فروش ۷۰۰ هزار بشکه نفت با اروپایی ها

تصویر روز: وزیر نفت از امضای قرارداد فروش ۷۰۰ هزار بشکه نفت به کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: اتحادیه اروپا ایران را شریک معتبر و قابل اعتماد برای تامین انرژی می داند.

 بیژن زنگنه پس از دیدار با میگل آریاس کانته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران با اشاره این که درباره چگونگی تسهیل روابط میان ایران و اتحادیه اروپا بحث و گفتگو شد، افزود: آنها بسیار علاقمند به همکاری بلندمدت با ایران هستند و تهران را شریک معتبر و قابل اعتماد برای تامین انرژی می دانند.

وی با اشاره به این که حدود ۱۰۷ سال از عرضه نفت و گاز از سوی ایران می گذرد و در این مدت هیچگاه از سوی ایران مشکلی برای عرضه بموقع و کافی انرژی ایجاد نشده است، تصریح کرد: اروپاییها می توانند روی منابع انرژی ایران حساب کنند.

زنگنه با بیان این که اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران در بخش انرژی علاقمند است، تصریح کرد: قرار است گفتگویی دائمی میان ایران و اتحادیه اروپا سازماندهی شود که بزودی این گفتگوها برای عرضه بهتر نفت و گاز ایران به اروپا و همین طور سرمایه گذاری شرکتهای اروپایی با حمایت دولتهای آنها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران آغاز می شود.

وزیر نفت با بیان این که در این دیدار افزون بر کلیات اندکی درباره جزئیات مذاکره شد و تصمیم گرفتیم که به جای یک کار کوتاه مدت و تبلیغاتی، اصل را بر همکاری دراز مدت و پایدار قرار دهیم، افزود: قرار است بیانیه ای مشترک از سوی ایران و اتحادیه اروپا منتشر شود.

وی حضور کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا را نشانه علاقمندی آنها به توسعه روابط با ایران در بخش انرژی، تامین انرژی و متنوع کردن منابع تامین انرژی عنوان کرد و افزود: در ایجاد یک رابطه، جنبه سود نقش مهمی دارد و هدف از معامله با اروپا سود بردن است و ایران به عنوان شریک راهبردی به آن نگاه می کند.

زنگنه دراین خصوص که ایران هم اکنون چه میزان نفت خام به اروپا صادر می کند، افزود: ایران هم اکنون قرارداد ۷۰۰ هزار بشکه نفت را با اروپا منعقد کرده است اما همه این میزان هنوز برداشت نمی شود؛ فکر می کنم ظرف چند ماه آینده به این عدد برسیم.

وزیرنفت درباره پرداخت بدهی شرکتهای اروپایی اظهار کرد: بخشی از این بدهی پرداخت و بخشی هنوز باقی مانده است.

وی درباره صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا هم گفت: شرکتهای صادرکننده محصولات پتروشیمی به طور عمده شرکتهای خصوصی هستند؛ اما بدون شک پس از برجام برای این شرکتهای فرصتهای جدیدی برای صادرات به اروپا ایجاد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *