانینو اتفاق افتاده است و در این بار نیز وقوع لانینو پس از ال نینو بعید به نظر نمی رسد؛ با این تفاسیر ممکن است این ال نینو ادامه‌دار باشد و باید توجه داشت که شاخص هایی مثل دمای مدیترانه و دمای خلیج فارس نیز تأثیرگذار هستند.

 استادیار دانشگاه تهران با بیان اینکه آثار ال نینو از چند ماه پیش از وقوع و معمولا در تابستان خودش را نشان می دهد، گفت: این مسئله می تواند فضایی را در اختیار کارشناسان و مسئولان بخش های مختلف کشور قرار دهد تا با پیش هشدارهایی از تأثیرات نامطلوب جلوگیری و وضعیت را برای تعامل با این پدیده‌ها آماده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *