آمار۶۰درصدی طلاق در برخی شهرها

تصویر روز: معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کشور در اولین جلسه شورای اجتماعی در سال ۹۵، پنج آسیب اصلی کشور را تشریح کرد.

به گزارش مهر مرتضی میرباقری درباره اولین جلسه شورای اجتماعی در سال ۹۵ گفت: دستور جلسه امروز بررسی آسیب‌ها، مسائل و مشکلات اجتماعی کشور بود.

میرباقری حدود ۲۰ عنوان مسئله، مشکل و آسیب مورد توجه قرار گرفت که از میان آنها پنج آسیب، مشکل و مسئله به عنوان اولویت اول در کشور تاکید شد.

وی در تشریح این پنج آسیب اولویت‌دار گفت: حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و موضوعاتی تحت عنوان نقاط حاد و آسیب‌پذیری که بیش از میانگین کشور هستند، این پنج اولویت را تشکیل می‌دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور با اشاره به حاشیه‌نشینی توضیح داد: یکی از گرفتاری‌های ما در سنوات اخیر به ویژه در اطراف کلانشهرها به دلیل مهاجرت‌های متعدد، توزیع نامناسب و نامتناسب فرصت‌ها و امکانات در کشور، بحث حاشیه‌نشینی است.

وی توضیح داد: پنج استان بیش از نیمی از امکانات کشور را مصرف می‌کنند و این بی‌تعادلی باعث مهاجرت مردم از مناطق کمتر برخوردار به سمت مناطق برخوردار می‌شود. آنهایی که مهاجرت می‌کنند چون توان اقامت در داخل شهرها را ندارند به ناچار در بافت‌های فرسوده یا حاشیه‌ها مستقر می‌شوند که به این دلیل که در این محیط‌ها مراقبت آن‌گونه که باید وجود ندارد، زمینه آسیب و بزه بیش از دیگر مناطق است.

تنها ۱۳ درصد مناطق حاشیه‌نشین را مدیریت کرده‌ایم

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور با اشاره به برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه و عدم نتیجه در زمینه حاشیه‌نشینی، گفت: ما در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه تصمیم گرفتیم هر سال ۱۰ درصد حاشیه‌نشینی کشور را مدیریت کنیم تا دیگر حاشیه‌نشینی نداشته باشیم، اما به دلایل مختلف از جمله عدم سرمایه‌گذاری مناسب، این اتفاق نیفتاد.

میرباقری گفت: آمارها نشان می‌دهد ما نهایتاً ۱۳ درصد مناطق حاشیه‌نشین را مدیریت کرده‌ایم و پهنه حاشیه‌نشینی به لحاظ وسعت و جمعیت دو برابر شده است.

وی افزود: در این زمینه وزارت مسکن و شهرسازی مسئولیت ساماندهی را دارد و با توجه به بودجه سازمان مدیریت در این زمینه، امیدواریم در برنامه ششم بخش عمده‌ای از حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده را مدیریت کنیم.

۲۵ درصد معتادان به سمت مواد مخدر پرخطر رفته‌اند

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور با اشاره به موضوع دوم اولویت‌دار یعنی اعتیاد، گفت: در این موضوع باید در چهار حوزه فعالیت کنیم؛ اول مقابله با عرضه مواد مخدر در کشور، دوم پیشگیری، سوم درمان و چهارم کاهش آسیب.

میرباقری با اشاره به حوزه درمان گفت: ما ۶۵۰۰ مرکز درمانی تحت ماده ۱۵ داریم که بخش غیردولتی آنها را مدیریت می‌کند اما متاسفانه ۸۰ درصد معتادان بازپروری شده، دوباره معتاد می‌شوند.

وی اضافه کرد: در این مراکز بیشتر از دارو درمانی استفاده می‌شود که حرکت و توجه ما باید به سمت روان‌درمانی و درمان اجتماعی باشد تا شاهد پایداری در ترک باشیم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور با اشاره به کاهش آسیب‌ها نیز گفت: متاسفانه در یک دهه گذشته مواد مخدر از سمت مواد سنتی به سمت مواد صنعتی رفته که بسیار خطرناک است. اگر قبلاً چهار درصد از معتادان مواد مخدر پرخطر مصرف می‌کردند، این آمار اکنون به ۲۵ درصد رسیده است.

در برخی شهرها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۶۰ طلاق داریم

میرباقری با اشاره به موضوع سوم نیز که در اولین جلسه مطرح شد به بحث رشد طلاق اشاره کرد و گفت: نسبت طلاق و ازدواج به گونه‌ای است که در قبال هر ۱۰۰ ازدواج ۲۲ طلاق ثبت می‌شود.

وی افزود: البته این آمار میانگین است. ما در برخی استان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۳۷ طلاق داریم. در برخی شهرستان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، بیش از ۵۰ طلاق ثبت می‌شود و متاسفانه در برخی از شهرها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۶۰ مورد طلاق داریم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور تاکید کرد: هم کمیت طلاق بسیار بالاست و هم مسیر آن به سویی است که در حال افزایش است.

میرباقری با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی کارهایی انجام و گزارش‌هایی ارائه داده است، گفت: برنامه‌های پیشنهادی برای اینکه جلوی رشد طلاق گرفته شود، مطرح شده است و ما در استان‌های یزد و خراسان‌رضوی تجربیاتی را پیاده کرده‌ایم که باید پیگیر نتایج آن بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه جلسات شورای اجتماعی در سال ۹۵ به صورت ماهانه تشکیل می‌شود، گفت: در یک ماه آینده جلسه شورای اجتماعی با حضور رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود که ارتقای حضور افراد در آن می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور تاکید کرد: در چهار سال دولت پیشین، هشت جلسه شورای اجتماعی تشکیل شد اما در ۲.۵ سال دولت جدید تاکنون ۱۷ جلسه شورای اجتماعی تشکیل شده است.

میرباقری افزود: این دولت گزارشی را به مقام معظم رهبری ارائه داد و برای اولین بار یک فهم روشن از مسائل اجتماعی با تاکید بر آسیب‌ها و با صحه رهبر انقلاب و روسای قوه ارائه شد. ما به فهم مشترکی رسیدیم. تاکنون آسیب‌ها یکسری دیدگاه‌های پراکنده و اطلاعات ناقص بود اما خوشبختانه اولین بار گزارشی را تهیه کردیم که به صورت روندی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *