بازنشستگان اروپا

بازنشستگان در اروپا چقدر حقوق می گیرند؟

ایسلند بالاترین میانگین را با ۲۷۶۲ یورو و آلبانی کمترین میزان را با میانگین ۱۳۱ یورو ثبت کرده‌اند

تصویر روز ـ در حالی که مستمری‌های بازنشستگی به طور عمده‌ای منبع درآمد اصلی برای اروپایی های ۶۵ ساله و بالاتر به شمار می‌روند، کمتر از نیمی شاغلان در اتحادیه اروپا مطمئن هستند که پول کافی برای زندگی راحت در طول دوران بازنشستگی خود خواهند داشت.

در چندین کشور این سطح اطمینان به ۳۰ درصد یا حتی کمتر کاهش می‌یابد. این در شرایطی است که حفاظت از سالمندان در برابر فقر یکی از وظایف کلیدی سیستم‌های بازنشستگی محسوب می‌شود.

مستمری سالمندی با هدف حمایت از استمرار درآمد افراد بعد از بازنشستگی انجام می‌شود، اما تفاوت‌های بزرگی در میزان حقوق بازنشستگی در سراسر اروپا وجود دارد و حقوق بازنشستگی سالمندان در سراسر اروپا به طور قابل توجهی از نظر اسمی و استانداردهای قدرت خرید متفاوت است.

برای این‌که بتوان آمارهای کشوری یورواستات، بازوی آماری اتحادیه اروپا، را در این زمینه با هم مقایسه کرد ما در یورونیوز درآمدهای سالانه بازنشستگی را به مبالغ ماهانه تبدیل کرده‌ایم.

در سال ۲۰۲۱ متوسط حقوق ناخالص ماهانه بازنشستگی سالمندی برای هر فرد ذینفع در اتحادیه اروپا بسیار متفاوت بود؛ از ۲۵۷۵ یورو در لوکزامبورگ تا ۲۲۶ یورو در بلغارستان.

در حالی که میانگین کل حقوق بازنشستگی میانگین اتحادیه اروپا ۱۲۲۴ یورو است، ایسلند بالاترین میانگین را با ۲۷۶۲ یورو و آلبانی کمترین میزان را با میانگین ۱۳۱ یورو ثبت کرده‌اند.

مستمری سالمندی در چهار کشور بزرگ اتحادیه اروپا بالاتر از میانگین بوده است. ایتالیا بالاترین حقوق بازنشستگی را با ۱۵۶۱ یورو گزارش کرد، در حالی که فرانسه، اسپانیا و آلمان ارقام تقریباً یکسانی را نشان دادند و هر کدام حدود ۱۴۵۰ یورو به بازنشستگان پرداخت می‌کنند.

کشورهای اسکاندیناوی نیز عملکرد قوی داشتند و میانگین حقوق بازنشستگی سالمندان از چهار کشور بزرگ اتحادیه اروپا بیشتر بود. برای مثال بازنشستگان در دانمارک به طور میانگین ۲۴۱۷ یورو دریافت می‌کنند.

در آن سو پایین‌ترین رتبه‌های هفت‌گانه همگی متعلق به کشورهای بالکان بوده است. میانگین مستمری سالمندان در لوکزامبورگ تقریباً ۱۱ برابر و در اتحادیه اروپا ۶ برابر بیشتر از بلغارستان بود که نشان‌دهنده تفاوت‌های قابل توجه است.

برخی از این تفاوت‌های حقوق بازنشستگی را می‌توان به سطوح مختلف قیمت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت داد، چرا که به گفته یورواستات هزینه کلی زندگی در سراسر منطقه به طور قابل توجهی متفاوت است.

بر اساس نظرسنجی یوروبارومتر در سال ۲۰۲۳ که از طریق سازمان بیمه و بازنشستگی شغلی اروپا انجام گرفت، تنها ۴۲ درصد از شاغلان اتحادیه اروپا مطمئن هستند که پول کافی برای زندگی راحت در طول دوران بازنشستگی خود خواهند داشت.

سطوح اعتماد بین کشورها متفاوت است، به طوری که لوکزامبورگ (۶۱٪)، هلند (۵۹٪) و دانمارک (۵۸٪) بالاترین اطمینان را گزارش کردند. در مقابل، کمترین سطح اطمینان در لتونی (۲۳٪)، اسلوونی (۲۷٪) و لهستان (۲۸٪) دیده می‌شود.

یورونیوز با بررسی آمارها همچنین به یک همبستگی مثبت قوی بین سطح اعتماد مالی به زندگی راحت در دوران بازنشستگی و میزان مستمری ماهانه سالمندی پیدا کرده است.

این همبستگی نشان می‌دهد در کشورهایی با حقوق بازنشستگی بالاتر سطوح اطمینان بالاتری دیده می‌شود، در حالی که سطح اطمینان در کشورهایی با مستمری‌های بازنشستگی پایین‌تر کاهش می‌یابد.

گروه‌های متخصص در یک جلسه توجیهی در پارلمان اروپا راه‌هایی را برای تقویت پایداری و کفایت سیستم‌های بازنشستگی اتحادیه اروپا مطرح کرده‌اند.

در این جلسه هشدار داده شد: «روش طراحی سیستم‌های بازنشستگی در حال حاضر تعداد فزاینده‌ای از مردم را در معرض خطر فقر در سالمندی قرار می‌دهد. روندی که برخلاف تلاش‌های اتحادیه اروپا جهت کاهش فقر است.»

این در شرایطی است که مقایسه سطوح بازنشستگی بین‌المللی به دلیل تفاوت‌های قابل توجه در سیستم‌های بازنشستگی چالش‌برانگیز است و نتیجه می‌تواند بدتر نیز باشد. چرا که این مقایسه‌ها اغلب تأثیر مالیات و هزینه مشارکت‌های اجتماعی بر مبالغ دریافتی نهایی بازنشستگی را نادیده می‌گیرند.

در حالی که پایگاه داده یورواستات با تقسیم کل هزینه‌های مستمری سالمندان بر تعداد دریافت‌کنندگان محاسبه می‌شود.

این سازمان در گزارش خود با اشاره به همین مطلب یادآوری کرده است «ارقام مربوط به مخارج بازنشستگی به ازای هر ذینفع، لزوماً نشان دهنده سطح یا کفایت مستمری‌های سالمندی فردی در کشورهای مختلف نیست.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *