
تابلوهای تبلیغاتی همه یکصدا به تبلیغ فروش و تخفیف کالاهای فروشگاهها و شهرخریدهایی میپردازند
روزنامه شرق نوشت: تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی در جایجای شهر تهران را که بنگرید، همه یکصدا به تبلیغ فروش و تخفیف کالاهای فروشگاهها و شهرخریدهایی میپردازند که نسبتی با «تولید» ندارند و تنها «مصرف» را تبلیغ میکنند. با ادعای ارزانی، تخفیف و قسطیکردن کالاها بدون چک و ضامن و حتی دادن وام و تسهیلات، به صورت اغواگرانهای به تهییج و ترغیب شهروندان برای خرید میپردازند.
تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی در جایجای شهر تهران را که بنگرید، همه یکصدا به تبلیغ فروش و تخفیف کالاهای فروشگاهها و شهرخریدهایی میپردازند که نسبتی با «تولید» ندارند و تنها «مصرف» را تبلیغ میکنند. با ادعای ارزانی، تخفیف و قسطیکردن کالاها بدون چک و ضامن و حتی دادن وام و تسهیلات، به صورت اغواگرانهای به تهییج و ترغیب شهروندان برای خرید میپردازند. در این شهرخریدها خبری از تولیدکنندگان نیست، نه غرفهای دارند و نه جایی برای معرفی خود و کالاهای خود و نه فضایی برای ایجاد تعامل و ارتباط با مشتریان. اینجا تنها «واسطهها» با دراختیارگرفتن فضاهای وسیع حکمران بازارند و قیمت و کیفیت را تعیین میکنند، مردم را ترغیب میکنند و از بازیگر و افراد مشهور برای اعتباریابی فروشگاه و کالاها بهره میگیرند. یکی در راه تهران است و آن یکی سالهاست در تهران خیمه زده است. سؤال این است که چگونه در سال مهار تورم و رشد تولید، اینچنین این واسطهها در عرصه تبلیغات شهری و حتی رسانههایی نظیر تلویزیون و رادیو جولان میدهند؟ چرا سیاست رسانهای صداوسیما و شهرداری تهران اینقدر با سیاستهای تنظیمشده دولت ناهمخوان و ناهمنواست که به جای اینکه صدا و رسانه شرکتهای تولیدی و نوآور و باکیفیت بیصدا و بیرسانه باشند، به صدای واسطهگرانی تبدیل شدهاند که با بدهکارکردن (فروش قسطی با سودهای بالا) مردم بخش اعظم سرمایههای آنها را به سوی خود جذب کنند و غیرمستقیم با تقویت رکود تولید، به توسعه بازار کالاهای بیکیفیت و گران دامن بزنند. این سیاست رسانهای ضد تولید باکیفیت است و به جای رشد تولید به خاموشی بیشتر چراغ تولید و تعطیلی کارخانهها و شرکتهای تولیدی معتبر و تقویت شرکتهای دارای تولیدات بیکیفیت و توسعه تولید پنهان میانجامد؛ زیرا واسطهگران بیشتر به سود فروش میاندیشند نه کیفیت و پاسخگویی و مسئولیتپذیری. به نظر میرسد که نگاه درآمدزایی حداکثری از محل تبلیغات، صداوسیما و رسانههای شهری را به سمت شرکتها و افراد واسطهگر سوق داده است که تنها به خلق ثروت از بحران رکود و تورم میاندیشند. بیشتر شرکتهای تولیدی به دلیل گرانی و قیمتهای سرسامآور تبلیغات در رادیو و تلویزیون و حتی بیلبوردهای شهری، بودجه و رغبت کافی برای معرفی کالاها و خدمات خود ندارند و اینچنین فضای رسانهای و تبلیغاتی به عرصه خودنمایی و سودسازی واسطهگران تبدیل میشود. سیاست «رشد تولید و مهار تورم» نه تنها نیازمند یک انسجام در سیاستها و برنامههای حمایتی، اجرائی و رسانهای است، بلکه نیازمند یک نظارت دقیق از سوی نهادهای نظارتی و رسانههای رسمی است که تا چه میزان فعالیتها و برنامههای اجرائی آنها با سیاست کلان همخوان یا ناهمخوان است.
مطالب مرتبط

افزایش حقوق کارمندان ابلاغ شد
19 فروردین 1404
فردا کالابرگ الکترونیکی شارژ میشود
19 فروردین 1404
ترامپ چین را با تعرفه ۵۰ درصدی جدید تهدید کرد
18 فروردین 1404
پیشبینی ایست قلبی ناگهانی با استفاده از هوش مصنوعی
18 فروردین 1404
دیدگاهتان را بنویسید