ایستگاه مترو

ورود واگن‌های جدید متروی تهران تا دهه فجر

قرارداد تامین واگن برای شبکه خطوط مترو تهران از سال ۱۳۹۵ منعقد گردید ولی بدلایلی اجرایی نشده بود

تصویر روز ـ معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران گفت: در قرارداد منعقد شده بین ایران و چین، یک هزار قطار متعلق به شبکه متروی تهران است که امیدواریم بخشی از آن تا دهه فجر وارد کشور شود.

به گزارش ایرنا، لطف الله فروزنده در یک گفت وگوی خبری اظهار کرد: قرارداد تامین واگن برای شبکه خطوط مترو تهران از سال ۱۳۹۵ منعقد گردید ولی بدلایلی اجرایی نشده بود.

وی افزود: با حمایت و پشتیبانی دولت سیزدهم و شخص رییس جمهور شهید، توانستیم از طریق فایناس ۲ هزار واگن قطار مترو برای شهرهای کشور از کشور چین خریداری کنیم.

فروزنده ابراز امیدواری کرد که بخشی از این قطارها تا دهه فجر امسال بتدریج وارد کشور شده و به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه شوند.

به گفته وی، با اضافه شدن تدریجی این یک هزار واگن به یک هزار واگن فعلی تحولی بزرگ در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت بویژه در بخش مترو اتفاق می‌افتد.

پیش از این معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران گفته بود: یکی از موضوعات مورد بررسی در جریان سفر شهردار تهران به چین، موضوع فاینانس واگن‌های مترو است که از سال ۱۳۹۵ با اینکه این مساله مصوب شده بود، اما پیگیری نشده بود.

فروزنده افزود: ۵۰ درصد ساخت بوژی‌های این قطارها که بسیار هم مهم است، اتفاق افتاده و امیدواریم در دهه فجر بخشی از یک هزار قطاری که متعلق به تهران است، وارد کشور شود.

به گزارش ایرنا، در سال ۱۳۹۶ مناقصه بین المللی ساخت واگن‌های شبکه مترو برگزار شد که در نهایت شرکت واگن سازی و شرکای چینی آن به عنوان برندگان این مناقصه که موضوع آن ساخت ۶۳۰ واگن آلومینیومی بود، معرفی شدند اما چند سال طول کشید که قرارداد ابلاغ شود و پس از آن نیز فرآیند تولید طولانی شد.

محسن هاشمی رییس سابق شورای شهر تهران تحریم‌ها را علت کامل نشدن فرآیند خرید ۶۳۰ واگن از چین عنوان کرده و گفته بود آخرین خرید بین‌المللی ما، ٦٣٠ دستگاه واگن به صورت فاینانس از چین بود که به دلیل تحریم‌ها، فرآیند آن کامل نشد.

سال گذشته شهردار تهران پس از بازگشت از سفر چین در ۹ آبان با حضور در شورای شهر تهران گفت: «زمان تحویل واگن‌ها ۲۳ ماه پس از پیش پرداخت است که با مذاکرات انجام شده با طرف چینی این زمان به یک سال کاهش پیدا کرد تا انشاءالله از اواخر سال ۱۴۰۳ شاهد ورود اولین سری قطارهای جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت باشیم.

علیرضا زاکانی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث خط ۹ مترو تهران گفت: یکی از دستاوردهای سفر چین آغاز احداث دو خط جدید مترو بود در حالیکه امروز برای هر کیلومتر ساخت مترو به سه همت پول نیاز داریم اما چهار خط جدید به طول ۱۷۰ کیلومتر به همراه ۱۳۰ ایستگاه مترو در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در داخل کشور هیچ گاه بوژی به این شکل ساخته نشده و مپنا به تازگی وارد این کار شده است و ما با چین قرارداد بستیم که اعتبار در نظر گرفته شده را برای انتقال تکنولوژی هزینه کنیم و ۲۵ میلیون یورو از این طریق به نفع کشور عمل کردیم و ایران به عنوان بوژی ساز مطرح شد.

شهردار تهران افزود: بررسی‌هایی صورت گرفت و چینی‌ها در خردادماه نمونه یک در یک را تحویل خواهند داد البته من اعلام کردم که دهه فجر اولین واگن وارد خواهد شد و هیچگاه نامی از نیمه اول سال جا ی برای این موضوع نبردم ضمن اینکه برای تامین ۷۹۱ واگن و ۲۸۰ واگن در قرارداد جدید و ۱۱۳ واگن داخلی پیگیری‌های لازم انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *