آسیب‌پذیری کشور در سیل

سخنگوی صنعت آب اعلام کرد: تا کنون هشت هزار گلوگاه سیل‌خیز در کشور شناسایی شده که از این تعداد حدود ۶۰۰ نقطه اصلاح و رفع مشکل شده‌اند.

تصویر روز ـ به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، ایران شهره به خشکی و کم‌آبی است، اما بارش‌های کوتاه و شدید در این کشور بی‌سابقه نیست به گونه‌ای که در سه سال گذشته هزار و ۳۱۶ سیل در ایران رخ داده است. این آمار را امسال حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد.

بر اساس این آمار در سال ۱۴۰۰، ۵۵۵، سال ۱۴۰۱، ۶۷۵ و در سال گذشته ۳۱۶ مورد سیلاب در کشور اتفاق افتاد که بیشتر آنها در سیستان و بلوچستان و فارس بوده است.

طبق گفته ظفری، سیل طی این سه سال حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان خسارت روی دست کشور گذاشته است. اما این بارش‌های سیلابی تنها دلیل سیل در ایران نیست، طبق گفته عیسی بزرگ زاده در ایران حدود ۸ هزار و ۸۰۰ گلوگاه سیل‌خیز وجود دارد که نیاز است رفع انسداد و اصلاح شوند تا بارش‌های شدیدی که هر از چندگاهی مهمان کشور هستند، منجر به سیلاب نشوند.

بر اساس برنامه هفتم، وزارت نیرو تا یک ماه بعد از لازم‌الاجرایی شدن این قانون، باید موقعیت این گلوگاه‌های سیل‌خیز را به وزارت‌خانه‌های کشور و راه‌وشهرسازی اعلام کند تا این دستگاه‌ها با تدوین یک برنامه در عرض ۶ ماه و عملیاتی کردن آن طی دو سال خطر این هشت هزار گلوگاه را برطرف کنند.

گفتنی است طبق اعلام سخنگوی صنعت آب تا کنون ۶۵۰ گلوگاه رفع مشکل شده‌اند.

Tag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *