تشخیص بیماری از روی رنگ ناخن

تصویر روز: تغییراتی که در ناخن‌ها رخ می‌دهد تابعی از تغییرات پوست است.

دکتر ساکت متخصص پوست و مو گفت: ناخن‌ها یکی از ضمائم پوست هستند و تغییراتی که در آنها رخ می‌دهد تابعی از تغییرات پوست است به صورتی که گاهی ناخن‌ها رنگ‌های مختلفی پیدا می‌کنند. یکی از شایع ترین تغییرات ناخن‌ها لکه‌های کوچک سفیدی است که علت ایجاد آن اختلا‌ل در مسیر رشد ناخن‌ها می‌باشد و از کمبود کلسیم و یا املاح دیگری به وجود نیامده و نگران کننده نخواهد بود و خود به خود از بین می‌روند.

وی ادامه داد: گاهی ممکن است صفحه‌ی ناخن به صورت کامل سفید شود که این تغییر کلی مربوط به بیماری‌های پوستی نظیر قارچ ناخن است که در این حالت از فرد آزمایش گرفته می‌شود تا در صورت ابتلا به قارچ ناخن روند درمان شروع شود.

ساکت در خصوص تغییر رنگ ناخن اظهار داشت: گاهی ناخن به رنگ سبز در می‌آید که این موضوع در افرادی که خیلی مواقع از ناخن‌های مصنوعی استفاده می‌کنند مشاهده می‌شود. همچنین اگر تغییر رنگ زرد در ناخن‌ها به وجود آید ناشی از لاک یا مواد دیگری است که ممکن است روی ناخن باشد که در این حالت ناخن‌ها ضخیم می‌شوند.

وی در خصوص مهمترین تغییر رنگ ناخن‌ها بیان کرد: تغییر رنگ ناخن‌ها به رنگ سیاه بسیار حائز اهمیت است و گاهی در اثر وارد شدن ضربه یا صدمه به ناخن‌ها ایجاد می‌شود و منجر به خونریزی زیر صفحه‌ی ناخن می‌شود که پس از مدتی با رشد ناخن‌ها دوباره به حالت طبیعی خود باز می‌گردند.

دکتر ساکت افزود: گاهی تغییر رنگ سیاه ناخن ممکن است مدت‌ها طول بکشد و نوارهای مشکی رنگی در صفحه‌ی ناخن ایجاد شود که در نتیجه باعث تغییر شکل و تخریب ناخن‌ها شود که در این مواقع حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود چون لکه‌های سیاه ممکن است دلیلی برای سرطان ناخن و ملانوم باشد.

وی خاطر نشان کرد: افراد اگر زیاد در تماس با آب هستند باید از دستکش استفاده نمایند اگر ناخن‌های خشک دارند سعی در مرطوب نگه داشتن آنها کنند، ناخن‌های خود را زیاد بلند نکنند چون رشد ناخن‌ها صدمه به آنها را افزایش می‌دهد و نیز در صورت مشاهده هر گونه تغییر رنگ به پزشک متخصص مراجعه کنند. باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *