تصویر روز : اهمیت، نقش، هدف و کارکردهای روابط عمومی و رسانه در توسعه کشور تاکنون به انحاء و در قالب های مختلف مطرح و ابعاد گوناگون آن تشریح و تبیین شده است.
میزان سهم صنعت بیمه از فضای رسانه ها با رشد توسعه یافتگی و ضریب نفوذ بیمه در کشور ارتباط غیرقابل انکاری دارد و توسعۀ فرهنگ بیمه در گرو نگاه حرفه ای، تخصصی و ساده سازی ادبیات صنعت بیمه و نیازمند نقشه راه و کلیدی است که با آن قفل های فرو بستۀ ضعف اطلاع رسانی گشوده شود و قطعاً کلید توسعه این فرهنگ در دستان اصحاب رسانه است. صنعت بیمه زمینه ساز آرامش خاطر و امنیت روانی جامعه است و باید با کمک رسانه ها در مسیر همگانی سازی حرکت کند و به افزایش فرهنگ عمومی جامعه بیفزاید.
مدیران روابط عمومی در واقع مدیران افکار عمومی اند و در بهترین حالت رسانه را برای فرایند اطلاع رسانی در اختیار می گیرند و به جلب افکار عمومی میپردازند و از این طریق ضمن آگاهی بخشی به جامعه و مسئولان، بازاری مناسب برای محصولات خود ایجاد می کنند.
در این میان، رسانه نیز نقش پررنگ و بسزایی دارد و پشتوانه و زیربنای تغییرات اجتماعی در توسعه محسوب می شود و با ایفای نقش آموزشی و خبری خود، در آگاهی بخشی و ایجاد تحول و انگیزه موثر است و میتواند با استفاده از شیوههای مناسب، نیازهای عمومی را با امکانات ملی در کشور هماهنگ کند.
در واقع، رسانه و روابط عمومی بر هم تاثیر می گذارند و تاثیر می پذیرند و برای این کار از توانائی ها و ابزارهای خاص خود بهره برداری می کنند.
شرایط پیچیده فعلی، رسانه ها را از یک سو بواسطه منافع اقتصادی به تأمین خبر و رقابت در اطلاع رسانی به سازمانها نزدیک تر کرده و از سوی دیگر، سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی را برای توسعه فرایند تبلیغات و جلب افکار عمومی به رسانه ها وابسته ساخته است.
بدیهی است مثل هر حوزه دیگر، چالش هایی در حوزه صنعت بیمه با رسانه و بالعکس وجود دارد که باید با همفکری و هم افزایی و با هدف افزایش تعامل و پرهیز از رفتارهای غیرحرفه ای بنحو مقتضی پیگیری و حل و فصل شود و در حقیقت با کمک و حمایت های مادی و معنوی، اقتصاد رسانه نیز مورد توجه جدی قرار بگیرد تا در رسالت
حرفه ای خود موفق تر عمل کند.
بنابراین، لازمۀ توسعه صنعت بیمه در کشور در وحلۀ اول مستلزم همکاری، همدلی و هم افزایی همه سازمان ها و نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز است و در وحلۀ دوم نقش مهمی است که روابط عمومیهای صنعت بیمه و نمایندگان رسانهها باید در این راستا ایفا کنند و با ایجاد فضای همدلی و تعامل میان خود به این مهم دست یابند و بنحوی کارکردها و نقش بیمه های بازرگانی را در توسعه همه جانبه کشور و همینطور در فراهم ساختن آرامش خاطر و امنیت روانی جامعه تبیین کنند.
در حقیقت، روابط عمومیهای صنعت بیمۀ کشور خط ارتباطی مخاطب، جامعه هدف و دولت هستند و انتظار میرود این مهم با آغاز یک فصل همکاری مشترک با رسانهها تحقق یابد تا طنین آهنگ رشد و توسعه این صنعت و خدمات
بی بدیلی که به جامعه و کشور ارائه می دهد، به گوش احاد مردم و مسئولان برسد.
زمینه ساز تعامل رسانه و روابط عمومی به عنوان دو رکن مهم توسعه، رویکرد مشترک ارتقای سطح آگاهی جامعه است و انتظار می رود مناسبات سالم و سازنده این دو بخش و نقش موثری که در افزایش آگاهی های عمومی و تنویر افکار مردم در ارتباط با بیمه دارند، تقویت و موجبات شکوفایی صنعت بیمه و جلب رضایت مخاطبان فراهم شود.
صنعت بیمه باید با ارائه اطلاعات و تحلیل های سازنده مبتنی بر حقایق و پذیرش نقدهای سازنده، مردم و مسئولان را در تصمیم سازی های خود شریک گرداند و ظرفیت ها و قابلیت های این صنعت با پرهیز از بزرگنمایی و تاکید بر
واقع گرایی، اطلاع رسانی و از این طریق اعتماد و اطمینان مردم به این صنعت بیش از پیش تقویت شود .
از یک سو متولیان روابط عمومی شرکت های بیمه باید در راستای اجرای سیاست ها و برنامه های شرکت متبوع
شفاف سازی و احترام به حقوق مردم و بیمه گذاران را سرلوحه کار خود قرار دهند و رسانه و مطبوعات را مانند یاری دلسوز و نمایندۀ افکار عمومی در توسعه صنعت بیمه شریک گردانند و از دیگر سو، رسانه نیز لازم است فرصت را برای انجام رسالت خطیر خود و آگاهی بخشی به مردم غنیمت بشمارد و با اطلاع رسانی و ارائه گزارش های تحلیلی،
بیمه را به عنوان یک نیاز جدی در سطح جامعه مطرح کند؛ مطالبات مردم از صنعت بیمه و نیز مطالبات این صنعت از مسئولان را پیگیری نماید و راه توسعه را هموار سازد.
در کلام آخر، اعتماد سازی، ایجاد نیاز و اصلاح باورهای مردم نسبت به بیمه؛ تبیین خدمات ارزشمندی که صنعت بیمه طی این سال ها به کشور و مردم ارائه داده و اقناع افکار عمومی برای خرید بیمه به منظور جبران خسارت ها، کار مشترک روابط عمومی ها و رسانه هاست و باید با حساسیت و ظرافت بسیار دنبال و پیگیری شود.
کریم همتی
مدیرروابط عمومی بیمه آرمان
دیدگاهتان را بنویسید