381 1

کاهش ۲۰ میلیون دلاری ارزبری در «یاپکو»

مدیرعامل گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران (یاپکو) از هدف‌گذاری کاهش ارزبری خبر داد

تصویر روز ـ مدیرعامل گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران (یاپکو) از هدف‌گذاری کاهش ارزبری به میزان ۲۰ میلیون دلار در سال، با اجرای دو پروژه خودکفایی پلوس و موتور شیشه بالابر خبر داد.

علیرضا خجسته‌پور با بیان این که با اتمام پروژه‌های خودکفایی پلوس و داخلی‌سازی موتور شیشه بالابر خودرو بیش از ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در سال محقق خواهد شد، افزود: با اجرای پروژه خودکفایی پلوس حدود ۸.۷ میلیون دلار و با محقق شدن پروژه تولید موتور شیشه بالابر برقی ۱۱.۴ میلیون دلار کاهش ارزبری خواهیم داشت.
وی این میزان از خودکفایی با وجود مشکلات و موانع متعدد در حوزه تامین نقدینگی را با حمایت مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو قابل تحقق دانست و ادامه داد: پس از اتمام این پروژه‌ها، علاوه بر تامین نیاز خطوط تولید ایران‌خودرو و تامین نیاز بازار یدکی و سایر خودروسازان را در دستور کار داریم.
خجسته‌پور با بیان این‌که حدود ۷۰ درصد از کاتالیست‌های محصولات ایران‌خودرو در شرکت مبدل خودرو پاک، از شرکت‌های زیرمجموعه یاپکو، تولید می‌شود، گفت: در نیمه اول امسال موفق به تهیه فرمول نهایی داخلی‌سازی یکی از مواد اولیه مهم در مجموعه کاتالیست خودرو تحت عنوان «واش‌کوت» خواهیم شد که در نتیجه آن، کاهش ارزبری مناسبی ناشی از داخلی‌سازی این محصول محقق می شود، ضمن این که این شرکت در آینده جزء شرکت‌های دانش بنیان محسوب خواهد شد.
وی ادامه داد: محصول واش‌کوت (محلول داخل کاتالیست) از نیازمندی‌های تولید مبدل کاتالیزوری اگزوز است که فقط معدودی از کشورها دانش فنی تولید آن را دارند و گروه صنعتی یاپکو تولید آن را به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی شرکت مبدل خودرو پاک و توسط مهندسان و متخصصان این شرکت به اجرا درآورده است.
خجسته‌پور کاهش هزینه تولید را از برنامه‌های محوری یاپکو در سال جاری دانست و افزود: امسال کاهش ۱۲ درصدی هزینه‌های تولید هدف‌گذاری شده است که در صدد هستیم تا با اجرای پروژه‌های متناسب با هر حوزه، نسبت به تحقق آن اقدام کنیم.
وی گفت: یکی دیگر از هدف‌گذاری‌های یاپکو در سال جاری، دست‌یابی به سود ۱۵ درصدی در شرکت‌های تابعه است که برای تحقق آن، به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در حوزه‌های مختلف مانند همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین ارتقای تجهیزات، سطح فناوری و نیروی انسانی خواهیم پرداخت.
مدیرعامل گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران با بیان این‌که در سال گذشته بازار این شرکت برای مشتریانی جز ایران خودرو و ساپکو حدود یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود، اعلام کرد: هدف‌گذاری ما در سال جاری فروش دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که نشان از افزایش بیش از صددرصدی فروش در بازار غیر از ایران خودرو دارد.
خجسته‌پور ادامه داد: در سال گذشته، سامانه فروش آنلاین یاپکو تحت عنوان «یاپ مارکت» رونمایی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بسته‌بندی متحدالشکلی در حوزه لوازم یدکی در گروه یاپکو طراحی شد؛ با این اقدامات، افزایش ظرفیت و توسعه قابل توجهی در بازار لوازم یدکی خواهیم داشت.
وی افزود: علاوه بر این‌که برای ورود به بازار سایر خودروسازان برنامه‌ریزی شده، در حوزه صادرات نیز فروش یک میلیون دلاری برای بازارهای هدف را در سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
مدیرعامل گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران با اشاره به افزایش تولید دسته سیم گفت: با توسعه خطوط در سال جاری، شاهد تولید روزانه ۱۵۰۰ واحد دسته سیم خواهیم بود که در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت، ضمن این که تا پایان تیرماه سایت کرمانشاه شرکت الکتریک خودرو شرق با ظرفیت تولید ۱۵۰ست دسته سیم در مرحله اول به بهره برداری خواهد رسید.
خجسته‌پور گفت: همچنین در شرکت‌های پنج‌گانه یاپکو، در سال جاری شاهد افزایش تولید انواع محصولات خطوط تولید ایران‌خودرو خواهیم بود، به‌طوری که در شرکت کابل خودرو سبزوار روزانه هشت هزار عدد موتور شیشه بالابر تولید خواهد شد.
وی با اشاره به همکاری ایران‌خودرو دیزل با شرکت اگزوز خودرو خراسان اظهار کرد: اگزوزخودرو خراسان توانمندی قابل توجهی در حوزه جوش دارد و به سطح بالایی از دانش دست پیدا کرده که انواع لوله‌ها و مخازن خاص مورد نیاز ایران‌خودرو دیزل در خصوص مخازن هوای فشرده را تامین کرده است.
مدیرعامل یاپکو افزود: اقدامات موثری برای خودکفایی قطعات مرتبط با پلوس در شرکت قطعات محوری خراسان صورت گرفت، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون در طراحی و تولید شافت، رینگ ABS و بوش نگه‌دارنده بلبرینگ به خودکفایی رسیده‌ایم و قادر به تامین نیاز خطوط تولید ایران‌خودرو هستیم.
خجسته‌پور به سهم این گروه برای تامین نیاز خطوط تولید در برخی از قطعات اشاره کرد و گفت: در بخش اگزوز، توان تامین صددرصدی نیاز ایران‌خودرو را داریم؛ این میزان در دسته سیم ۷۵ درصد و در قطعات محوری، در حوزه پلوس صددرصد و در تامین قطعات اکسل ۶۰ درصد است.
گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران (یاپکو) با دارا بودن پنج شرکت زیرمجموعه شامل الکتریک خودرو شرق تولیدکننده انواع دسته سیم، کابل خودرو سبزوار تولیدکننده انواع کابل‌های کنترلی، موتور DC شیشه بالابر و برف‌پاک‌کن و مکانیزم‌های مشابه، شرکت قطعات محوری خراسان تولیدکننده پلوس و قطعات محوری، شرکت اگزوز خودرو خراسان تولیدکننده اگزوز و همچنین شرکت مبدل خودرو پاک تولیدکننده کاتالیست، از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در زنجیره تامین قطعات خودرو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *