قد ایرانی‌ها آب رفته است؟!

تصویر روز: در گفتگو با کارشناسان مختلف درباره قد کوتاه شدن ایرانی ها و تبلیغات رنگ و وارنگ افرایش قد پرسیدیم.

به گزارش صدا و سیما؛ با کم شدن مصرف لبنیات و استفاده از فست فودها در سبد غذای ایرانیان این دغدغه در والدین قوت گرفته است که فرزندان مان در معرض کوتاهی قد هستند و کم نیستند پدر و مادر هایی که با امید افزایش قد فرزندشان از این مطب به آن مطب می روند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: طی چند سال گذشته مطالعاتی در زمینه نمودار رشد قدی ایرانیان در نقاط مختلف کشور صورت گرفت و نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که قد مردم ایران نه تنها کاهش نداشته بلکه رشد دو تا چهار سانتی متری نیز داشته است.

وی ادامه داد: البته دغدغه کوتاه شدن قد در سال های اخیر موجب شده است تا برنامه های مدونی از جمله بهبود وضعیت تغذیه بچه‌ها در ایام مدرسه و به ویژه قبل از بلوغ، مراقبت‌های دوران بارداری، توزیع شیر مدرسه، شناسایی بچه‌های کوتاه قد و تحت درمان قرار دادن آن ها صورت گیرد تا شاهد تغییرات منفی در رشد کودکان و نوجوانان نباشیم.

دغدغه دیگر در این خصوص تبلیغات رنگارنگ و مختلفی است که با شعار افزایش فوری قد سعی در فریب والدین دارند؛ تبلیغاتی که از هیچ پشتوانه علمی و مستندی برخوردار نیستند.

دکتر علیرضا استقامتی در این باره گفت: فرمول قد تابعی از شرایط ژنتیکی و تغذیه ای فرد است و خوشبختانه افراد جامعه کمتر نسبت به گذشته سوء تغذیه دارند.

این فوق تخصص غدد افزود: کسانی که از یک تغذیه معمولی برخوردار باشند به هیچ عنوان با اختلال رشد مواجه نخواهند بود البته کسانی که بیماری های زمینه ای از قبیل بیماری های گوارشی، قلبی و یا کلیوی دارند نسبت به دیگران از نمودار رشد کمتری برخوردارند اما آنچه مسلم است طول قد ایرانیان در گذر زمان نه تنها کوتاه نشده است بلکه با توجه به اصلاح تغذیه آن ها بهبود یافته است.

استقامتی درباره تبلیغات افزایش قد در سطح جامعه نیز گفت: تمام این تبلیغات دروغین است و تنها روش علمی برای کسانی که از اختلال هورمون رشد رنج می برند تزریق آمپول هورمون رشد به دفعات و بصورت مداوم توسط پزشک متخصص غدد است.

آنچه مسلم است عواملی همچون ژنتیک و ورزش در میانگین قدی افراد موثر است، موضوعی که دکتر مومن زاده متخصص کودکان آن را اینگونه شرح می دهد: در سنین قبل از مدرسه ورزش های کششی می تواند زمینه بروز جهش های قدی در سنین بلوغ را فراهم کند.

مومن زاده افزود: تغذیه ای برگرفته از سبزیجات و مواد پروتئینی انرژی کودکان را تامین می‌کند و سنجش هر شش ماهه ویتامین دی در کودکان کمک شایانی به رفع دغدغه قد کودکان ایرانی خواهد کرد.

مطالعات علمی از بهبود فرهنگ تغذیه در کشور خبر می دهد؛ موضوعی که مهر بطلانی بر شایعه کوتاه قدی مردم کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *