نوسازی پالایشگاه‌های ایران توسط کره‌ای‌ها

تصویر روز: معاون وزیر نفت با بیان اینکه با شرکت های کره جنوبی برای همکاری توافق کلی کرده ایم، گفت: در حال مذاکره با این شرکت ها درباره جزئیات و سازوکار مشارکت آنها در نوسازی پالایشگاه های ایران هستیم.

به گزارش تسنیم، عباس کاظمی درباره جزئیات طرح مشارکت شرکت های کره ای در نوسازی پالایشگاه های ایران، افزود: با کره ای ها برای نوسازی پالایشگاه اصفهان و بندرعباس مذاکره شده است تا کیفیت تولید آنها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این دو پالایشگاه مازووت فراوانی تولید می کنند، اضافه کرد: پالایشگاه اصفهان حدود ۳۰ درصد مازووت تولید می کند که با نوسازی توسط شرکت های کره ای میزان تولید مازووت آن به ۱۰ درصد کاهش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: پس از نوسازی، میزان تولید بنزین و گازوئیل یورو ۴ این پالایشگاه افزایش می یابد.

معاون وزیر نفت گفت: طراحی نوسازی پالایشگاه اصفهان به پایان رسیده و کار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت داشته که قرار است توسط کره ای ها اجرا شود.

وی ادامه داد: کره ای ها علاقه خود برای سرمایه گذاری را نشان داده اند و اکنون به دنبال مشخص کردن نوع سرمایه گذاری و نحوه مشارکت آنها هستیم.

بر اساس این گزارش از ۹ پالایشگاه فعال در ایران که روزانه ۱٫۸ میلیون بشکه نفت خام را پالایش می کنند، تنها یک پالایشگاه، سودآوری قابل قبولی دارد و سایر پالایشگاه ها نیاز به ارتقا و بهبود عملکرد دارند.

سهم ۲۸ درصدی تولید مازوت در پالایشگاه ها ناشی از فناوری پایین است که با افزایش کفیت تولید وبهبود فرایند ها، کاهش خواهد یافت.

ایران در تولید بنزین رتبه نهم و در تولید گازوئیل رتبه ۱۳ جهان را دارد اما در تولید مازوت در رتبه سوم قرار گرفته که نشان دهنده کیفیت پایین فرایندها در پالایشگاه های داخلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *